Mathematics of the classroom and curricular integration: contributions of a project for technical courses integrated to High School

Autores/as

  • Poliana Figueiredo Cardoso Rodrigues Bitão Instituto Federal Fluminense
  • Ana Carolina Serra Ribeiro Instituto Federal Fluminense
  • Lívia Azelman Faria de Abreu Instituto Federal Fluminense
  • Vanice da Silva Freitas Vieira Instituto Federal Fluminense
  • Lívia Ladeira Gomes Instituto Federal Fluminense

Palabras clave:

Contextualization, Curricular Integration, Mathematics Teaching, Integrated Technical Course, Professional Qualification

Resumen

When analyzing the curriculum of the Technical Courses Integrated to High School, there is a concern about the reformulation of the school curriculum focused on professional training. However, it is necessary to think about the integration of this curriculum in such a way that the contents addressed in the classroom link with the concepts used in the practice of each technical area, through the contextualization of the contents, since research indicates that the textbooks used in this method of teaching does not offer the student the link between content addressed in the classroom and the technical area. For this, this work intends to discuss the reformulation of the curriculum of the Integrated Technical Courses, as well as the use of new resources in the classroom, presenting the results obtained in the application of contextualized questions, for the contents of Mathematics of the 2nd. grade of High School, with students of the classes of Mechanics and Buildings in order to analyze the contributions of this tool for their training. Therefore, it was verified that the contextualization is a possibility of integration of Mathematics, approaching what is studied in the classroom with what is practiced in his area of professional training.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Araújo, A.; & Silva, C. N. da (Orgs.). (2017). Ensino Médio Integrado no Brasil: Fundamentos, Práticas e Desafios. Brasília: IFB.

Ãvila, L. A. B. et al. (2017). A Interdisciplinaridade na Escola: Dificuldades e Desafios no Ensino de Ciências e Matemática. Revista Signos, [S.l.], 38(1).

Bezerra, F. A. M. (2017). Institutos Federais: Inovação, Contradições e Ameaças em sua Curta Trajetória... In Ensino Médio Integrado no Brasil: fundamentos, práticas e desafios. Anais...Brasília (DF): Instituto Federal de Brasília, 2017.

Brasil. (2007). Ministério da Educação. Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada Ao Ensino Médio. Documento Base: dezembro, 2007. Brasil

Brasil. (2004). Conselho Nacional de Educação. Conselho de Educação Básica. Parecer CNE/CEB nº 39 de 8 de dezembro de 2004. Aplicação do Decreto no 5.154/2004 na Educação Profissional Técnica de nível médio e no Ensino Médio.

Brasil. (2000). Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio: parte III – ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasil.

Brasil. (1996). Congresso Nacional. Lei Federal no 9.394. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: 20 de dezembro de 1996.

Carvalho, R. M.; Nacarato, D. M.; & Reinato, R. A. O. (2016). Educação Matemática e o Ensino Técnico Profissionalizante em Nível Médio: Uma Análise Curricular. Revista Eletrônica Pesquiseduca, 08(15), 25-44.

D'Ambrosio, B. S.; & Lopes, C. E. (2015). Insubordinação criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema, 29(51), 1-17.

D’Ambrosio, U. (2001). Educação Matemática: da teoria à prática. 16a ed. Campinas: Papirus.

Damiani, M.F.. (2012). Sobre Pesquisas do Tipo Intervenção. In Encontro Internacional de Didática e Práticas de Ensino (Endipe), 16. Campinas: UNICAMP.

Diniz, P. M. (2016). Ensino Médio Integrado: Um campo de tensão no exercício da docência? Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Cidade de São Paulo. São Paulo.

Domingues, J. L.; Toschi, N. S.; & Oliveira, J. F. de. (2000). A Reforma do Ensino Médio: A nova formulação curricular e a realidade da escola pública. Educação & Sociedade, XXI (70), 63-79.

Fernandes, S. da S. (2006). A Contextualização no Ensino de Matemática – Um Estudo com Alunos e Professores do Ensino Fundamental da Rede Particular de Ensino do Distrito Federal.

Fonseca, J. J. S. (2002). Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC. Apostila.

Godino, J. D. (2011). Indicadores de la idoneidade didática de processos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. In Conferência Interamericana de Educação Matemática (Ciaem), 13. Recife: Universidade Federal de Pernambuco.

Gonçalves, H. J. L.; & Pires, C. M. C. (2014). Educação Matemática na Educação Profissional de Nível Médio: análise sobre possibilidades de abordagens interdisciplinares. Bolema, 28(48), 230-254.

