Training possibilities with SBEM online courses: Inclusive Mathematical Practices and Geometry - Initial Years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v12i3.3012

Keywords:

Teacher training, SBEM, Teaching Mathematics, GeoGebra, Initial Years

Abstract

The objective of this text is to describe and analyze the path taken by three research teachers from the state of Acre - Northern Region of Brazil, members of the Brazilian Society of Mathematics Education - SBEM, from training received in times of the COVID-19 Pandemic, through of the Action Plans of the Courses submitted and approved through the SBEM-DNE Notice 01/2020. In this way, we present the Courses: 1 - Inclusive Mathematical Practices in the Early Years: reflections generated in Special Education and 2 - Geometry: teaching and visualizing with the GeoGebra App for the Early Years, both offered in the year 2021, with synchronous activities on Saturdays and asynchronous during the weeks of the courses (1 - in the Virtual Learning Environment - AVA Moodle - UFRJ and 2 - Google Classroom). As a result, we point out the importance of SBEM with the training offered to members and highlight the greatness of these trainings for needy regions of Brazil. Therefore, it was possible to participate in the training and reflect with professors and researchers from research groups from different states, emerging themes present in the Schools and, even in a Higher Education Institution, to put into action a training of mathematics teachers that discusses the needs of our future and present teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acre. (2020). Plano de Contingência: Ufac em tempos de pandemia de covid-19. Consultado em dez. 2021.

Araújo, M. A. S. (1994). Porque ensinar geometria nas séries iniciais de 1º grau. Educação Matemática Em Revista, (3),12-16. Consultado em 12 fev. 2022.

Arruda, K. N. (2017). Formação Docente por meio da Tecnologia Assistiva em um Ambiente Virtual de Aprendizagem para Ensinar Conceitos Matemáticos para Alunos com Deficiência Visual. (Dissertação de Mestrado no Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal do Acre – UFAC, Rio Branco – Acre.

Assis, A. R. (2017). Transformações isométricas com manipulações em tela. Boletim GEPEM (eISSN: 2176-2988), (70), 186-197. Consultado em 14 fev. 2022.

Bandeira, S. M. C. (2015). Olhar sem os olhos: cognição e aprendizagem em contextos de inclusão - estratégias e percalços na formação inicial de docentes de matemática. (Tese de Doutorado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT, Mato Grosso – Cuiabá.

Curi, E, & Mariano, S. F. (2015). A Comunicação e a Interpretação do Espaço por Crianças dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: Algumas Considerações (Cap 8, pp. 167-191). Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Consultado em jan. 2022.

Heinen, L.,& Basso, M. V. A. (2015). Geometria nos Anos Iniciais: Uma proposta de ensino-aprendizagem usando Geometria Dinâmica.

Izar, S. B. (2014). Pantógrafos Virtuais e Cultura Visual na Exploração do Conceito de Homotetia com Alunos do Ensino Fundamental. Consultado em 10 fev. 2022.

Lima, E. A. (2021). Atividade de Localização. Consultado em 08 set. 2021.

Lopes, L. S., &Alves, G. L. P., & Ferreira, A. L. A. (2015). A Simetria nas Aulas de Matemática: uma proposta investigativa. Educação &Realidade. 40(2).

Mathias, C. Geogebra team, Consultado em 04 fev. 2022.

Nóbriga, J. C. C., &Sipler, I. Z. (2020). Livros Dinâmicos de Matemática. Revista do Instituto do GeoGebra de São Paulo. 9 (2), pp. 78-102. Consultado em 5 fev. 2022.

Pataro, P. M., &Balestri, R. (2018). Matemática essencial 6º ano: ensino fundamental, anos finais. 1 ed. São Paulo: Scipione.

SBEM. (2020). Edital SBEM-DNE 01. Formação Continuada em Serviço para Professores da Educação Infantil e dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: programa – SBEM – FormAção. Consultado em 10 fev. 2022.

Settimy, T. F. O., & Bairral, M. A. (2019). Visualização em Sala de Aula: Revelando Descobertas de Estudantes do Sexto Ano do Ensino Fundamental. Journal Internacional de Estudos em Educação Matemática.12 (3), pp. 258-267.

Published

2022-05-01

How to Cite

BANDEIRA, S. M. C.; LIMA, E. A. DE .; CASTRO, A. A. DE L. Training possibilities with SBEM online courses: Inclusive Mathematical Practices and Geometry - Initial Years. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 12, n. 3, p. 125-149, 1 May 2022.