Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.2894

Keywords:

Mathematics education, Curriculum Development, Emai, Measurements, Length

Abstract

This article aimed to analyze the indications in the curriculum for the introduction of the measurement of length in the Initial Years based on Clements and Stephan. Of a bibliographic/documentary nature, the research sought to relate this insertion proposed in São Paulo documents - Curriculum and Emai support resource – to the guidelines of the federal curriculum documents and to seek elements that could contribute to the cognitive construction of the measurement concept. The guidelines contained in the document revealed concern with the social function of the impact of the use of measurements on daily life and with the procedures used to measure. However, they do not expand the discussion about the complexity of the cognitive construction of this knowledge in the physical act of measuring or its quantification.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: SEF/MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática (1ª a 4ª série). Brasília, DF: SEF/MEC, 1997.

CLEMENTS, Douglas H.; STEPHAN, Michelle. Measurement in pre-K to grade 2 mathematics. In: CLEMENTS, Douglas H.; SARAMA, Julie; DIBIASE, Ann-Marie. (Org.). Engaging young children in mathematics. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2004. p. 299-317.

GARCIA SILVA, Angélica da Fontoura; MIRANDA, Mirtes de Souza; PIETROPAOLO, Ruy. Constituição de um Grupo de Estudo na própria Escola: caminho para a (re)construção dos conhecimentos profissionais. Com a Palavra, o Professor, Vitória da Conquista, v. 1, n. 1, p. 37-56, 30 dez. 2016.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

LIMA, Paulo Figueiredo; BALTAR, Paula Moreira B. Grandezas e Medidas. In: CARVALHO, João Bosco Pitombeira Fernandes (org.). Matemática: Ensino Fundamental Brasília, DF: SEB/MEC, 2010. v. 17. p. 167-200. (Série Explorando o Ensino).

MARCILIANO, Angela Maria Martins. Conhecimentos de professores que estudam coletivamente sobre o ensino de medidas de comprimento nos anos iniciais, 2022.162 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Anhanguera, São Paulo, 2022.

MIRANDA, Mirtes de Souza. Escola como espaço de (re)significação de conhecimentos matemáticos para o ensino: a constituição de um grupo que estuda o currículo e investiga a própria prática, 2019. 260 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Anhanguera, São Paulo, 2019.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Currículo Paulista. São Paulo: SEE, 2019i. Disponível em: https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2019/09/curriculo-paulista-26-07.pdf Acesso em: fev. 2022.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. EMAI: Educação Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental; organização dos trabalhos em sala de aula, material do professor – primeiro ano – Centro de Ensino Fundamental dos Anos Iniciais. São Paulo: SE, 2020.

Published

2022-12-19

How to Cite

Martins Marciliano, A. M., & Garcia Silva, A. da F. (2022). Measurement of Length in the Curriculum: Analysing the Introduction of this Content in the Initial Years of Elementary School. Educação Matemática Em Revista, 27(77), 43-57. https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.2894