Thinking on the creation of an educational product involving a student with intellectual disabilities: the production of Tampimática

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v14i2.3773

Keywords:

Intellectual Disability, Arithmetic Thinking, Inclusive Mathematics Education, Social Interaction, Didactic Resource

Abstract

Tampimática is an educational product developed through the pedagogical practices developed with a student with intellectual disabilities during a professional Master's research in Science and Mathematics Education. This article aims to present the reflections that emerged during the planning, structuring and production of this didactic resource. The research was based on the functional method of double stimulation combined with free observation and sought to understand the cognitive processes of the participating students in relation to social interaction as a means of obtaining information about the development of arithmetic thinking. The analysis was based on discussions related to mediation processes, social interactions, and compensatory mechanisms. They pointed out that the use of manipulable materials such as Tampimática, associated with representations of writing and iconic symbols, enabled the development of mathematical thinking, highlighting that experiences between different groups of students promoted social interactions relevant to the teaching of mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAIDD — American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (2021). Definition of intellectual disability. Definition, classification, and systems of supports. Washington, DC.

Brasil. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2022). Censo escolar da educação básica 2021: resumo técnico. Brasília, DF: MEC/INEP.

Brasil. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2016). Considerações sobre Classificação de Produção Técnica – Área de Ensino. Brasília, DF: MEC/CAPES.

Jesus, D. M. (2002). Educação inclusiva: construindo novos caminhos. Relatório (Estágio Pós-Doutorado). Universidade de São Paulo. São Paulo, SP.

Kaplún, G. (2003). Materiais educativos: experiência de aprendizado. Revista Comunicação & Educação, 271, 46-60.

Fonseca, M. C. F. R. (2002). Aproximações da questão da significação no ensino-aprendizagem da matemática na EJA. In: 25ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (pp. 139-140). Caxambu, MG.

Lins, R. C. & Gimenez, J. (1997). Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas, SP: Papirus.

Lorenzato, S. (Org.) (2006). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados.

Milli, E. (2019). Desenvolvimento do pensamento aritmético de um estudante com deficiência intelectual na educação de jovens e adultos. 213f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Instituto Federal do Espírito Santo. Vitória, ES.

Milli, E. & Thiengo, E. R. (2019). Tampimática: tampinhas para ensinar matemática. Vitória, ES: Editora IFES.

Muniz, C. A. (2009). Diversidade dos conceitos das operações e suas implicações nas resoluções de classe de situações. In: G. Guimarães & R. Borba (Org.). Reflexões sobre o ensino de matemática nos anos iniciais de escolarização (pp. 101-118). Brasília, DF: SBEM.

Portanova, R. (Org.) (2005). Um currículo de matemática em movimento. Porto Alegre, RS: EDIPUCRS.

Skovsmose, O. (2019). Inclusões, encontros e cenários. Educação Matemática em Revista, 24(64), 16-32.

Triviños, A. N. S. (2017). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em ação. São Paulo, SP: Atlas.

UNESCO — Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. (2009). Educação inclusiva: o caminho do futuro. In: 28ª Conferência Internacional sobre Educação. Genebra, Paris.

Vale, I. (2002). Materiais manipuláveis. Viana do Castelo: ESEVC-LEM.

Vigotski, L. S. (1997). Fundamentos de defectologia. In: Obras completas. Tomo V. Traducción de M. C. P. Fernandez (pp. 74-87). Havana: Editorial Pueblo y Educación.

Vigotski, L. S. (1996). A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. (7. ed.). São Paulo, SP: Martins Fontes.

Published

2024-06-09

How to Cite

MILLI, E. P.; THIENGO, E. R. Thinking on the creation of an educational product involving a student with intellectual disabilities: the production of Tampimática. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 14, n. 2, p. 1-16, 9 Jun. 2024.