Analysis of Mathematics teachers' understanding of the visual characteristics of geometric figures to establish the part-whole relationship of rational numbers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v13i2.3728

Keywords:

Rational Numbers, Degrees of Semantic Non-Congruence, Part-Whole Relationship, Geometric Figure

Abstract

This study aimed to analyze the understanding of Mathematics teachers regarding the influence of the visual characteristics of geometric figures in establishing the part-whole relationship of rational numbers. To this end, it was based on the Theory of Registers of Semiotic Representations and the Degrees of semantic non-congruence in conversions between registers of semiotic representations, geometric figures and fractions, of rational numbers. With a qualitative approach, a semi-structured interview was carried out with mathematics teachers from the state and municipal education network of Cajazeiras (PB), using a research instrument involving conversions between records of semiotic representations, geometric figures and fractions, of rational numbers. Errors were observed in conversions involving degrees 2, 4, 5 and 6 of semantic non-congruence. It is concluded that there was disregard for important visual characteristics of geometric figures to establish the part-whole relationship and writing of the fraction, due to the influence of the double counting procedure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Duval, R. (1994). Les diferentes fonctionnements d’une figure dans une demarche géométrique. Repères, IREM, 1(17), 121-138.

Duval, R. (2004). Semiosis y Pensamiento Humano. Registros Semióticos y Aprendizajes Intelectuales. Traducción de M. V. Rastrepo. (2. ed.). Santiago de Cali: Universidadedel Valle –Instituto de Educación y Pedagogía.

Duval, R. (2009). Semiósis e Pensamento Humano: Registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Tradução de L. F. Levy & M. R. A. Silveira. São Paulo, SP: Livraria da Física.

Duval, R. (2011). Ver e ensinar a Matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. São Paulo, SP: PROEM.

Duval, R.(2012). Abordagem cognitiva de problemas de geometria em termos de congruência. Tradução de M. T. Moretti. Revemat, 7(1), 118-138.

Duval, R. (2016). Questões epistemológicas e cognitivas para pensar antes de começar uma aula de Matemática. Tradução de M. T. Moretti. Revemat, 11(2), 1-78.

Oliveira, F. M. (2021). Livro didático: Análise das figuras geométricas empregadas para o estabelecimento da relação parte-todo dos números racionais à luz dos registros de representações semióticas. 88f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática). Instituto Federal da Paraíba. Cajazeiras, PB.

Silva, F.A.F. (2018). Graus de não congruência semântica nas conversões entre os registros geométrico bidimensional e simbólico fracionários dos números racionais. 258f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Federal Rural de Pernambuco. Recife, PE.

Silva, F.A.F (2020). Proposição de graus de não Congruência Semântica nas conversões entre os registros geométrico bidimensional e o simbólico fracionário dos números racionais. Intermaths, 1(1), 174-196.

Published

2023-08-30

How to Cite

SILVA, F. A. F. .; VIDAL, F. A.; CARVALHO FILHO, E. A. DE . Analysis of Mathematics teachers’ understanding of the visual characteristics of geometric figures to establish the part-whole relationship of rational numbers. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 13, n. 2, p. 1-16, 30 Aug. 2023.