Interventional Action of the SBEM-MT’s Formation Project: reflections on the development of a Geometry’s didactic sequence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i81.3473

Keywords:

Didactic Intervention, Geometry, Mathematics, Mathematic Education

Abstract

This experience report aims to present reflection on the development of a Geometry’s didactic sequence with the Middle School 5th grade students. The proposed pedagogic intervention occurred after an action named “The Geometry during Early Childhood Education and Middle School’s Early Years”, developed on the Formation Project proposed by SBEM Nacional. Methodologically, we based it on a qualitative approach, to which data´s production we used videos of the recorded classes, oral and written reports, that were produced during the formation process. We noticed, after the teachers’ reports, the importance of the didactic sequence developed using the Tangram, considering that the students, despite some difficulties, were able to learn, with the interventions, the conceptual dimension regarding the polygons’ acknowledgment, naming and classification. Furthermore, the developed work sparked the students’ interest, turning them into the protagonists of their own learning.

Keywords: Didactic Intervention. Geometry. Mathematics. Mathematic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRANTES, P., SERRAZINA, L., OLIVEIRA, I. A Matemática na Educação Básica. Lisboa: Ministério da Educação - Departamento da Educação Básica, 1999. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/263807597_A_Matematica_na_Educacao_Basica/link/02e7e53bebc6fbc1a6000000/download. Acesso em 29 out. 2023.

ARAKI, P. H. H.; SILVA, K. A. P. da; MENDES, M. T. Intervenções docentes em atividades de modelagem matemática: foco na matematização. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 26, n. 72, p. 58-75, jul./set., 2021. Disponível em: http://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/article/view/1765/2036. Acesso em: 08 jun. 2023.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL Escola. Mangá. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/artes/o-que-e-manga.htm. Acesso em: 1 jun. 2023.

CARVALHO, C. Comunicações e interacções sociais nas aulas de Matemática. In: LOPES e NACARATO. Escritas e leituras na Educação Matemática. 1ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

COSTA, L. P. da; FERREIRA, L. de F. D.; PAULA, E. F. de. Reflexões a respeito dos trabalhos da comissão de avaliação e acompanhamento do Programa SBEM formação anos iniciais. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 27, n. 75, p. 05-14, abr-jun., 2022. Disponível em: http://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/article/view/3081/2140. Acesso em: 08 jun. 2023.

D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996.

GRANDO, R. C. Recursos didáticos na educação matemática: jogos e materiais manipulativos. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, [S.I.], v. 5, n. 02, p. 393-416, outubro, 2015. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/117/114. Acesso em: 27 maio 2023.

GUERREIRO, A.; FERREIRA, R. A. T.; MENEZES, L.; MARTINHO, M. H. Comunicação na sala de aula: a perspetiva do ensino exploratório da matemática. Zetetiké, Campinas, v. 23, n. 44, jul/dez, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646539/13439. Acesso em: 03 jun. 2023.

MORELATTI, M. R. M.; SOUZA, L. H. G. de. Aprendizagem de conceitos geométricos pelo futuro professor das séries iniciais do ensino fundamental e as novas tecnologias. Educar, Curitiba, n. 28, p. 263-275, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/MW9TBHG8k6BSXKSTcLC5F5d/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 maio. 2023.

NACARATO, A. M.; PASSOS, C. L. B. A geometria nas séries iniciais: uma análise sob a perspectiva da prática pedagógica e da formação de professores. São Carlos: Edufscar, 2003.

PASSOS, C. L. B.; NACARATO, A. M. Trajetória e perspectivas para o ensino de Matemática nos anos iniciais. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32, n. 94, p. 119-135, set./dez. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/VqMq5VmXSk45CKXtvFmZZrN/. Acesso em: 24 maio 2023.

SOUZA, E. R. de; DINIZ, M. I. de S. V.; PAULO, R. M.; OCHI, F.H. A matemática das sete peças do Tangram. São Paulo: CAEM-IME USP, 2008. (Matemática Ensino Fundamental; 7).

Published

2023-12-18

How to Cite

Moreno, H. M. C. ., Nates dos Santos Galvão , F., Augusta Cruz Pinto , V., & Benedita Oliveira de Almeida , P. (2023). Interventional Action of the SBEM-MT’s Formation Project: reflections on the development of a Geometry’s didactic sequence. Educação Matemática Em Revista, 28(81), 1-15. https://doi.org/10.37001/emr.v28i81.3473

Issue

Section

Número temático: As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos