Scenes from a teaching of drawing: a framework

Autores/as

Palabras clave:

History of Education, Discipline of Drawing, Methodological Issues

Resumen

To expand the understanding of the trajectory of Drawing as a school discipline in Brazil, this article aims to present some results from the Masters’ research entitled Between Life and Death: Scenes from a Teaching of Drawing, carried out in the Graduate Studies Program in Science and Technological Education of the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Our intention is not to discuss the theoretical questions of the study, but merely reflect on elements concerning their contexture. So, our purpose is to present the subject investigated, the issues faced, the methodological paths taken and the final arrangements of the dissertation.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

ALBUQUERQUE JÚNIOR, D. M. de.(2007).História a arte de inventar o passado. Bauru, SP: Edusc.

CERTEAU, M. (2008). A Escrita da HistoÌria. Tradução de Maria de Lourdes Menezes. 2ª edição, Rio de Janeiro: Forense Universitária.

CHERVEL, A. (1988). História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Tradução de: LOURO, G. L. Teoria e Educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990. Versão original in: Histoire de l’éducation, n. 38, maio.

D’ AMBROSIO, U. (1983). Ensino de Desenho Geométrico em bases metodológicas renovadas. In: 5º Simpósio Nacional de Geometria Descritiva e Desenho Técnico, Bauru, 7 a 10/07/1983, p.1-10.

LE GOFF, J. (2003). História e memória. 5 ed. Campinas: Unicamp.

MACHADO, R. B. (2012). Entre Vida e Morte: Cenas de um Ensino de Desenho. 254f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil.

MARMO, Carlos. MARMO, Nicolau. (1995). Desenho Geométrico. São Paulo: Scipione, v.2.

NASCIMENTO, R. A. (1994). O Ensino do Desenho na Educação Brasileira: apogeu e decadência de uma disciplina escolar. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, SP, Brasil.

NASCIMENTO, R. A. (1999). A função do desenho na educação. 216f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade de São Paulo, Marília, SP, Brasil.

POLLAK, M. (1992). Memória e Identidade Social. Traduzido por M. Augras. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10, p.200-212.

PROST, A. (2008). Doze lições sobre a história. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

TRINCHÃO, G. M. C. (2008). O desenho como objeto de ensino: história de uma disciplina a partir dos livros didáticos luso-brasileiros oitocentistas. 496f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade do Vale do Rio Sinos, São Leopoldo, RS, Brasil.

WAGNER, E. (1998). Construções geométricas. Coleção do professor de Matemática, Sociedade Brasileira de Matemática. 2a edição, Rio de Janeiro.

ZUIN, E. S. L. (2001). Da régua e do compasso: as construções geométricas como um saber escolar no Brasil. 2001. 211f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Publicado

2014-09-01

Cómo citar

MACHADO, R. B.; FLORES, C. R. Scenes from a teaching of drawing: a framework. Revista Internacional de Pesquisa en Educación Matemática, v. 4, n. 3, p. 136-148, 1 sep. 2014.

Número

Sección

Artículos