Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v28i80.3178

Keywords:

Pedagogical Residency Program, Accessibility ramps, Trigonometry, Critical Mathematics Education

Abstract

This work presents experiences of a pedagogical intervention conducted in 2nd-year high school classes of a public school in the state education network of Vitória - ES. Planned interventions were carried out within the scope of the Pedagogical Residency Program (PRP) of the Mathematics Teaching Degree course at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), campus Vitória. It involved trigonometry concepts, through raising awareness of the importance of accessibility ramps, supported by critical mathematics education. Manipulative materials were used as didactic tools in Geogebra, along with a presentation during interventions in synchronous remote sessions. According to the achieved results, the critical approach is a significant alternative for the teaching and learning process. When working with the topic at hand, we planned a class that went beyond mathematical content, concluding that the activity contributed to everyone thinking critically about this topic, which is extremely important in our society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS - ABNT. NBR 9050: Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. Rio de Janeiro, p. 162. 2015.

BRASIL, 2015. Lei n. 13.146, de 6 de jul. de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: dez 2021.

PAGLIUCA, L. M. F; ARAGÃO, A. E. A; ALMEIDA, P. C. Acessibilidade e deficiência física: identificação de barreiras arquitetônicas em áreas internas de hospitais de Sobral, Ceará. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 41, p. 581-588, 2007.

ROSA, C. T. W; DARROZ, L. M; ROSA, A. B. Estudo das rampas para cadeirantes: uma proposta de tema interdisciplinar para o ensino médio. Revista Espaço Pedagógico, v. 21, n. 1, 2014.

SÃ, L. C; MILLI, E. P; CHIABAI, Ã. Uma experiência de educação matemática crítica com alunos do ensino médio a partir da tabela nutricional de alimentos. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 10, n. 22, p. 516-530, 2021.

SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. Bolema-Boletim de Educação Matemática, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.

SKOVSMOSE, O. Desafios da Reflexão em Educação Matemática Crítica. Campinas-SP: Papirus, 2008.

SKOVSMOSE, O. Educação Matemática Crítica: A questão da democracia. Campinas, SP: Papirus, 2001.

SKOVSMOSE, O. Um convite à educação matemática crítica. Papirus editora, 2014.

Published

2023-09-08

How to Cite

Zetum, Álan F. S., Ramos, L. S., Paiva, M. A. V. ., & Milli, E. P. . (2023). Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program . Educação Matemática Em Revista, 28(80), 1-11. https://doi.org/10.37001/emr.v28i80.3178