Knowledge, curricula and pedagogical practices in Mathematics in Youth and Adult Education
DOI:
https://doi.org/10.37001/ripem.v12i3.3008Keywords:
Mathematics Teacher Training Course, Youth and Adult Education, Mathematics Education, Pedagogical Practices in Mathematics, Brazilian Society of Mathematics EducationAbstract
The article presents a brief account of the organization and implementation of the mathematics teacher training course. The course focused on Youth and Adult Education (EJA). It had the support of the Brazilian Society of Mathematics Education and was developed remotely due to the distance imposed by Covid-19. It focused on some of the main points related to this modality. For example: knowledge and practices of its students and curricula and mathematical pedagogical practices consistent with the specificities of these learners. Among the results observed, the perception on the part of the participants that the EJA is a modality that requires specific discussions. It must be aligned with the wishes of its students, especially related to practices in the mathematics classroom, in such a way that there is a greater inclusion of these individuals and the perception that knowledge in this area is essential for their critical and autonomous participation in our society.
Downloads
References
Biesta, G. (2012). Boa educação na era da mensuração. Tradução de Teresa Dias Carneiro. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, 42(147), 808-825.
Bragança, I. F. S. (2008). Histórias de vida e formação de professores/as: um olhar dirigido à literatura educacional. In: Souza, E. C. & Mignot, A. C. V. (org.). Histórias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro (RJ): Quartet; Faperj, 65-88.
D’Ambrosio, U. (2013). Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Delory-Momberger, C. (2008). Biografia e educação: figuras do indivÃduo projeto. Tradução de Maria da Conceição Passeggi, João Gomes da Silva Neto e Luis Passeggi. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus.
Dias, J. C. M. (2020). “A gente nunca acha que é demais aprenderâ€: Educação de Jovens e Adultos: motivações de idosos para buscarem formação escolar em Macaé-RJ, 2020. Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro, Brasil.
Fantinato, M. C. (2004). A construção de saberes matemáticos entre jovens e adultos do Morro de São Carlos. Rev. Bras. Educ., BrasÃlia, (27), 109-124.
Freire, P. (2005). Pedagogia do oprimido. 46. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freitas, A. V. (2013). Educação Matemática e Educação de Jovens e Adultos: estado da arte de publicações em periódicos (2000 a 2010). Tese de Doutorado em Educação Matemática, PontifÃcia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brasil.
Freitas, A. V. (org.). (2018). Questões curriculares e Educação matemática na EJA: desafios e propostas. São Paulo: Paco Editorial.
Gils A. L. (2010). Contribuições da etnomatemática para a educação de jovens e adultos e para a formação de professores. Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro.
Henrique, E. O. & Guimarães, H. C. & Rodrigues, V. F. N. (2021). Paulo Freire e a pesquisa narrativa (auto)biográfica: diálogos entre leitura do mundo, de si e de trajetórias de formação. Revista Teias, Rio de Janeiro, 22 (67), 145-158.
Lopes, A. C. & Macedo, E. (2011). Teorias de currÃculo. São Paulo: Cortez.
Moreira, A. F. & Candau, V. M. (2008). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes.
Nóvoa, A. (1992). Os professores e as histórias de suas vidas. In: Nóvoa, A (Org). Vidas de professores. Portugal: Porto, 11-30.
Pacheco, J. A. (2005). Escritos Curriculares. São Paulo: Cortez.
Passeggi, M. C. Memoriais auto-bio-gráficos: a arte profissional de tecer uma figura pública de si. In: Passeggi, M. C. & Barbosa, T. M. N. (org.). (2008). Memórias, memoriais: pesquisa e formação docente. Natal: Editora da UFRN; São Paulo: Paulus, 27-41.
Pereira, J. M. M. (2018). A experiência como princÃpio formativo nas trajetórias de professoras e professores da educação de jovens e adultos (EJA): memórias da formação docente. Tese de Doutorado em Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro, Brasil.
Ribeiro, W. G.; Freitas, A. V. (2018). Pensando em diferenças e em educação nas disputas pela Base Nacional Comum Curricular. In: Freitas, A. V. (org.). Questões curriculares e educação matemática na EJA: desafios e propostas. JundiaÃ: Paco, 37-55.
Rummert, S. M. & Ventura, J. P. (2007). PolÃticas públicas para educação de jovens e adultos no Brasil: a permanente (re)construção da subalternidade: considerações sobre os Programas Brasil Alfabetizado e Fazendo Escola. Educar, Curitiba, (29), 29-45.
Sacristán, J. G. (2000). O currÃculo: uma reflexão sobre a prática. Tradução: Ernani F. da F. Rosa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed.
Silva, M. A. (2009). CurrÃculo de Matemática do Ensino Médio: em busca de critérios para escolha e organização de conteúdos. Tese de Doutorado em Educação Matemática, PontifÃcia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, São Paulo.
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.