Highly able mathematics learners from a pragmatic perspective of language

Autores/as

Palabras clave:

High Abilities, Power-Language Games, School Practices, Subjectivity, Conducts

Resumen

This paper presents part of a post-structuralist research that aimed to analyze language games in forms of life of children regarded as high ability learners, thus evidencing the games that have been valued in school processes of selection and education enhancement. The work here presented was developed with the use of ethnographyinspired techniques involving three students from the Municipal Education Network of Porto Alegre (Brazil), their regular teachers and their SIR/AH teacher. Through the approximation between Wittgenstein’s notion of language games and Foucault’s notion of games of truth, it was possible to notice that in the core of these games there are rules of legitimation of discourses forged in power relations established among subjects in historical and social settings. With the approximation of these ideas, the expression power-language game was coined to support the discussions proposed in this study. It was concluded that high ability subjects are an effect of a discursive practice, since the ways of being and acting give them existence. It was also possible to notice that the identification and selection of these subjects occur mainly through comparative and classificatory processes.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Aurich, G. R. (2011). Jogos de verdade na constituição do bom professor de matemática. Dissertation, Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brazil.

Birman, J. (2002). Jogando com a verdade: uma leitura de Foucault. PHYSIS: Revista de Saúde Coletiva, 12 (2), 301-324.

BRASIL. (1995). Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Especial. Subsídios para a organização e funcionamento de serviços de educação especial. Brasília: MEC/SEESP.

Caldeira, T. (1988). A presença do autor e a pós-modernidade em antropologia. Novos estudos CEBRAP, 21, 133-157.

Ferreira, T. (2004). Problematizando uma estratégia multimetodológica de pesquisa em teatro e educação. Olhar de Professor, 7 (1), 43 – 66.

Foucault, M. (1995). A arqueologia do saber. (L. Neves, Trans.). Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2003). A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Nau.

Foucault, M. (2006). Ditos e Escritos V: ética, sexualidade, política. MOTTA, M. (Eds.). (E. Monteiro & I. Barbosa, Trans.). Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2008a). Segurança, território e população. (E. Brandão, Trans.). São Paulo: Martins Fontes.

Foucault, M. (2008b). Nascimento da Biopolítica. (E. Brandão, Trans.). São Paulo: Martins Fontes.

Geertz, C. (2001). Nova luz sobre a antropologia. (V. Ribeiro, Trans.). Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar.

Jelinek, K. (2013a). A prática discursiva das altas habilidades em matemática. Bolema, 27 (45), 193-214.

Jelinek, K. (2013b). A produção do sujeito de altas habilidades: os jogos de poder-linguagem nas práticas de seleção e enriquecimento educativo. Thesis, Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Miguel, A. (2010). Percursos Indisciplinares na Atividade de Pesquisa em História (da Educação Matemática): entre jogos discursivos como práticas e práticas como jogos discursivos. Bolema, 23 (35A), 1-57.

Rose, N. (1998). Governando a alma: a formação do eu privado. In T. Silva (Eds.), Liberdades Reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu (pp. 30 – 45). Petrópolis: Vozes.

Sarmento, M. (2003). O estudo de caso etnográfico em educação. In N. Zago et.al. (Eds.). Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação (pp. 137 – 179). Rio de Janeiro: DP&A.

Silva, T. (2000). Teoria cultural e educação – um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica.

Tyler, S. (1992). La etnofrafía posmoderna: de documento de ló oculto a documento oculto. (C. Reynoso, Trans.). In C. Geertz & J. Clifford et.al. El surgimiento de La Antropologia Posmoderna (pp. 297 – 313). Barcelona: Gedisa.

Veiga-Neto, A. & saraiva, K. (2009). Modernidade líquida, capitalismo cognitivo e educação contemporânea. Educação e Realidade, 34 (2), 187 – 201.

Veiga-Neto, A. (2007). Pardigmas? Cuidado com eles! In M. Costa (Eds.). Caminhos Investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação (pp. 35 – 47). Rio de Janeiro: Lamparina Editora.

Wittgenstein, L. (2008). Investigações Filosóficas. (M. Montagnoli, Trans.). Petrópolis: Vozes.

Publicado

2014-05-01

Cómo citar

JELINEK, K. R.; BELLO, S. E. L. Highly able mathematics learners from a pragmatic perspective of language. Revista Internacional de Pesquisa en Educación Matemática, v. 4, n. 2, p. 139-154, 1 may 2014.

Número

Sección

Artículos