Survey of productions about the use of Gamification in the teaching and learning processes of Mathematics: one for the training of teachers who teach Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.3203

Keywords:

Active Methodologies, Gamification, Mathematics Teacher Development, Mathematics Education

Abstract

This paper aims to present a survey and analysis of productions about the use of Gamification in the teaching and learning processes of Mathematics and its potential in education, more specifically those that are aimed at the undergraduate and inservice development education of teachers who will or who teach Math. In this sense, we present a discussion about Active Methodologies and Gamification, as well as their use in educational scenario, highlighting the main characteristics of this methodology in the teaching and learning process of Mathematics. The survey was carried out at the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) considering the keywords “Gamification” AND “Mathematics” and “Gamification AND Mathematics”, in order to direct the search for references favorable to our proposed study. We identified 44 studies carried out in the period from 2013 to 2021, of which we analyzed the contributions that five studies found that deal with Gamification from the perspective teachers development at undergraduate and inservice levels. The authors' workplace of production, the objectives, the theoretical references, the research subjects, the methodological perspectives and the game elements used were analyzed. After reading the surveys, we grouped the main information into tables, which allowed us to create frameworks that supported the interpretation of results. We conclude that, the survey presented here allows a series of discussions and reflections, one of them being the need for more studies that focus on the use of Gamification in the undergraduate and inservice development education of teachers who will teach and who Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AIUB, M. M. R. Gamificação no ensino de Matemática com jogos de Escape Room e RPG: percepções sobre contribuições e dificuldades, 2020. 147f. Dissertação (Mestrado) — Instituto de Física Gleb Wataghin. Universidade Estadual de Campinas. Campinas. 2020.

BORGES, S. S.; DURELLI, V. H. S.; REIS, H. M.; ISOTANI, S. A systematic mapping on gamification applied to education. In: Proceedings of the 29th annual ACM symposium on applied computing. 2014. p. 216-222.

BRITO, C. S. Desafios e percepções docentes acerca da gamificação no ensino de Matemática a partir de um processo de formação. 2020. 132p. Dissertação (Mestrado) — Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn). Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Vitória da Conquista. 2020.

BUSARELLO, R. I. Gamification: princípios e estratégias. São Paulo: Pimenta Cultural, 2016.

COELHO, J. A. P. Uso de Gamificação em Cursos Online Abertos e Massivos para Formação Continuada de Docentes de Matemática. 2017. 102f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) — Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora. 2017.

CUNEGATO, M. P.; DICK, M. E. A utilização de estratégias de gamificação em uma interface digital. XV SBGames, São Paulo. Proceedings of SBGames, p. 281-287, 2016.

DELISLE, R. Como realizar a Aprendizagem Baseada em Problemas. Porto: Asa Editores, 2000.

DETERDING, S.; DIXON, D.; KHALED, R.; NACKLE, L. From game design elements to gamefulness: defining “gamificationâ€. In: Proceedings of the 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments. 2011. p. 9-15.

FARDO, M. L. A gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. Renote: Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 1-9, 2013.

FERREIRA, B. S. O uso da gamificação como estratégia didática na capacitação de professores para o uso de softwares educativos. 2015. 94f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Universidade de Brasília. Brasília. 2015.

FIORENTINI, D.; PASSOS, C. L. B.; LIMA, R. C. R. (Org.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática: período 2001 – 2012. - Campinas: FE/UNICAMP. E-book, 2016. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/pagina_basica/58/e-book-mapeamento-pesquisa-pem.pdf. Acesso em: 22 de maio 2021.

GARCIA, A. Gamificação como prática pedagógica docente no processo ensino e aprendizagem na temática da inclusão social. 2015. 90f. Dissertação (Mestrado em Ensino, Ciências e Novas Tecnologias) — Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Londrina. 2015.

HUOTARI, K.; HAMARI, J. Gamification from the perspective of service marketing. In: Proc. CHI 2011 Workshop Gamification. 2011. Disponível em: http://gamification-research.org/wp-content/uploads/2011/04/14-Huotari.pdf. Acesso em: 10 de abr. 2021.

KOPFLER, E.; OSTERWEIL, S.; SALEN, K. Movinglearning games forward: obstacles, opportunities & openness. Massachusetts: The Education Arcade. 2008. Disponível em: http://education.mit.edu/papers/MovingLearningGamesForward_EdArcade.pdf. Acesso em: 10 de abr. 2021.

PADILHA, R. O desafio da formação docente: potencialidades da gamificação aliada ao GeoGebra. 2018. 174f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) — Universidade de Caxias do Sul. Caxias do Sul. 2018.

SOUZA, O. G.; TINTI, S. D. Metodologias Ativas no Ensino de Matemática: panorama de pesquisas desenvolvidas em Mestrados Profissionais. TANGRAM-Revista de Educação Matemática, v. 3, n. 1, p. 74-97, 2020.

WERBACH, K.; HUNTER, D. For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Philadelphia: Wharton Digital Press. 2013. Disponível em: https://books.google.com.br/books/about/For_the_Win.html?id=aL2tzgEACAAJ&redir_esc=y. Acesso em: 01 de set. 2020.

ZICHERMANN, G.; LINDER, J. The Gamification Revolution. New Delhi: McGraw Hill Education. 2013.

Published

2022-12-19

How to Cite

Martins, A. C., & Tinti, D. da S. (2022). Survey of productions about the use of Gamification in the teaching and learning processes of Mathematics: one for the training of teachers who teach Mathematics. Educação Matemática Em Revista, 27(77), 84-105. https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.3203