Curriculum, Curricular Justice, and Mathematics Education: a political manifesto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v14i2.3947

Keywords:

Curricular Justice, Social Justice, Curriculum, Mathematics Education

Abstract

This study aims to carry out a systematic literature review on curricular justice in mathematics education in databases that offer privileged spaces for disseminating knowledge about the curriculum-mathematics education binomial. Since this review offers no results, it discusses how some publications on the curricular debate in mathematics education approach Robert Connell’s theorization on curricular justice. Thus, this review defends the need to think about curricular justice in mathematics education in our times and states that no production focuses on discussions about issues of curricular justice in privileged spaces for disseminating curricular knowledge in mathematics education, exemplifying the scarcity of this debate in Brazilian mathematics education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Butler, J. (2003). Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Connell, R. W. (1993). Schools and Social Justice. Philadelphia, PA: Temple University Press.

Federici, S. (2019a). Mulheres e Caça às Bruxas. São Paulo, SP: Boitempo.

Federici, S. (2019b). O Ponto Zero da Revolução: Trabalho Doméstico, Reprodução e Luta Feminista. São Paulo, SP: Elefante.

Federici, S. (2021). O Patriarcado do Salário: Notas Sobre Marx, Gênero e Feminismo. São Paulo, SP: Boitempo.

Federici, S. (2023). Calibã e a Bruxa: Mulheres, Corpo e Acumulação. São Paulo, SP: Elefante.

Foucault, M. (2008). Segurança, território, população: curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo, SP: Martins Fontes.

Fraser, N. (2007). Reconhecimento sem ética. Lua Nova, 70, 101-138.

Fraser, N. (2009). Uma réplica a Iris Young. Revista Brasileira de Ciência Política, 2, 215-221.

Fraser, N. (2016). Contradictions of capital and care. New Left Review, 100, 99-117.

Gutstein, E. (2006). Reading and writing the world with mathematics: toward a pedagogy for social justice. New York, NY: Routledge.

Khan, K. S., Kunz, R., Kleijnen, J., & Antes, G. (2003). Five steps to conducting a systematic review. Journal of the royal society of medicine, 96(3), 118-121.

Mendes, L. O. R., & Pereira, A. L. (2020). Revisão sistemática na área de Ensino e Educação Matemática: análise do processo e proposição de etapas. Educação Matemática Pesquisa, 22(3), 196-228.

Neto, V. F. (2021). Onde aprendemos a viver o gênero? Nas aulas de matemática! Hipátia, 6(1), 51-62.

Neto, V. F., & Silva, M. A. (2021). Gender as a Problem in Maths Textbooks: a Practical Handbook on How to be a Girl/Woman. Acta Scientiae, 23(8), 191-221.

Peralta, D. A. (2022a). Nísia Floresta: uma voz por reconhecimento das mulheres na história do currículo. Zetetike, 30, 1-13.

Peralta, D. A. (2022b). Mulheres, matemática e a proposta curricular das “escolas de primeiras letras”: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana. Ciência & Educação, 28, 1-18.

Ponce, B. J. (2018). The curriculum and its challenges in the brazilian public school: in search of curricular justice. Currículo Sem Fronteiras, 18, 785-800.

Ponce, B. J., & Leite, C. (2019). Em busca da Justiça Curricular: as possibilidades do currículo escolar na construção da justiça social. e-Curriculum, 17(3), 794-803.

Ponce, B. J., Costa, T. A., & Araújo, W. B. (2023). Justiça Curricular: por uma educação escolar comprometida com a justiça social. São Paulo, SP: Dialética.

Sampaio, R. F., & Mancini, M. C. (2007). Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Brazilian Journal of Physical Therapy, 11(1), 83-89.

Santomé, J. T. (2013). Currículo Escolar e Justiça Social: o Cavalo de Troia da Educação. Porto Alegre, RS: Penso.

Silva, M. A. (2022). Currículo, Educação Matemática, Política e Podres Poderes. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 12(1), 9-28.

Silva, M. A. (2023). Os ventos do norte não movem os moinhos? Racismo epistêmico: a matemática é branca, masculina e europeia. Educação Matemática Pesquisa, 25(2), 238-257.

Taveira, F. A. L. (2022). Os referenciais do campo do currículo presentes nas produções de dossiês temáticos em periódicos de Educação Matemática. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 12(1), 236-256.

Taveira, F. A. L. (2023). Reconhecimento e Redistribuição: um estudo (comparativo) das injustiças curriculares relacionadas ao provimento de questões de gênero e sexualidade na formação inicial de professoras/es de Matemática. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciência). Universidade Estadual Paulista. Bauru, SP.

Published

2024-06-28

How to Cite

TAVEIRA, F. A. L. Curriculum, Curricular Justice, and Mathematics Education: a political manifesto. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 14, n. 2, p. 1-13, 28 Jun. 2024.