Izaias, R.D.S.; Melo, M.R.; & Pinto, M. F. S.. (2015). Análise da Experimentação em Livros Didáticos Produzido em Diferentes Contextos. In Encontro Internacional De Formação De Professores (Enfope), 8. Aracaju: Universidade Tiradentes.

Lopes, C. E. (2011). Os Desafios e as Perspectivas para a Educação Matemática no Ensino Médio. In Reunião Anual Da Anped - Trabalho encomendado pelo GT19 - Educação Matemática, 34. Natal: Centro de Convenção.

Machado, L. R. de S. (2009). Ensino médio e técnico com currículos integrados: propostas de ação didática para uma relação não fantasiosa. In: J. Moll & Colaboradores. (Org.). Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: Desafios, tensões e possibilidades. (1a ed.) Porto Alegre: Artmed Editora S.A..

Micotti, M. C. de O.. (1999). O ensino e as propostas pedagógicas. In M.A.V. Bicudo (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999.

Moreira, A. F.; & Candau, V. M. (2006). Secretaria de Educação Básica (Org.). Currículo, Conhecimento e Cultura: Documento em versão preliminar.

Moura, D. H.. (2007). Educação Básica e Educação Profissional e Tecnológica: Dualidade Histórica e Perspectivas de Integração. Holos, 23(2), 4-30.

Pereira, V.S. S. (2012). Ensino de funções: Uma abordagem contextualizada do tratamento da informação no ensino médio. Dissertação de Mestrado, Vassouras, Universidade Severino Sombra. 2012.

Pires, C. M. C.. (2013). Currículo, avaliação e aprendizagem matemática na educação básica. In INEP. (Org.). Avaliações da Educação Básica em debate: Ensino e matrizes de referências das avaliações em larga escala. (pp. 31-54) 1a ed. Brasília: INEP.

Sabaiani, S. M. G.. (2007). Porque estudar currículo e teorias de currículo: (proposta de estudo para reunião pedagógica). In O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense. Cadernos PDE, 2, 1-12.

Santos, F.P., Nunes, C.M.F., & Viana, M.C.V.. (2017). A Busca de um Currículo Interdisciplinar e Contextualizado para Ensino Técnico Integrado ao Médio. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 31(57), 517-536.

Setti, E. J. K. (2016). Modelagem Matemática no Ensino Médio Técnico Integrado em Informática - desafios e possibilidades na efetivação de um trabalho interdisciplinar. In Encontro Brasileiro De Estudantes De Pós-Graduação Em Educação Matemática, 20 (pp. 1-11). Curitiba: Ebrapem.

Silva, L. M.; & Melo, T. G. S.; & Nascimento, J. M.. (2015). Ensino Médio Integrado e Práticas Pedagógicas Integradoras: Caminhos para a formação humana integral. In Colóquio Nacional, 3. Natal: IFRN.

Silva, T.T.. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. 156 p.

Skovsmose, O. (2008). Cenários para Investigação. In O. Skovsmose. Desafios da Reflexão em Educação Matemática Crítica. (O. de A. Figueiredo & J. C. Barbosa, Trans.). Campinas: Papirus.

Souza, N., & Roseira, N. (2010). A Contextualização no Processo de Ensino-Aprendizagem da Matemática.

Vieira, V. S. F. (2016). O ensino de Matemática proposto na coleção de livros didáticos usada nos cursos técnicos de nível médio do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense: contextos e aplicações. Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo.

Vieira, V. S. F., & Curi, E.. (2016). Situações Propostas no Livro Didático de Matemática Utilizado no Ensino Médio Integrado à Educação Profissional: Contexto e Aplicações. Vértices, 18(3), 51-71.

Zitzke, V., & Calixto, P. (2018). Integração Curricular No Ensino Médio Integrado À Educação Profissional Técnica: A Percepção Dos Educandos Do Curso Técnico Em Vestuário Do IFUL/CaVG. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, 2(15), e7474.

Publicado

2018-12-26

Cómo citar

BITÃO, P. F. C. R.; RIBEIRO, A. C. S.; ABREU, L. A. F. DE; VIEIRA, V. DA S. F.; GOMES, L. L. Mathematics of the classroom and curricular integration: contributions of a project for technical courses integrated to High School. Revista Internacional de Pesquisa en Educación Matemática, v. 8, n. 2, p. 86-104, 26 dic. 2018.

Número

Sección

Artículos