Mathematics Curriculums for the Early Years of Five Brazilian Regions Organized on the Common National Curriculum Base

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.3176

Keywords:

Curriculum, Early Years of Elementary School, Common National Curriculum Base, Brazilian Regions

Abstract

This article proposes to present the studies of researchers from GT01 of the Brazilian Society of Mathematics Education-SBEM, who develop investigations on teaching and learning of Mathematics in the early years on a research that deals with prescribed curricular produced by five Education Cities Departments - Dourados, Maceió, Manaus, São Paulo and Pelotas, with BNCC as the reference, highlighting similarities and diferences between these documents. We’ve used a qualitative approach with document analysis. We’ve highlighted some results and reflections: (i) a consultation with the educational community was carried out; (ii) the work that was being developed in previous years was considered; (iii) it was noticed the absence of references related to the teaching of Mathematics in most of the documents; (iv) problem solving predominated; (v) there was no mention of the previous or subsequent stage of schooling and (vi) it is necessary, on the part of the teachers, to know about the principles that guided the construction of the documents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é base. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao. pdf. Acesso em: 20 jan. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacional- Ensino fundamental. Brasília: SEF/MEC, 1997.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP Nº: 15/2017, de 15 dezembro de 2017, da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, seção 1, p. 146, 21 de dezembro, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2017-pdf/78631-pcp015-17-pdf/file. Acesso em: 21 jan. 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n.º 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília, Diário oficial da União. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf. Acesso em: 21 jan. 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno (CNE/CP). Resolução CNE/CP no 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 46-49, 15 abr. 2020.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes, 2008.

CRESWELL, J.W. Projeto de Pesquisa: Método qualitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DOURADOS. Secretaria Municipal de Educação de Dourados. Currículo da Rede Municipal de Ensino de Dourados. Dourados: Secretaria Municipal de Educação de Dourados, 2020.

GRUNDY, S. Producto o Práxis Del Curriculum. Traducción de Pablo Manzano. Madrid, España: Ediciones Morata S.A., 1991.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MACEIÓ, Secretaria Municipal de Educação de Maceió. Referencial Curricular de Maceió para o ensino Fundamental. Maceió: Secretaria Municipal de Educação de Maceió (SEMED), 2020.

MANAUS. Secretaria Municipal de Educação de Manaus. Currículo Escolar Municipal. Manaus: Secretaria Municipal de Educação (SEMED), 2021.

MINAYO, M.C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 5. ed. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 1998.

PELOTAS. Secretaria Municipal de Educação de Pelotas, 2020.

SACRISTÃN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SÃO PAULO. (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da Cidade: Ensino Fundamental: Matemática. São Paulo: SME/COPED, 2017.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

Published

2022-12-19

How to Cite

Curi, E. ., Bernardo Martins, P. ., de Souza Borelli, S., Alencar, E. S. de, Alves, A. M. M., Tarouquela Medeiros, L. ., & Utimura, G. Z. (2022). Mathematics Curriculums for the Early Years of Five Brazilian Regions Organized on the Common National Curriculum Base. Educação Matemática Em Revista, 27(77), 21-42. https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.3176