Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.2832

Keywords:

Graduation, Teacher Training, Dialogue, Math Education

Abstract

This article reports the experience of a first-period class of a Mathematics Degree Course, in the city of Petrópolis/RJ, in which undergraduates (mathematics teachers in training) were able to dialogue with three more experienced mathematics teachers about their histories professionals in Basic Education. Some reflections were sought about the very act of dialoguing as a communicative action that creates more interactive learning scenarios. To analyze the activity, three of the teachers in training were invited to develop a critical review of the meetings with experienced teachers, thus highlighting the possibility of reflections on the practice since the beginning of teacher education, highlighting the love of the profession, others ways of introducing mathematics to students, the teacher-student relationship and the importance of the internship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALRØ, Helle; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e aprendizagem em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

CRECCI, V. M.; FIORENTINI, D. Desenvolvimento profissional em comunidades de aprendizagem docente. Educação em Revista, v. 34, 2018.

D’ALTE, I., PETRACCHI, P., FERREIRA, T., CUNHA, C., SALGADO, J. Self Dialógico: Um convite a uma abordagem alternativa ao problema da identidade pessoal. Interacções, n. 6, p. 8-31, 2007.

D’AMBROSIO, U. Memória de minhas relações com Paulo Freire. Bolema, v. 35, n. 69, p. v-xix, 2021.

FAGUNDES, T. B. Os conceitos de professor pesquisador e professor reflexivo: perspectivas do trabalho docente. Revista Brasileira de Educação, v. 21, p. 281-298, 2016.

FIORENTINI, D. A Investigação em Educação Matemática desde a perspectiva acadêmica e profissional: desafios e possibilidades de aproximação. Cuadernos, v. 11, p. 61-82, 2013.

GUTIERREZ, G. L.; ALMEIDA, M. A. B. Teoria da Ação Comunicativa (Habermas): estrutura, fundamentos e implicações do modelo. Veritas, v. 58, n. 1, p. 151-173, 2013.

HABERMAS, Jürgen. Teoria de la Acción Comunicativa. Trad. Manuel Jiménez Redondo. Madrid: Taurus, 1988. v. I e II.

LIBÂNEO, J. C. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Educar em Revista, n. 24, p. 113-147, 2004.

LUZ, V. S.; MACHADO, C. C. O diálogo como elemento motivador de uma prática de ensino voltada ao processo investigativo. Educação Matemática em Revista, v. 22, n. 55, p.110-124, 2017.

LYRA, L. R.; CUSTÓDIO, J. F. Em quem me espelhei para ser o professor formador que sou. Vidya, v. 41, n. 1, p. 1-13, 2021.

MEIRELES, D. S. L.; MEIRELES, R. F.; TAHIM, A. P. V. O.; CARNEIRO, S. N. V. A teoria do agir comunicativo e sua contribuição para a relação professor-aluno no ensino superior. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 97–112, 2017.

MOREIRA, P. C. 3+ 1 e suas (In) Variantes (Reflexões sobre as possibilidades de uma nova estrutura curricular na Licenciatura em Matemática). Bolema, v. 26, p. 1137-1150, 2012.

PONTE, J. P. O desenvolvimento profissional do professor de matemática. Educação e matemática, n. 31, p. 9-20, 1994.

SCORSOLINI-COMIN, F. Diálogo e dialogismo em Mikhail Bakhtin e Paulo Freire: contribuições para a educação a distância. Educação em Revista, v. 30, p. 245-266, 2014.

Published

2022-12-19

How to Cite

Melo, T. B. de, Lopes Silva, L., Erthal Trindade Zambonelli, L., & Henter de Melo Dias, T. (2022). Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers. Educação Matemática Em Revista, 27(77), 217-226. https://doi.org/10.37001/emr.v27i77.2832

Issue

Section

Relatos de Experiência