The "practice" of mathematical modeling under a Wittgensteinian perspective

Autores/as

Palabras clave:

Mathematical Modeling, Language, Wittgenstein

Resumen

The objective of this article is looking at the students' pratice in mathematical modeling activities under a Wittgensteinian perspective. Starting from the analysis of a modeling activity in two distinct contexts, we present some reflections on specific meanings that may be constituted within the different contexts. What one intends to highlight with this text is the fact that modeling activities are not intended to provide meaning in the classroom to objects or concepts that are in the students' life outside the classroom. Rather than that, it aims to indicate that different meanings are associated to different language-games, which may arise from modeling activities.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Abbagnano, N. (2007) Dicionário de Filosofia. Martins Fontes, São Paulo.

Almeida, L. M. W.; Silva, K. A. P. (2012). Semiótica e as ações cognitivas dos alunos em atividades de Modelagem Matemática: um olhar sobre os modos de inferência. Ciência & Educação,Bauru v. 18, n. 3, p. 623-642.

Barbosa, J. C. 2003). Modelagem matemática na sala de aula. Perspectiva, Erechim, v. 27, n. 98, p. 65-74.

Bean, D. (2001) O que é Modelagem Matemática. Educação Matemática em Revista, Ano 8 N 9/10, pp 49-57.

Blum, W. (2002). Icmi study 14: applications and modeling in mathematics education – discussion document. Educational Studies in Mathematics 51: 149–171.

Blum, W. (2011). Can Modelling be taught and learnt? Some answers from Empirical

Blum, W., Borromeo Ferri, R. (2009). Mathematical Modelling: Can It Be Taught And Learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application. Vol. 1, No. 1, 45-58.

Borromeo Ferri, R. (2006). Theoretical and empirical differentiations of phases in the modeling process. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik – ZDM – The International Journal on Mathematics Education, v. 38, n. 2, p. 86-95.

Borromeo Ferri, R. (2007). Cognitive Modelling: Individual modelling routes of pupils. In: HAINES, Christopher et al. (Eds.) Mathematical Modelling (ICTMA 12): Education, Engineering and Economics Chichester: Horwood Publishing, p. 260 - 270.

Galbraith, P. (2012). Models of Modelling: Genres, Purposes or Perspectives. Journal of Mathematical Modelling and Application, vol. 1, n. 5, 3-16.

Glock, H.J. (1988). Dicionário Wittgenstein. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.

Gottschalk, C. M. C. (2004). A Natureza do Conhecimento Matemático sob a perspectiva de Wittgenstein: algumas implicações educacionais. Cadernos de História e Filosofia da Ciência, Campinas, v. 14, n. 2, p. 305-334.

Japiassú, H.; Marcondes, D. (2008) Dicionário Básico de Filosofia. 5.ed. Rio de Janeiro: Zahar.

Martins, C. A. (2010) Sobre jogo de linguagem: Habermas e Wittgenstein. Revista de Filosofia, Vol. 35 Núm. 2: 91-104.

Moreno, A. (2003). Descrição fenomenológica e descrição gramatical - ideias para uma pragmática filosófica. Revista Olhar, v. 7, n. 7, p. 94-139.

Perrenet, J.; Zwaneveld, B. (2012). The Many Faces of the Mathematical Modeling Cycle. Journal of Mathematical Modelling and Application. Vol. 1, No.6, 3-21

Research. In: Kaiser, Gabriele; Blum, Werner; Borromeo Ferri, Rita; Stillmn, Gloria (Eds.). Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling. ICTMA 14.New York: Springer, p. 15-30.

Wittgenstein, L. (1939) Foundations of Mathematics, Box 11, Folder 14, Rose Rand Papers, 1903-1981, ASP.1990.01, Archives of Scientific Philosophy, Special Collections Department, University of Pittsburgh.

Wittgenstein, L. (2003) Gramática filosófica (GF). São Paulo: Loyola.

Wittgenstein, L. (2005). Observações filosóficas. Editora Loyola. São Paulo, Brasil.

Wittgenstein, L. (2010) Gramática Filosófica. 2. ed. Tradução de Luís Carlos Borges. São Paulo: Edições Loyola. Tradução de: Philosophical Grammar.

Wittgenstein, L. (2012) Investigações Filosóficas. 7. ed. Tradução de Marcos G. Montagnoli. Petrópolis: Editora Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco. (Coleção Pensamento Humano). Tradução de: Philosophische Untersuchungen.

Publicado

2014-05-01

Cómo citar

ALMEIDA, L. M. W. DE. The "practice" of mathematical modeling under a Wittgensteinian perspective. Revista Internacional de Pesquisa en Educación Matemática, v. 4, n. 2, p. 98-113, 1 may 2014.

Número

Sección

Artículos