Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.3099Keywords:
Semiotic Representations, Mathematics functions, Mathematics Education, Systematic Review of LiteratureAbstract
This study aimed to present research that contemplates aspects of the theory of semiotic representation registers in activities about functions. Through a systematic literature review, we seek to present reflections on representations of functions in texts based on this principle. Eighteen articles were analyzed in three languages, and found in 6 databases: ERIC, Periódico CAPES, Research Gate, HAL, Google Scholar, and Scielo. The reading provoked reflections trying to solve the concern about the theme in focus: what aspects of the theory of semiotic representation registers do recent works bring in contexts about functions? Such works pointed out important contributions regarding the difficulties presented by the subjects in cognitive transformations of different registers of semiotic representation. However, it was observed in the studies the lack of a relationship between the mobilized cognitive transformations and the subjects' actions while carrying out the proposed activities.
Downloads
References
BONOTTO, A. K.; BISOGNIN, E. Contribuições de um Objeto de Aprendizagem e dos Registros de Representações Semióticas no Estudo da Função Exponencial. Renote, Porto Alegre, v. 13, n. 2, 2015. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.61443
BRANDT, C. F.; MORETTI, M. T. O papel dos registros de representação na compreensão do sistema de numeração decimal. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 201–227, 2005. ISSN: 1983-3156.
COLOMBO, J. A. A; FLORES, C. R.; MORETTI, M. T. Registros de representação semiótica nas pesquisas brasileiras em Educação Matemática: pontuando tendências. In.: Zetetiké, Cempem/FE/UNICAMP, v. 16, n.º 29, jan./jun. 2008. DisponÃvel em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647035. Acesso em: 5 fev. 2022.
DUVAL, R. Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In: MACHADO, S. D. A. Aprendizagem em matemática: Registros de representação semiótica. São Paulo: Papirus Editora, pp.11-33, 2003.
DUVAL, R. Semiósis e pensamento humano: registro semiótico e aprendizagens intelectuais. São Paulo: Editora Livraria da FÃsica, 2009.
DUVAL, R. Ver e ensinar a matemática de outra forma. Entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. 1. ed. São Paulo: PROEM Editora, 2011.
DUVAL, R. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Trad. de Méricles Thadeu Moretti. Revemat - Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 266–297, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2012v7n2p266.
GUTIÉRREZ-FALLAS, L. F. A compreensão dos conceitos de limite e continuidade de uma função: um estudo com alunos do 12o ano. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação). 156 p. Instituto de Educação - Universidade de Lisboa, Lisboa, 2016.
GUTIÉRREZ-FALLAS, L. F.; HENRIQUES, A. A compreensão de alunos de 12o ano dos conceitos de limite e continuidade de uma função. Quadrante, Lisboa, v. 26, n. 1, p. 25–49, 2017. DOI: https://doi.org/10.48489/quadrante.22945
MORETTI, M. T.; HILLESHEIM, S. F. Linguagem natural e formal na semioesfera da aprendizagem matemática: o caso da geometria para a formação do pedagogo. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana (Em teia), Recife, v. 9, n.1, p.1-19, 2018. DisponÃvel em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/viewFile/235848/pdf Acesso em: 17 fev. 2022
NÚÑEZ, R.; SUÃREZ, C. A.; CONTRERAS, L. Representaciones semióticas alrededor del concepto de función en estudiantes de ingenierÃa. Góndola, enseñanza y aprendizaje de las ciencias, Bogotá, v. 12, n. 2, p. 14–31, 2017. DOI: 10.14483/23464712.10491.
PINHEIRO, T. C. da S.; ALVES, F. J. da C.; SILVA, M. do P. S. C. Da. Aprendizagem matemática no contexto educacional ribeirinho: a análise de registros de representação semiótica em atividade de modelagem matemática. RBEP – Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, BrasÃlia, v. 97, n. 246, p. 339–355, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/364114040
RAMOS, A.; FARIA, M. P.; FARIA, A. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 17–36, 2014. ISSN: 1518-3483. DOI: 10.7213/dialogo.educ.14.041.ds01.
ROLFES, T.; ROTH, J.; SCHNOTZ, W. Improving the Covariational Thinking Ability of Secondary School Students. In: UBUZ, B.; HASER, Ç.; MARIOTTI, M. A. (Eds.): Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Ankara: Middle East Technical University, 2013, pp. 572–573.
SANTOS, M. L. M. de M. Representações semióticas como artefatos para a aprendizagem de funções: uma análise da gênese instrumental de licenciandos em matemática no ensino remoto. 2022. 191p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2022.
SOUZA, R. N. S.; CORDEIRO, M. H. B. V.; MORETTI, M. T. Desenvolvendo o conceito de função linear: análise de uma experiência didática utilizando diferentes registros de representações semióticas. Anais do VIII Encontro Nacional de Educação Matemática, Recife, p. 19, 2004. ISSN: 1098-6596. ISBN: 9788578110796. DisponÃvel em: http://www.sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/03/CC84642289968.pdf. Acesso em 10 jan. 2021.
VINNER, S.; DREYFUS, T. Images and definitions for the concept of function. Journal for Research in Mathematics Education, Antwerp, v. 20, n. 4, p. 356-366, 1989.
Published
How to Cite
Issue
Section
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.