Teaching Linear Systems: a Methodological Proposal Using Problem Exploration, Posing and Solving
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.3034Keywords:
School Algebra, Multiple Representations of Algebra, Problem Exploration-Posing-Solving, Teaching mathematicsAbstract
This article aimed to discuss the implications of the use of Problem Solving, Posing and Exploration in the teaching and learning of Linear Systems. For this, we present a methodological proposal with four activities that seek to contemplate the essential ideas of Linear Systems, using Problem Solving as a teaching methodology, allied to the Multiple Representations of Algebra. This proposal was used in the first author's Master's research, carried out in a Mathematics Degree class. The research points out that, initially, the problems, the licensors, then the content of an insurance, the methods throughout the systems, having been difficulties in the front of exploration resolution in solving the problem, among others. Thus, it is concluded that the activities are taught about teaching, teaching how the importance of promoting teaching Systems among teaching practices and teaching them as allies to such, intensified for a new attitude towards Linear Systems.
Downloads
References
ANDRADE, S. Um caminhar crÃtico reflexivo sobre Resolução, Exploração e Proposição de Problemas Matemáticos no Cotidiano da Sala de Aula. In: ONUCHIC, L. R. et al. (org.). Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo: Editora Livraria da FÃsica, 2017. cap. 12, p. 355-396.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. BrasÃlia, DF, 2017.
______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Orientações curriculares para o Ensino Médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. BrasÃlia: MEC/SEB, 2006.
______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Gestão da Aprendizagem Escolar - Gestar II. Matemática: Atividades de Apoio à Aprendizagem 6 - AAA6: matemática nas migrações e em fenômenos cotidianos (Versão do Aluno). BrasÃlia: MEC/SEB, 2008.
FRIEDLANDER, A.; TABACH, M. Promoting Multiple Representations. In: CUOCO, A. A.; CURCIO, F. R. (org.). The roles of representation in school mathematics. Reston: NCTM, 2001, cap. 14, p. 173-185.
MARTINS, F. C. Ensino-aprendizagem de Sistemas Lineares na Formação do Professor de Matemática via Exploração, Resolução e Proposição de Problemas. 139 p. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual da ParaÃba (UEPB), Campina Grande, 2019.
OBMEP. OlÃmpiada brasileira de matemática das escolas públicas. Prova 1º Fase 2016 - NÃvel 1. DisponÃvel em: http://www.obmep.org.br/index.htm. Acesso em março de 2018.
ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 25, n. 41, Rio Claro (SP): UNESP – IGCE, p. 73-98, dez. 2011. DisponÃvel em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/5739. Acesso em junho de 2021.
PONTE, J. P.; BRANCO, N; MATOS, A. Ãlgebra no ensino básico. Lisboa: Ministério da Educação, DGIDC, 2009.
VAN DE WALLE, J. A. Matemática no ensino fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. / John A. Van de Walle; tradução Paulo Henrique Colonese. - 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
ZUIN, E. S. L.; SANTOS, C. M. Sistemas de equações lineares: entre a História da Matemática e a História da Educação Matemática /Elenice de Souza Lodron Zuin, Célio Moacir dos Santos. – São Paulo: Editora Livraria da FÃsica, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.