The mathematical educator and the planning of the pedagogical activity: what does a case study with teachers from the semi-arid region of Bahia reveal?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v13i2.3423

Keywords:

Pedagogical Planning, Mathematics, Teachers

Abstract

This text is the result of a qualitative case study research that aimed to understand what Mathematics teachers in a municipality located in the north of the State of Bahia conceive about the planning of pedagogical activity. We worked to identify how this stage of the teaching-learning process is elaborated, experienced and evaluated by them. Five Mathematics teachers who agreed to supervise 13 undergraduate students during an observation internship participated in the study. Instruments for data production consisted of a semi-structured questionnaire and a report with a record of the observations of the subjects' classes. The results indicate that, although teachers recognize the importance of planning, there are difficulties in extrapolating its bureaucratic place in the school routine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anuário Brasileiro da Educação Básica. (2020). Recuperado de https://www.moderna.com.br/anuario-educacao-basica/2020/estados-bahia.html

Cardoso, L. A. A.; & Toscano, C. (2011). A mediação pedagógica na sala de aula: o papel do professor na construção do conhecimento. In: Congresso Nacional de Educação–EDUCERE (v. 10; pp. 13466-13475). São Paulo, SP.

Cardoso, S. (2017). Ciclo de carreira docente: o que dizem as pesquisas brasileiras? In: IV Seminário Internacional Sobre Profissionalização Docente (pp. 4286-4297). Ribeirão Preto, SP.

Correia, V. C. P. & Silva, A. J. N. D. (2020). O Estágio e a Formação do Professor de Matemática. Revista Brasileira de Educação Básica, 5, 1-8.

Cury, H. N. (1999). Concepções e crenças dos professores de matemática: pesquisas realizadas e significado dos termos utilizados. Boletim de Educação Matemática, 12(13), 29-43.

D'Ambrosio, U. (1993). Etnomatemática: Arte ou técnica de explicar e conhecer (2. ed.). São Paulo, SP: Editora Ãtica.

Fiorentini, D., Nacarato, A. M., Ferreira, A. C., Lopes, C. S., Freitas, M. T. M., & Miskulin, R. G. (2002). Formação de professores que ensinam matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. Educação em Revista, 36, 137-160.

Fiorentini, D.; Passos, C. L. B. & Lima, R. C. R. (2016). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001-2012. Campinas, SP: FE/UNICAMP.

Gandin, D. (2011). Planejamento como prática educativa. (19. ed.). São Paulo, SP: Loyola Edições.

Gil, A. C. (2007). Como elaborar projetos de pesquisa (4. ed). São Paulo, SP: Atlas.

Haydt, R. C. C. (2011). O planejamento da ação didática. In: R. C. C. Haydt. Curso de didática geral. São Paulo, SP: Ãtica.

Huberman, M. (2000). O ciclo de vida profissional dos professores. In: A. Nóvoa. (Org.). Vida de professores (2. ed.; pp. 31-61). Porto, Portugal: Porto Editora.

Libâneo, J. C. (2017). Didática. São Paulo, SP: Cortez Editora.

Libâneo, J. C. Adeus professor, adeus professora. São Paulo, SP: Cortez, 2014.

Lorenzato, S. (Org.). (2010). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores (3. ed.). Campinas, SP: Autores Associados.

Melo, G. F. A. (2004). Planejar ou não planejar o ensino de matemática. In: Anais do VIII Encontro Nacional de Educação Matemática (pp. 1-4). Recife, PR.

Menegolla, M. & Sant'Anna, I. M. (2011). Por que planejar? Como planejar?: currículo, área, aula. São Paulo, SP: Editora Vozes Limitada.

Menezes, R.; Braga, R. M.; Santo, A. O. do E. & Bairral, M. A. (2022). Tarefas de Modelagem Matemática em um curso online e síncrono no Virtual Math Teams com GeoGebra (VMTcG). Revista Internacional de Pesquisa Em Educação Matemática, 12(4), 1-21.

Nascimento, I. D. P. T. & Tavares, G. D. P. (2019). Os professores na elaboração e execução do projeto político pedagógico escolar. In: Seminário Nacional e Seminário Internacional Políticas Públicas, Gestão e Práxis Educacional, 7(7), 5905-5916.

Nogueira, C. A.; Nery, E. S. S. & Silva, A. J. N. (2021). Desafios da formação de professores que ensinam matemática: o uso das tecnologias digitais e a educação inclusiva no contexto do ensino remoto no Distrito Federal. In: E. S. S. Nery; J. M. P. Silva & Marcus Vinícius. (Org.). Educação matemática: atuações, desafios e possibilidades em diferentes contextos (pp. 103-128) São Paulo, SP: Livraria da Física.

Pereira, A. C. C.; Santos, J. N. dos & Pinheiro, A. C. M. (2022). Prática de Laboratório de Matemática: concepções de licenciandos na construção de saberes docentes. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 12(4), 1-17.

Pimenta, S. G. & Lima, M. S. L. (2018). Estágio e Docência. São Paulo, SP: Cortez.

Pimenta, S. G. (2012). O protagonismo da didática nos cursos de Licenciatura: a didática como campo disciplinar. São Paulo, SP: Cortez.

Prodanov, C. C. & Freitas, E. C. (2013). Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico (2. ed.). Novo Hamburgo, RS: Feevale.

Silva, A. J. N. (2020). O Laboratório de Educação Matemática e a Formação Inicial de Professores de Matemática. Revista Internacional Educon, 1(1), 1-13.

Silva, A. J. N. D. Souza, I. D. S. D.; Barros, S. S. & Almeida, J. (2014). O professor de Matemática e o Ato de Planejar: Há Unicidade entre dimensão política e dimensão pedagógica. In.: A. J. N. Silva & I. S. Souza (Org.). A formação do professor de Matemática em questão: reflexões para um ensino com significado (pp. 39-52). Jundiaí, SP: Paco Editorial.

Silva, M. M. da & Cedro, W. L. (2021). Planejar para quê? Professores de matemática, em formação inicial aprendendo sobre o planejamento. Revista Paranaense de Educação Matemática, 9(20), 351-374.

Valente, W. R. (2022). História da formação do professor que ensina matemática: etapas de constituição da matemática para ensinar. Revista BOEM, 10(19), 10-24.

Vasconcellos, C. D. S. (2017). Planejamento: Projeto de Ensino-Aprendizagem e Projeto Político-Pedagógico. São Paulo, SP: Libertad.

Yin, R. K. (2005). Estudo de caso: planejamento e métodos (3. ed.). Porto Alegre, RS: Bookman.

Published

2023-05-13

How to Cite

SILVA, A. J. N. DA. The mathematical educator and the planning of the pedagogical activity: what does a case study with teachers from the semi-arid region of Bahia reveal?. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 13, n. 2, p. 1-17, 13 May 2023.