What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE?
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v28i81.3477Keywords:
SBEM-CE, Mathematics Education, Ceará, Research, TendenciesAbstract
The history of the Brazilian Society of Mathematical Education – Ceará Regional (SBEM-CE, in Portuguese) is linked to the academic field and to the holding of scientific events, since its genesis in 2002. Investigating such events is, in effect, scrutinizing the transformations of research interests in Mathematics Education in that state. This work aims, therefore, to discuss the investigative trends expressed in the works presented at the I Ceará Meeting of Mathematics Education (I ECeEM, in Portuguese), which took place in 2021. To do so, we carry out a brief historical incursion into the tradition of SBEM-CE events in Ceará and a more detailed analysis of the 86 papers presented at this specific state meeting. As a result, we observed the preponderance of research trends such as teacher training, Mathematics teaching in the stages of Basic Education, the History of Mathematics and Digital Technologies. We believe that this adhesion is linked to research groups in Mathematics Education from Ceará, which consolidate their investigative lines.
Downloads
References
BORGES NETO, Hermínio (Org.). Sequência Fedathi: fundamentos. Curitiba: CRV, 2018.
CARVALHO, Rodrigo Lacerda; GONÇALVES, Paulo Gonçalo Farias. A Educação Matemática como campo de atuação: um retrato dos pesquisadores do Ceará. In: CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISA E ENSINO EM CIÊNCIAS, 3., 2018. Anais III CONAPESC. Campina Grande: Realize Editora, 2018, p. 1-9. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/42832. Acesso em: 20 abr. 2019.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. SP: Papirus, 21 ed., 2010.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2009.
LIMA, Ivoneide Pinheiro de; PONTES, Maria Gilvanise de Oliveira. O movimento Educação Matemática no Ceará: desafios e perspectivas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 1, 2002. João Pessoa. Anais [...]. João Pessoal: UFPB, 2002, p. 1-8. Disponível em: http://www.prac.ufpb.br/anais/Icbeu_anais/anais/educacao/movimentoeducacaomatematica.pdf. Acesso em: 5 jun. 2022.
MENDES, Iran Abreu. GONÇALVES, Francisco Djnnathan da Silva. Caracterização da pesquisa brasileira em Dissertações e Teses sobre História da Educação Matemática (1990-2010). RECME, v. 5, n. 1, 2020. Disponível em: http://ojs.asocolme.org/index.php/RECME. Acesso em 08 jun. 2023
PONTES, Maria Gilvanise de Oliveira. A história da SBEM no Ceará: desafios e perspectivas. In: PEREIRA, Ana Carolina Costa; CEDRO, Wellington Lima (Orgs.). Educação Matemática: diferentes contextos, diferentes abordagens. Fortaleza: EdUECE, 2015.
SANTOS, Joelma Nogueira dos; ALBUQUERQUE, Suziê Maria de. A Sociedade Brasileira de Educação Matemática: contando um pouco de história e analisando a trajetória da SBEM-CE. In: SANTOS, Joelma Nogueira dos; et al. (Orgs.). Educação Matemática tem no Ceará. Curitiba: CRV, 2021.
SILVA, Isabelle Coelho da; ALBUQUERQUE, Suziê Maria de. Editorial. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 8, n. 23, p. 1–13, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/8699. Acesso em: 25 maio 2023.
SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001.
PONTELLO, Luiza Santos; GOMES, Maria Laura Magalhães. Educação Matemática no Ceará: relatos de Gilvanise. In: SANTOS, Joelma Nogueira dos; et al. (Orgs.). Educação Matemática tem no Ceará. Curitiba: CRV, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.