Challenges and possibilities of curricular integration: an analysis of the mathematics teaching in an Agriculture and livestock technicians training

Autores

Palavras-chave:

Curriculum, Mathematical Education, Professional Education, Curricular Integration, Pedagogical Practices

Resumo

The present work analyses the teaching of mathematics in the technical professional mid-level education program integrated to high school in the process of training agriculture and livestock technicians in a campus of the Federal Institute of Espírito Santo. We performed a documentary research and observations of classes and pedagogical meetings, applying a qualitative method to analyse the data. The results suggest the importance of mathematics for the training of agricultural technicians, from its abstract and intuitive use to its applied use as basic mathematical concepts necessary for problem solving and execution of projects and practices related to the program field. In this context, we find that mathematics is intrinsic to the vocational courses and, thus, participates in and favours the process of curricular integration. However, we observed a unidirectional movement of pedagogical practices for curricular integration between vocational courses and High School Mathematics courses. Interdisciplinarity of mathematical knowledge occur in vocational courses, but mathematics courses do not integrate vocational courses knowledge. We believe in the search for pedagogical practices that allow students to develop abilities to operate, apply, and reflect on ideas, algorithms and mathematical procedures, not just for their practical application to market demands.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Brasil. (1946). Decreto lei nº 9.613, de 20 de agosto de 1946. Lei Orgânica do Ensino

Agrícola. Diário Oficial da União . Brasília.

Brasil. (1992).

Retrospectiva Histórica da Escola Agrotécnica Federal de Alegre (

Brasília: MEC/SETEC.

Brasil. (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Di retrizes e Bases da

Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília

Brasil. (1997). Decreto nº 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os

arts. 39 a 42 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e

bases da educação nacional. Diário Oficial da União . Brasília.

Brasil. (2004). Decreto nº 5.154 de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os

arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e

bases da e ducação nacional, e dá outras providências. Diário Oficial da União . Brasília.

Brasil. (2007).

Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada ao Ensino Médio

Documento Base . Brasília: MEC. Retrieved from

http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/ pdf/documento_base.pdf.

Brasil. (2008). Lei 11.892 de 29 de dezembro de 2008 Institui a Rede Federal de Educação

Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e

Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficia l da União . Brasília. Retrieved from

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007 2010/2008/lei/l11892.htm

Brasil. (2009).

Ressignificação do Ensino Agrícola da Rede Federal de Educação

Profissional e Tecnológica . Brasília: MEC/SETEC. Retrieved from

http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6470

brasiliafinal legal&category_slug=agosto 2010 pdf&Itemid=30192.

Brasil. (2012).

Parecer CNE/CEB nº. 11, de 9 de dezembro de 2012. Diretrizes Curriculares

Nacionais para a Educaç ão Profissional Técnica de Nível Médio . Brasília: Conselho

Nacional de Educação(CNE). Retrieved from

http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1080

pceb011 12 pdf&category_slug=maio 2012 pdf&Itemid=30192.

Ciavatta, M. (2005

). A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e

de identidade. Ensino médio integrado: concepção e contradições (pp. 83 105)105). São

Paulo: Cortez

Ciavatta, M. (2014). O ensino integrado, a politecnia e a educação omnilateral. Por q ue

lutamos? Trabalho & Educação 23 (1), 187 205.

Ciavatta, M., & Ramos, M. (2012). Ensino Médio e Educação Profissional no Brasil:

dualidade e fragmentação. Retratos da Escola 5 (8), 27 41. DOI: 10.22420/rde.v5i8.45

D’A mbrosio, U. (1993). Educação Matemática: uma visão do estado da arte. Proposições,

São Paulo 4 (1), 7 17.

D’Ambrosio , U. ( Etnomatemática Elo entre as tradições e a modernidade (5ª ed.).

Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Frigotto, G. (2005). Concepções e mudanças no mundo d o trabalho e o ensino médio. In G.

Frigotto; M. Ciavata and M. Ramos (Eds.), Ensino médio integrado: concepção e

contradições (pp. 57 82). São Paulo: Cortez

Frigotto, G., Ciavatta, M., & Ramos, M. (2005). A gênese do decreto N. 5.154/2004 um

debate no co ntexto controverso da democracia restrita. In G. Frigotto; M. Ciavata and

M. Ramos (Eds.), Ensino Médio integrado: concepção e contradições (pp. 21 56). São

Paulo: Cortez.

Frigotto, G., & Ciavatta, M. (2004). A busca de articulação entre trabalho, ciência e cultura no

ensino médio. In G. Frigotto and M. Ciavata (Eds.), Ensino médio: ciência, cultura e

trabalho (pp. 11 34). Brasília: MEC/SEMTEC

Ifes. (2014).

Projeto Pedagógico de Curso Técnico em Agropecuária Integrado ao Ensino

Médio . Alegre: Campus de A legre.

Moura, D. H. (2007). Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade

histórica e perspectivas de integração. Holos 2 , 4 30.

Pinto, A. H. (2015).

Educação Matemática e Educação Profissional: elos de uma histórica

relação . Curitiba: Appris Editora.

Ramos, M. (2005). Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In G.

Frigotto; M. Ciavata and M. Ramos (Eds.), Ensino médio integrado: concepção e

contradições (pp. 106 127). São Paulo: Cortez

Saviani, D. (2007) 2007). Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e Revista

brasileira de educação, 12 (34), 152 180.

Santos, F. P. (2012). Ensino médio integrado ao técnico: uma análise da disciplina

matemática (Master’s Universidade Federal de Ouro Pre to, Ouro Preto.

Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. Bolema, 4 , 66 91.

Skovsmose, O. (2007). Educa ς ão Critica: Incerteza, Matemática, Responsabilidade . São

Paulo: Cortez.

Skovsmose, O. (2014) 2014). Um convite à educação matemática crítica. Campinas: Papirus.

Publicado

2018-12-26

Como Citar

MORAES, D. DA S. B. DE; PINTO, A. H. Challenges and possibilities of curricular integration: an analysis of the mathematics teaching in an Agriculture and livestock technicians training. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 8, n. 2, p. 105-119, 26 dez. 2018.

Edição

Seção

Artigos