Ethnomodelling: elaboration of a pedagogical proposal based on the production of cassava flour
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3515Keywords:
Ethnomodelling, Production of cassava flour, Pedagogical proposal, Basic Education, FarmersAbstract
This research aimed to present how the cassava flour production process can contribute to the development of a pedagogical action for teaching Mathematics, from the perspective of Ethnomodelling. This is qualitative research, using participant observation and interviews through narratives as data production techniques. The research was carried out with a rural producer, who lives in the city of Governador Mangabeira, which belongs to Recôncavo da Bahia. Thus, when analyzing the data produced in the research, the cultural background of the interviewed producer becomes evident, that is, their emic knowledge. Therefore, through the existing relationships between the production of cassava flour and academic Mathematics, verified through rural producer narratives and glocal dialogue, a pedagogical proposal can be developed which addresses the contents of volume, ratio and proportion.
Downloads
References
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto editora, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ensino Fundamental, MEC. Brasília: 2018.
D’AMBROSIO, U. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 1, p. 99-120, jan./abr. 2006.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa. Porto Alegre, RS: Penso, 2006.
GASPAR, L. Casa de farinha. Pesquisa Escolar On-Line. Fundação Joaquim Nabuco, Recife, 2009. Disponível em: http://www.fundaj.gov.br. Acesso em: 23 de abril de 2023.
JESUS, L. O. M. Etnomodelagem no contexto da Educação do Campo: elaboração de etnomodelos êmicos, éticos e dialógicos por estudantes de ensino médio. 2023. 260 f. Dissertação (Mestrado Educação Em Ciências e Matemática) - Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia, 2023.
KNIJNIK, G. Itinerários da Etnomatemática: Questões e desafios sobre o cultural, o social e o político na Educação matemática. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 36, dezembro, 2002.
MADRUGA, Z. E. F. Concepções de Modelagem Matemática nas Pesquisas em Etnomodelagem. Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, VIII SIPEM. Anais. Uberlândia – Minas Gerais, 2021.
MADRUGA, Z. E. F. Pesquisas em Etnomodelagem no Brasil: um olhar sobre as concepções de Modelagem Matemática. ReDiPE: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação, v. 4, n. 2, p. 17-32, 30 dez. 2022.
ROSA, M.; OREY, D. C. Aspectos de insubordinação criativa em Etnomodelagem. Educação Matemática em Revista, v. 24, n. 61, p. 6-25, jan./mar. 2019.
ROSA, M.; OREY, D. Etnomodelagem: a arte de traduzir práticas matemáticas locais. São Paulo: Livraria Editora da Física, 2017.
ROSA, M.; OREY, D. C. O campo de pesquisa em etnomodelagem: as abordagens êmica, ética e dialética. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 4, p. 865-879, 2012.
SANTOS, J. S; MADRUGA, Z. E. F. A Importância das Narrativas para as Pesquisas em Etnomodelagem. INTERMATHS, v. 2, n .2, 195-211, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.