University & community: an ethnic-racial theme from the perspective of the ethnomathematics program
Palabras clave:
Teacher Education, Ethnomathematics Program, Racial-Ethnic Relations, University, CommunityResumen
In this text, we create a dialogue in relation to ethnic and racial education. The work represented here originates from experiences during a postdoctoral research project (2014-2015) conducted at the Faculdade de Educação (College of Education), at the Universidade de São Paulo (University of São Paulo) and the Instituto de Educação (Institute of Education) at the Universidade de Lisboa (University of Lisbon). From the perspective of an ethnomathematics program, which primary goal is to unleash transdisciplinary aspects, the dialogue presented here focuses on the movement of coming and going between the University and the Community. We also present here facts and data from five Centers for African-Brazilian Studies and the African Center Studies of the Universidade do Porto (University of Porto), seeking to highlight the political, pedagogical, and cultural interfaces of their constitution in Brazil and Portugal and their actions for teacher education with African-racial themes. The school community is evidenced by elements gathered from the activities developed in the project Fronteiras Urbanas (Urban Boundaries) in Portugal. We found that the centers in the school community we investigated have thought about education and teaching that can be re-signified in terms of an ethnomathematics program. This can be done best by proposing an exchange of experiences and the opening of knowledge and to the decolonized curriculum, strengthening the teaching of the individual by providing a new look to the world and its diversity.
Descargas
Citas
Amado, A. (2013). Manual de investigação qualitativa em educação. Coimbra, Portugal: Imprensa da University of Coimbra.
Boni, A. & Pérez-Foguet, A. (2006). Construir la ciudadanÃa global desde la universidade: propuestas pedagógicas para la introducción de la educación para el desarollo en las enseñanzas cientÃfico-técnicas. Barcelona, España: Intermón Oxfam, Ediciones e Ingenieiria Sin Fronteras.
Caetano, A. P. & Freire, I. (2014). Multiple voices to the development of a critical and responsible citizenship. Sisyphus: Journal of Education, 2, 100-119.
Campos, M. D. (2002). Etnociência ou etnografia de saberes, técnicas e práticas? In M.C. Mello, L. C. Ming, & S. M. P. Silva (Eds). Métodos de coleta e análise de dados em etnobiologia, etnoecologia e disciplinas correlatas (pp.65). Anais do Seminário de Etnobiologia e Etnoecologia do Sudeste 1. Rio Claro, SP: Unesp/CNPq.
Coelho, L. S. M., & Gonçalves, T. (2014). Introdução da educação para o desenvolvimento na formação inicial de professores: uma experiência inovadora em Portugal. Porto, Portugal: CEAUP.
Costa, W. N. G. (2010). Práticas compartilhadas: caderno de Apoio ao professor de matemática. Goiânia, GO: Kelps.
Costa, W. N. G., & OLIVEIRA, C. C. (2010). Educação Matemática e preconceitos raciais. Proceedings of the National meeting of mathematics education 10. Salvador: Bahia-Brazil-SBEM.
D’Ambrosio, U. (2014). À guisa de prefácio. In Mesquita, M. (Ed.). Fronteiras urbanas: ensaios sobre a humanização do espaço (pp.7-17). Viseu, Portugal: Anonymage.
D’Ambrosio, U. (2015). Wilhite book on curriculum change and STEM. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.
Fiorentini, D., & Lorenzato, S. (2006). Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados.
Freire, I. (2014). Da etnografia à etnografia crÃtica. In Mesquita, M. (Ed.). Fronteiras Urbanas: ensaios sobre a humanização do espaço (pp.-81-87). Viseu, Portugal: Anonymage
Freire, P. (1995). Prefácio. In C. Poster & J. Zimmer (Eds.). Educação comunitária no terceiro mundo (pp.8-16). Campinas, SP: Papirus.
Gérin-Lajoie, D. (2009). A aplicação da etnografia crÃtica nas relações de poder. Revista Lusófona de Educação, 14, 13-27.
Lakatos, E. M. & Marconi, M. A. (1991). Fundamentos de metodologia cientÃfica. São Paulo, SP: Atlas.
Lüdke, M., & André, M. E. D. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, SP: E.P.U.
Pacheco, M. I. S. G. (2014). A formação de professores para a diversidade cultural e inclusão escolar: um estudo de caso de investigação-ação. Tese de Doutorado. Lisboa, Portugal: Universidade de Lisboa.
Peres, A. N. (2000). Educação intercultural: utopia ou realidade? Processos de pensamento de professores face à diversidade cultural: integração de minorias migrantes na escola (Genebra e Chaves). Porto, Portugal: Profedições.
Santos, M. P. S. (2004). Encontros e esperas com os Ardinas da Cabo Verde: aprendizagem e participação numa prática social. Dissertação de Doutorado. Lisboa, Portugal: Universidade de Lisboa.
Skovsmose, O. (2001). Educação matemática crÃtica: a questão da democracia. Campinas, SP: Papirus.
Zeichner, K. (1993). A formação reflexiva dos professores: ideias e práticas. Lisboa, Portugal: Educa.
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.