A discussion about the nature of the concept of infinity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v13i2.3355

Keywords:

Potential Infinity, Actual Infinity, Infinite Sets, Cardinality, History of Infinity

Abstract

This article is the result of a theoretical investigation about the nature of the concept of infinity in Mathematics, in which we present elements of the epistemology of this concept in order to identify and describe changes in its meaning throughout history. In this way, we present a historical overview, more specifically, the constitution and differentiation of the concepts of potential infinity and actual infinity in three historical periods, the first situated in ancient Greek thought, the second through the conceptualization given by Bernard Bolzano in his work Paradoxes of Infinity (1851), and the third the formalization of the concept of actual infinity in the theory presented by Cantor. As results of this essay, we have the understanding that it was necessary to create new conceptual objects (sets) for there to be a conceptual change of infinity, and also, the creation of a way to compare infinite sets, through the concept of cardinality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aczel, A. D. (2003). O Mistério de Alef: a Matemática, a Cabala e a procura do infinito. Tradução de R. Golveia. São Paulo, SP: Ed. Globo.

Bachelard, G. (2006). A Epistemologia. Tradução de F. L. Godino. Lisboa, PT: Edições 70.

Bolzano, B. (1991 [1851]). Las paradojas del infinito. Tradução de L. F. Segura, MX: UNAM.

Dedekind, R. (1932). Gesammelte mathematische Werke. Braunschweig: Friedr. Vieweg & Sohn, pp. 335-391. Disponível em https://gdz.sub.uni-goettingen.de/id/PPN23569441X; acessado em 15/10/2022.

Euclides. (2009). Os Elementos. Tradução e introdução de I. Bicudo. São Paulo: EdUnesp.

Fischbein, E.; Tirosh, D. & Hess, P. (1979). The intuition of infinity. Educational Studies in Mathematics, 10(1), 3-40.

Galilei, G. (1914 [1638]). Dialogues Concerning Two New Sciences. Translation of H. Crew & A. Salvio. New York, NY: Dover.

Hilbert, D. (1926). Ãœber das Unendliche. Mathematische Annallen, 95, 161-190.

Hitt, F. (2013). El infinito en matemáticas y el aprendizaje del cálculo: Infinito potencial versus infinito real. El Cálculo y su Enseñanza, 4, 79-98.

Jahnke, H. N. (2001). Cantor’s cardinal and ordinal infinities: An epistemological and didactic view. Educational Studies in Mathematics, 48, 175-197.

Jammer, M. (2010). Conceitos de espaço: a história das teorias de espaço na física. Tradução de V. Ribeiro. Rio de Janeiro, RJ: Contraponto.

Kolar, V. M. & Čadež, T. H. (2012). Analysis of factors influencing the understanding of the concept of infinity. Educational Studies in Mathematics, 80(3), 389-412.

Mena-Lorca A.; Mena-Lorca J.; Montoya E.; Morales A. & Parraguez M. (2015). El obstáculo epistemológico del infinito actual: persistencia, resistencia y categorías de análisis. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 18(3), 329-358.

Moreno, L. E. & Waldegg, G. (1991). The conceptual evolution of actual mathematical infinity. Educational Studies in Mathematics, 22(3), 211-231.

Rezende, V. (2013). Conhecimentos sobre números irracionais mobilizados por alunos brasileiros e franceses: um estudo com alunos concluintes de três níveis de ensino. Tese (Doutorado em Educação Para a Ciência e a Matemática). Universidade Estadual de Maringá. Maringá, PR.

Sampaio, P. A. S. R. (2009). Infinito: uma realidade à parte dos alunos do Ensino Secundário. Bolema, 22(32), 123-146.

Sampaio, P. A. S. R. (2006). Concepções de infinito dos alunos do ensino secundário: contributo da webquest Escher e a procura do infinito. Tese (Mestrado em Educação). Universidade do Minho. Braga, PT.

Santos, E. E. (2008). O Infinito de George Cantor: uma revolução paradigmática no desenvolvimento da Matemática. Tese (Doutorado em Filosofia). Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP.

Stewart, I. (2014). Em busca do infinito: uma história da matemática dos primeiros números à teoria do caos. Tradução de G. Schlesinger. Rio de Janeiro, RJ: Zahar.

Vergnaud, G. (1993). Teoria dos campos conceituais. In: Anais do 1º Seminário Internacional de Educação Matemática do Rio de Janeiro (pp. 1-26). Rio de Janeiro, RJ.

Waldegg, G. (2008). El acercamiento de Bolzano a Las paradojas del infinito: implicaciones para la enseñanza. In: I. Fuenlabrada (compiladora). Homenaje A una trayectoria: Guillermina Waldegg (pp. 109-134). Ciudad de México, MX.

Waldegg, G. (1996) Identificação de obstáculos didáticos em el estúdio del infinito actual. Revista Mexicana de Investigação Educativa, 1(1), 107-122.

Published

2023-05-18

How to Cite

LORIN, J. H.; BATISTA, I. DE L. A discussion about the nature of the concept of infinity. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 13, n. 2, p. 1-17, 18 May 2023.