Aspects of algebraic development in the selection and resolution of algebra questions: an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3509

Keywords:

Algebra, Mathematics Education, Basic Education, Errors

Abstract

The aim of this report is to present the experience of selecting and applying algebra questions and to reflect on the students' answers when solving these questions, making a connection between theory and practice in order to understand how aspects of algebraic development, such as the transition from natural language to algebraic language, the observations and generalization of patterns, and the different meanings of letters, can interfere with the possible errors made by the students. To this end, we selected, applied and analyzed a mathematics activity carried out in two 7th grade classes at a school in Belo Horizonte, Minas Gerais. This experience allowed us to observe that the errors are related to the nature and meaning of the symbols and letters; the objective of the activity and the nature of the answers in algebra and the students' understanding of arithmetic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 16 mar. 2024.

CURY, Helena Noronha. Análise de Erros: o que podemos aprender com os erros dos alunos. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2007.

GOMES, Maria Laura Magalhães. Álgebra e funções na educação básica. Belo Horizonte: CAED-UFMG, 2013. 69 p.

GÓMEZ-GRANELL, Carmen. A aquisição da linguagem matemática: símbolo e significado. In: TEBEROSKY, A.; TOLCHINSKY, L. (Orgs.). Além da alfabetização: aprendizagem fonológica, ortográfica, textual e matemática. Trad. Stela Oliveira. São Paulo: Ática, 1997. p. 257-282.

KÜCHEMANN, Dietmar. Álgebra. In: HART, Kathleen (ed.). Children’s understanding of mathematics: 11-16. London: John Murray, 1981.

LINS, Romulo Campos; GIMENEZ, Joaquim. Perspectivas em aritmética e Álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997. 176 p.

PONTE, João Pedro da; BRANCO, Neusa; MATOS, Ana. Álgebra no ensino básico. Ministério da educação, Portugal: DGIDC, 2009.

USISKIN, Zalman. Concepções sobre a Álgebra da escola média e utilizações das variáveis. In: COXFORD, Arthur F.; SHULTE, Alberto P. (Org). As ideias da Álgebra. São Paulo: Atual, 1994.

XAVIER, Márcio Pizzete. Et al. Reflexão sobre a constituição do pensamento algébrico. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 06, Ed. 06, Vol. 11, pp. 129-153. Junho de 2021. ISSN: 2448-0959.

Published

2024-04-26

How to Cite

Francisca Pires da Rocha, A. P., Helena Assis, Érika, Thaís Santana Miranda, N., & Silveira Alves de Paula, P. . (2024). Aspects of algebraic development in the selection and resolution of algebra questions: an experience report. Educação Matemática Em Revista, 29(83), 1-15. https://doi.org/10.37001/emr.v29i83.3509

Issue

Section

Relatos de Experiência