Reflections on the Initial Training of Teachers who teach Mathematics from the I FPMAT-MT experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i81.3470

Keywords:

Pedagogy, Undergraduation Degree in Mathematics, Syllabus, Teachers` Training

Abstract

The objective of this article is to reflect on the dialogues held within two Discussion Groups (DG), named articulators, in the I Forum on the Initial Training of Teachers who teach / of Mathematics in Mato Grosso (I FPMAT-MT) organized by the SBEM - Mato Grosso Regional Office. The data were obtained through the oral records (RO) and written reports (RE) produced by the forum organizing committee. The dialogues evidenced how little space is dedicated to the mathematical content, its foundations and methodologies in the curricula of the Pedagogy courses; in addition, they unveiled the near absence of space dedicated to didactic-pedagogical training and to the articulation between theory and practice in the curricular components of the Mathematics undergraduate courses. The conclusion drawn indicates that it is crucial to restructure the curricula of the courses based on their needs in order to overcome the weaknesses and bring new perspectives to the training of teachers who teach / of Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. B. de; LIMA, M. das G. de. Formação Inicial de Professores e o curso de Pedagogia: reflexões sobre a formação matemática. Ciência & Educação, v. 18, n. 2, p. 451-468, 2012.

BRASIL. Parecer CNE/CES nº 1.302, de 06 de novembro de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Matemática, Bacharelado e Licenciatura. Brasília, DF, 2001.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, 2002.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 01 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, DF, 2015.

FANIZZI, S. Formação Inicial e Continuada de professores que ensinam Matemática: reflexões e ações complementares. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 29, n. 2, abr./jun., 2022.

FERREIRA, V. A.; FREITAS, R. A. M. da M.. O ensino de Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: o problema da formação do professor e as contribuições de Lee Shulman e de V. V. Davydov. In. POIÉSIS, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade do Sul de Santa Catarina. UNISUL, Tubarão, v.8, n.14, p. 535 a 552, Jul/Dez 2014. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1739/1917. Acesso em: 18 de fev. de 2023.

FIORENTINI, D; OLIVEIRA, A.T. de C. C. O lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemática e prática formativa? Bolema, Rio Claro (SP), v. 27, n. 47, p. 917-938, dez, 2013.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

NACARATO, A. M. O saber profissional do professor que ensina matemática nos anos iniciais. In. Boletim do Centro de Documentação do GHEMAT-SP, São Paulo, v. 3, p. 1-12, 2021.

PORTELINHA, Â. M. S. A Pedagogia nos cursos de Pedagogia: teoria e prática pós-diretrizes curriculares nacionais. Paco Editorial, 2015.

Published

2023-12-19

How to Cite

Pessoa Bitencourt, L., Moura, L. K. J. de ., Gomes, J. B. ., & Zuchetti, J. H. V. . (2023). Reflections on the Initial Training of Teachers who teach Mathematics from the I FPMAT-MT experience. Educação Matemática Em Revista, 28(81), 1-16. https://doi.org/10.37001/emr.v28i81.3470

Issue

Section

Número temático: As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos