Economics and Mathematics Education in PPCs: demands and position in the labor market

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v13i2.3310

Keywords:

Mathematics Education, Labor Market, Economy, Curriculum

Abstract

The article approaches some relations between Economics and Mathematics Education, according to the perspective of cultural policy. The objective is to critically analyze the PPC (Pedagogical Projects of Courses) of two Undergraduate courses in Mathematics, with regard to Economics and Mathematics Education, questioning how the PPCs of bachelor's degree in Mathematics manifest the relations between Economics and Mathematics Education, when addressing the labor market. A qualitative investigation was performed, and the article was organized into meaning groups: "demands of the labor market" and "position in the labor market". The analyses show: the concern to describe the characteristics of the labor market and the profile of graduates, considering some skills and competencies; the need to evaluate and update the PPCs. The results suggest the need to have a deeper critical analysis of the curricula and PPCs, considering the relations between Economics and Mathematics Education, from a political perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apple, M. W. (2005). Para além da lógica do mercado: compreendendo e opondo-se ao neoliberalismo. Rio de Janeiro, RJ: Dp&A Editora.

Ball, S. J. (2005). Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, 35(126), 539-564.

Ball, S. J. (2010). Performatividades e Fabricações na Economia Educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, 35(2), 37-55.

Bicudo, M. A. V. (2020). Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: M. C. Borba & J. L. Araújo (Org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática (pp. 99-112). Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Conrado, G. D. R., & Ferraro, J. L. S. (2023). Do numeramento à numeramentalidade: (alg)uma estética possível para (re)pensar a Educação Matemática. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 13(1), 1-15.

Lima, S. D. (Org.) (2022). Vocabulário LABPED: saberes construídos no laboratório pedagógico de experiências educativas. São Paulo, SP: Pimenta Cultural.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (2018). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. (2a ed.) Rio de Janeiro, RJ: E.P.U.

Pais, A. (2013). An ideology critique of the use-value of mathematics. Educational Studies In Mathematics, 84(1), 15-34.

Pais, A. (2014). Economy: the absent centre of mathematics education. ZDM Mathematics Education, 46(7), 1085-1093.

Pais, A. (2017). Mathematics education as a matter of economy. Encyclopedia Of Educational Philosophy And Theory, 1399-1403.

Pais, A. & Valero, P. (2012) Researching research: mathematics education in the political. Educational Studies In Mathematics, 80(1-2), 9-24.

Silva, T. T. (2009). Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo (v. 9, 2. ed.). Belo Horizonte, BH: Autêntica.

Silva, M. A. (2022). Currículo, Educação Matemática, Política e Podres Poderes. Ripem: Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 12(1), 9-28.

Universidade Federal de Pelotas (2019a). Projeto Pedagógico Licenciatura em Matemática. Pelotas, RS.

Universidade Federal de Pelotas (2019b). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática Noturno (CLMN). Pelotas, RS.

Valero, P. (2017). Mathematics for all, economic growth, and the making of the citizen-worker. In: T. S. Popkewitz, J. Diaz, & C. Kirchgasler (Org.). A political sociology of educational knowledge: Studies of exclusions and difference. (pp. 117-132). New York, NY: Routledge.

Valero, P. (2018a). Human Capitals: School Mathematics and the Making of the Homus O Economicus. Journal of Urban Mathematics Education, 11(1, 2), 103-117.

Valero, P. (2018b). Capital Humano: O currículo de matemática escolar e a fabricação do Homus Oeconomicus Neoliberal. In: E. Godoy; E. V. Silva; M. A. Santos & V. Macedo (Org.). Currículos de matemática em debate: questões para políticas educacionais e para pesquisa em educação matemática. (pp. 43-69). São Paulo, SP: Livraria da Física.

Valero, P.; Andrade-Molina, M. & Montecino, A. (2015). Lo político en la educación matemática: de la educación matemática crítica a la política cultural de la educación matemática. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 18(3), 287-300.

Valero, P. & García, G. (2014). El currículo de las matemáticas escolares y el gobierno del sujeto moderno. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 28(1), 491-515.

Valero, P. & Meaney, T. (2014). Trends in researching the socioeconomic influences on mathematical achievement. ZDM Mathematics Education, 46(7), 977-986.

Veiga-Neto, A. & Lopes, M. C. (2010). Para pensar de outros modos a modernidade pedagógica. Educação Temática Digital, 12(1), 147-166.

Published

2023-09-14

How to Cite

HOFFMEISTER, G.; POZZOBON, M. C.; GIONGO, I. M. Economics and Mathematics Education in PPCs: demands and position in the labor market. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 13, n. 2, p. 1-14, 14 Sep. 2023.