Financial Education in High School: didactic activities developed by Mathematics undergraduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.2993

Keywords:

Mathematics Education, Decision Making, Landscapes of Investigation, Context

Abstract

The National Curricular Common Base indicates the need to weave discussions on Financial Education in Basic Education, in a transversal and integrative way. Although, most of its mentions are generated in the Mathematics curricular component. In addition to inserting this theme in Brazilian schools, it is pertinent to discuss Financial Education in the training of Mathematics teachers, preparing them for their future professional field. In this way, we aim to present didactic activities on Financial Education aimed at High School, developed by undergraduate students in Mathematics from a public university in São Paulo. As a theoretical contribution, we adopted the notes of School Financial Education, Critical Mathematics Education and three descriptors: Interpretation of the Context, Decision Making and Argument in Decision Making. We hope that the activities presented can collaborate with the real insertion of Financial Education in Basic Education, especially at times related to the context of students, reality and criticality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARONI, A. K. C. Educação Financeira no Contexto da Educação Matemática: possibilidades para a formação inicial do professor. 2021. 253 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 12 jan. 2021.

HARTMANN, A. L. B. A educação financeira nos cursos de licenciatura em matemática da Universidade Estadual Paulista – Unesp. 2021. 182 p. Dissertação (mestrado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/215835. Acesso em: 23 jan. 2022.

HARTMANN, A. L. B.; MARIANI, R. de C. P.; MALTEMPI, M. V. Educação Financeira no Ensino Médio: uma análise de atividades didáticas relacionadas a séries periódicas uniformes sob o ponto de vista da Educação Matemática Crítica. Bolema – Boletim de Educação Matemática, Rio Claro (SP), v. 35, n. 70, p. 567-587, ago. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/bx5cbhbVLdRCFy8GVFNGtkJ/?lang=pt. Acesso em: 14 set. 2021.

MAZZI, L. C.; BARONI, A. K. C. Diálogos possíveis entre Educação Financeira e Educação Matemática Crítica. In: BARONI, A. K. C.; HARTMANN, A. L. B.; CARVALHO, C. C. S. Uma abordagem crítica da educação financeira na formação do professor de matemática. 1 ed. 259 p. Curitiba: Appris, 2021.

MUNIZ, I. Jr. Econs Ou Humanos? Um Estudo Sobre a Tomada de decisão em Ambientes de Educação Financeira Escolar. 2016. 431 p. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2016.

SILVA, A. M.; POWELL, A. B. Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. In: XI Encontro Nacional de Educação Matemática, 11., 2013, Curitiba. Anais do XI ENEM... Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2013, p. 1-17.

SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. Bolema, Rio Claro, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.

SKOVSMOSE, O. Educação Crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. São Paulo: Cortez, 2007.

SKOVSMOSE, O. Um convite à Educação Matemática Crítica. Campinas: Papirus, 2014.

Published

2022-12-19

How to Cite

Berres Hartmann, A. L. (2022). Financial Education in High School: didactic activities developed by Mathematics undergraduates. Educação Matemática Em Revista, 27(77), 244-255. https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.2993

Issue

Section

Atividades para Sala de Aula