Financial Education in High School: didactic activities developed by Mathematics undergraduates
DOI:
https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.2993Keywords:
Mathematics Education, Decision Making, Landscapes of Investigation, ContextAbstract
The National Curricular Common Base indicates the need to weave discussions on Financial Education in Basic Education, in a transversal and integrative way. Although, most of its mentions are generated in the Mathematics curricular component. In addition to inserting this theme in Brazilian schools, it is pertinent to discuss Financial Education in the training of Mathematics teachers, preparing them for their future professional field. In this way, we aim to present didactic activities on Financial Education aimed at High School, developed by undergraduate students in Mathematics from a public university in São Paulo. As a theoretical contribution, we adopted the notes of School Financial Education, Critical Mathematics Education and three descriptors: Interpretation of the Context, Decision Making and Argument in Decision Making. We hope that the activities presented can collaborate with the real insertion of Financial Education in Basic Education, especially at times related to the context of students, reality and criticality.
Downloads
References
BARONI, A. K. C. Educação Financeira no Contexto da Educação Matemática: possibilidades para a formação inicial do professor. 2021. 253 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. DisponÃvel em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 12 jan. 2021.
HARTMANN, A. L. B. A educação financeira nos cursos de licenciatura em matemática da Universidade Estadual Paulista – Unesp. 2021. 182 p. Dissertação (mestrado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2021. DisponÃvel em: http://hdl.handle.net/11449/215835. Acesso em: 23 jan. 2022.
HARTMANN, A. L. B.; MARIANI, R. de C. P.; MALTEMPI, M. V. Educação Financeira no Ensino Médio: uma análise de atividades didáticas relacionadas a séries periódicas uniformes sob o ponto de vista da Educação Matemática CrÃtica. Bolema – Boletim de Educação Matemática, Rio Claro (SP), v. 35, n. 70, p. 567-587, ago. 2021. DisponÃvel em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/bx5cbhbVLdRCFy8GVFNGtkJ/?lang=pt. Acesso em: 14 set. 2021.
MAZZI, L. C.; BARONI, A. K. C. Diálogos possÃveis entre Educação Financeira e Educação Matemática CrÃtica. In: BARONI, A. K. C.; HARTMANN, A. L. B.; CARVALHO, C. C. S. Uma abordagem crÃtica da educação financeira na formação do professor de matemática. 1 ed. 259 p. Curitiba: Appris, 2021.
MUNIZ, I. Jr. Econs Ou Humanos? Um Estudo Sobre a Tomada de decisão em Ambientes de Educação Financeira Escolar. 2016. 431 p. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2016.
SILVA, A. M.; POWELL, A. B. Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. In: XI Encontro Nacional de Educação Matemática, 11., 2013, Curitiba. Anais do XI ENEM... Curitiba: PontifÃcia Universidade Católica do Paraná, 2013, p. 1-17.
SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. Bolema, Rio Claro, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.
SKOVSMOSE, O. Educação CrÃtica: incerteza, matemática, responsabilidade. São Paulo: Cortez, 2007.
SKOVSMOSE, O. Um convite à Educação Matemática CrÃtica. Campinas: Papirus, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.