Shared teaching practices: integrating experiential knowledge into pre-service mathematics teacher education

Autores/as

Palabras clave:

Shared Teaching Practices, Teachers’ Education, Teachers’ Professional Knowledge, Mathematical Knowledge for Teaching, School Practice

Resumen

Recent research literature seems to expose and challenge a tacit and widespread conception that the knowledge required for teaching mathematics in school is situated outside the school’s professional and cultural environment, and that the authority over this knowledge rests in groups that do not include school teachers. Taking this scenario into account, the mathematics teachers’ undergraduate degree program of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) launched a new experience in 2015, in which mathematical content modules are taught jointly by a school teacher and a university lecturer. The experience holds an institutional intentionality: to integrate professional knowledge emerging from school practice as a formal component of pre-service undergraduate mathematics teachers’ education. This paper focuses on a research project – Shared Teaching Practices – developed in the context of this experience. More specifically, we discuss prospective teachers’ expectations towards the lectures taught by the two teachers, especially the role of the school teacher in module’s conduction. Results indicate a shift in the participants’ perception regarding their own professional disciplinary body of knowledge, and the role of this body of knowledge in their formal pre-service education.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Cochran-Smith, M. & Lytle, S. (1999). Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, 24, 249-305.

Davis, B. & Renert, M. (2009). Mathematics for teaching as shared, dynamic participation. For the Learning of Mathematics, 29(3), 37-43.

Davis, B. & Simmt, E. (2006). Mathematics-for-teaching: An ongoing investigation of the mathematics that teachers (need to) know. Educational Studies in Mathematics, 61(3), 293-319. Fiorentini, D. & Crecci, V. (2016). Interlocuções com Marilyn Cochran-Smith sobre aprendizagem e pesquisa do professor em comunidades investigativas. Revista Brasileira de Educação, 11(65), 505-524.

Fiorentini, D. & Oliveira, A.T. (2013). O Lugar das matemáticas na licenciatura em matemática: Que matemáticas e que práticas formativas? Boletim de Educação Matemática, 27(47), 917-938.

Giraldo, V.; Menezes, F.; Quintaneiro, W.; Brasil, C.; Matos, D.; Moustapha, B.; Dias, U.; Costa Neto, C.; Rangel, L. & Keniichi, M. (2016). Práticas docentes compartilhadas: reconhecendo o espaço da escola na licenciatura em Matemática. Educação Matemática em Revista, 49A, 52-60.

Giraldo, V.; Menezes, F.; Mano, V.; Quintaneiro, W.; Rangel, R.; Melo, L.; Matos, D.; Dias, U.; Moustapha, B; Costa Neto, C. (2018a). Práticas Docentes Compartilhadas: Integrando saberes emergentes da prática na formação inicial de professores de matemática. In M.C.A.C. Cyrino (Ed.). Temáticas Emergentes de Pesquisas Brasileiras sobre a Formação de Professores que Ensinam Matemática: Desafios e Perspectivas. Brasília: SBEM (to be published).

Giraldo, V.; Quintaneiro, W.; Moustapha, B.; Matos, D.; Melo, L.; Menezes, F.; Dias, U.; Costa Neto, C.; Rangel, R.; Cavalcante, A.; Andrade, F.; Mano, V. & Caetano, M. (2018b). Laboratório de práticas matemáticas para o ensino. In A.M.P. Oliveira & M.I.R. Ortigão (Eds.) Abordagens Teóricas e Metodológicas na Pesquisa em Educação Matemática (chapter 9). Brasília: SBEM (to be published).

Giraldo, V.; Rangel, L.; Quintaneiro, W. & Matos, D. (2015). Matemática elementar e investigação de conceito: estabelecendo relações. Anais do IV Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Brasília: SBEM.

Moreira, P.C. & Ferreira, A.C. (2013). O Lugar da Matemática na Licenciatura em Matemática. Boletim de Educação Matemática, 27(47), 981-1005.

Noddings, N. (1992). Professionalization and Mathematics Teaching. In D. Grouws (Ed). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 197-208). New York: MacMillan.

Nóvoa, A. (2009). Para uma formação de professores construída dentro da profissão. In A. Nóvoa (Ed.) Professores: Imagens do Futuro Presente (pp. 25-46). Lisboa: Educa.

Powell, A.B., Francisco; J.M. & Maher, C.A. (2004). Uma abordagem à análise de dados de vídeo para investigar o desenvolvimento das idéias matemáticas e do raciocínio de estudantes. BOLEMA, 17(21), 81-140.

Powell, A.B.; Quintaneiro, W.O. (2015). Vídeo na Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática: Investigando pensamentos de alunos. In Arthur Powell. (Ed.). Métodos de pesquisa em educação matemática usando escrita, vídeo e internet (pp. 15-60). São Paulo: Mercado de Letras.

Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Tardif, M. (2000). Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, 13(5), 5-13.

Tardif, M. (2008). Princípios para guiar a aplicação dos programas de formação inicial para o ensino. In: Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino (pp. 17-41), 14. Porto Alegre: PUC-RS.

Tardif, M.; Lessard, C. & Lahaye, L. (1991). Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e educação, 4, 215-233.

Publicado

2017-12-20

Cómo citar

GIRALDO, V. A. Shared teaching practices: integrating experiential knowledge into pre-service mathematics teacher education. Revista Internacional de Pesquisa en Educación Matemática, v. 7, n. 2, p. 4-23, 20 dic. 2017.

Número

Sección

Artículos