A proposal for curriculum reorientation for teaching mathematics in basic education under the light of ethnomathematics

Autores

Palavras-chave:

Culture, Mathematics, Ethnomathematics, Learning, Curriculum

Resumo

This paper aims towards presenting thoughts in relation to a proposal of curriculum reorientation in mathematics education, in the light of conceptions of D’Ambrosio’s ethnomathematics program. This article makes use of mathematical knowledge experienced by the students in their community, as a methodological subsidy in the teaching-learning process of school mathematics. To accomplish this proposal in the education area, the author searched the legal foundations in relation to the Parâmetros Curriculares Nacionais - PCN (National Curricular Parameters). This official document works as a reference to schools to organize curriculum proposals. In this regard, the author associated content blocs of the Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Fundamental de Matemática (National Curriculum Parameters of Fundamental Mathematics Teaching) to the mathematical knowledge of a horticulturist community living in Natal, in the state of Rio Grande do Norte, Brazil.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Amâncio, C. N. (1999). Os Kaingang da Bacia do Tibagi: um estudo etnomatemático em comunidade indígena. Dissertação de Mestrado. Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Rio Claro, SP: Universidade Estadual de São Paulo.

Apple, M. W. (2002). A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In Moreira, A. F.; Silva, T. T. (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade. Tradução de Maria Aparecida Baptista (pp. 59-91). São Paulo, SP: Cortez.

Bandeira, F. A. (2009). Pedagogia etnomatemática: ações e reflexões matemática do ensino fundamental com um grupo sócio-cultural específico. Tese de Doutorado. Centro de Ciências Sociais Aplicadas. Natal, RN: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.

Brasil (1997). Parâmetros curriculares nacionais: matemática (1° e 2º ciclos). Brasília, DFG: MEC/SEF.

Brasil (1998). Parâmetros curriculares nacionais: matemática (3º e 4º ciclos). Brasília, DF: MEC/SEF.

Brasil (2003). Qualidade da educação: uma nova leitura do desempenho dos estudantes da 4ª série do ensino fundamental. Brasília, DF: MEC/INEP/DAEB.

Cipolla, F. P. (2014). O mecanismo da mais valia relativa. Estudos Econômicos, 44(2), 383-408.

D’Ambrosio, U. (1990). Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo, SP: Ãtica.

D’Ambrosio, U. (2001). Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Kamii, C., & Declark, G. (1991). Reinventando a aritmética: implicações da teoria de Piaget. Tradução de Elenise Curt, Maria Moraes Cecília e Maria do Carmo Domite Mendonça. Campinas, SP: Papirus.

Marx, K. (2006). O capital – crítica da economia política. Tradução de Reginaldo Sant’Anna. (24 ed., v. 1). Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Mignoni, E. P. (1994). A trama ideológica do currículo: a visão do professor de matemática. 1994. Dissertação. Mestrado em Educação Matemática. Faculdade de Educação. Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas.

Moreira, A. F. (1990). Currículos e programas no Brasil. Campinas, SP: Papirus.

Moreira, A. F., & Silva, T. T. (2002). Currículo, cultura e sociedade. Tradução de Maria Aparecida Baptista. São Paulo, SP: Cortez.

Oliveira, E. C. (2002). Currículo recomendado, ensinado e aprendido: o currículo de matemática da rede municipal de ensino de São Paulo. São Paulo, SP: Arte & Ciência.

Rago, L. M., & Moreira, E. F. P. (1993). O que é Taylorismo. São Paulo, SP: Brasiliense.

Santo, E. F. (2005). O ensino superior no Brasil e os Acordos MEC-USAID: o intervencionismo norte-americano na educação brasileira. Maringá, PR: Universidade Estadual de Maringá.

Silva, J. B. S., & Laroque, L. F. S. (2012). A história dos Kaingang da Terra Indígena Linha Glória, Estrela, Rio Grande do Sul/Brasil: Sentidos de sua (re)territorialidade. Sociedade & Natureza, 24(3), 435-448.

Publicado

2016-01-01

Como Citar

BANDEIRA, F. DE A. A proposal for curriculum reorientation for teaching mathematics in basic education under the light of ethnomathematics. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 6, n. 1, p. 127-142, 1 jan. 2016.

Edição

Seção

Artigos