Mathematics teaching in virtual environments: a proposal for continuing education for teachers during emergency remote teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i81.3372

Keywords:

Formation of Mathematics Teachers, Continuing Training, Digital Technologies, Covid-19 pandemic, Emergency Remote Teaching

Abstract

This article aims to present a teaching experience, describing the development of a continuing education course to analyze its trajectory, from planning to execution. The course was developed in the context of the Covid-19 pandemic, in partnership with the SBEM regional office in Rio de Janeiro, in 2020, and had as its target audience teachers who teach Mathematics in Brazil, working in Basic and/or Higher Education. Its objective was to present digital resources and virtual environments to teachers who teach Mathematics, and, to this end, several practical activities were proposed based on workshops and lectures, some of them requiring the teacher's creativity to construct an authorial activity or developed it based on curation. Through discussions, the participant teachers indicated that they really needed practice to learn how to work with digital resources, what therefore makes only theory or observation of someone else's practice insufficient.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. V. de; ESQUINCALHA, A. da. C.; ABAR, C. A. A. P. Design de atividades para introdução ao conceito de Limite no modelo de sala de aula invertida. Revista Paranaense de Educação Matemática (RPEM), Campo Mourão, PR, Brasil, v.09, n.19, p.285-307, 2020.

ANTUNES, G.; CAMBRAINHA, M. Ensino remoto de Matemática: possibilidades com a plataforma Desmos. Revista eletrônica da Sociedade Brasileira de Matemática, v. 8, n. 4, p. 504-520, 2020.

BARCELOS, G. T. Ensino híbrido em tempos de pandemia: tecnologias digitais e sala de aula invertida. 2020. Disponível em: https://youtu.be/bIacZhPjWFA. Aceso em: 18 nov. 2021.

BARCELOS, G. T.; BATISTA, S. C. F. Ensino Híbrido: aspectos teóricos e análise de duas experiências pedagógicas com Sala de Aula Invertida. RENOTE. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 17, n. 2, p. 60-75, 2019.

BHARGAVA, R. The 5 models of content curation. Influential Marketing Blog, 2011. Disponível em: https://www.rohitbhargava.com/2011/03/the-5-models-of-content-curation.html. Acesso em: 19 nov. 2021.

CANI, J. B.; SANDRINI, E. G. C.; SOARES, G. M.; SCALZER, K. Educação e covid-19: a arte de reinventar a escola mediando a aprendizagem “prioritariamente” pelas TDIC. Revista IfesCiência, v. 6, Edição Especial, n. 1, 2020, p. 23-39.

CYRINO, M. C. de C. T.; BALDINI, L. A. F. O software GeoGebra na formação de professores de matemática–uma visão a partir de dissertações e teses. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 1, n. 1, p. 42-61, 2012.

ENGELBRECHT, J.; LLINARES, S.; BORBA, M. C. Transformation of the mathematics classroom with the internet. ZDM - Mathematics Education, v. 52, n. 5, p. 825-841, 2020.

ESQUINCALHA, A. C.; BAIRRAL, M. A. Refletindo sobre Análise Real com professores da educação básica em um curso a distância. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 9, n. 3, p. 213-222, 2019.

FERREIRA, A. C. Desenvolvimento profissional de professoras de matemática em um grupo colaborativo: uma visita aos bastidores metodológicos da pesquisa. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 3, 2006. Águas de Lindóia. Anais... Águas de Lindóia: SBEM, 2006. 1 CD-ROM.

LOPES, F. A.; MELO, M. D. C. B. de. Tecnologias computacionais na formação continuada de professores durante a pandemia. Princípios, v. 1, n. 160, p. 273-295, 2021.

MARTINS, D. O.; TIZIOTTO, S. A.; CAZARINI, E. W. Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVAs) como ferramentas de apoio em Ambientes Complexos de Aprendizagem (ACAs). RBAAD - Associação Brasileira de Educação a Distância, v. 15, p.113-131, 2016.

OLIVEIRA, S. S.; SILVA, O. S. F.; SILVA, M. J. O. Educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. Interfaces Científicas, v.10, n.1, p. 25-40, 2020.

PAIVA, T. V. dos S. O desafio da linguagem matemática através das novas tecnologias. 2016. 89f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, 2016.

PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. S. P. Princípios da Educação Online: para sua aula não ficar massiva nem maçante!. SBC Horizontes. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/principios-educacao-online/. Acesso em: 19 nov. 2020.

PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. S. P. Princípios da avaliação para aprendizagem na educação online. SBC Horizontes. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2021/09/avaliacao-online//. Acesso em: 22 nov. 2021.

PÔRTO JÚNIOR, F. G. R.; SANTOS, L. V. DOS; PEREIRA SILVA, M. DAS G. A PANDEMIA DA COVID-19: Os impactos e tendências nos processos de ensino, aprendizagem e formação continuada de professores. Revista Observatório, v. 6, n. 2, p. 1-22, 2020.

SANTANA, F. C. de M. O trabalho colaborativo com professores de matemática e seus conflitos entre/nos textos produzidos por seus participantes. 2015. 132f. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências). Instituto de Física/Departamento de Ciências Exatas. Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana. Salvador, 2015.

SARAIVA, M. J.; PONTE, J. P. da. O trabalho colaborativo e o desenvolvimento profissional do professor de Matemática. Quadrante, v. 12, n. 2, p. 25-52, 2003.

Published

2023-12-18

How to Cite

Santos de Carvalho , T. R. ., Esquincalha, A. da C. ., & Vieira de Almeida , M. (2023). Mathematics teaching in virtual environments: a proposal for continuing education for teachers during emergency remote teaching. Educação Matemática Em Revista, 28(81), 1-21. https://doi.org/10.37001/emr.v28i81.3372

Issue

Section

Número temático: As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos