Can you move or is it to decorate the room? Use of workable material for Geometry teaching in the Early Years of Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v12i3.2984

Keywords:

Geometry, Child Education, Manipulating Material, Continuing Training

Abstract

The conversations between the teachers, participants of the course - Visualization in Geometry in the Early Years of Elementary School - promoted by the Brazilian Society of Mathematics Education in 2021, aroused attention regarding the use of concrete material in schools. Some schools do not have material available and in others these materials are underutilized or are not used in classroom practices because teachers do not know how to use them. In this article we discuss some possibilities and make available references of teachers who adopt this practice in their professional experiences. Visualization is a skill that needs to be developed since the initial grades of Elementary School, so it begins with the manipulation of concrete materials by observation and perception, which favors the creation of memories that activate the imagination. It is not of exclusive application of mathematics but gives the human being the ability to integrate school knowledge and experience outside of school life. And to explorer the manipulative materials associating them with the topics of Geometry, not only by the study of the discipline itself, but by exploring the geometric concepts, observing the application of these concepts and identifying them in the various situations present in the day to day. This is fundamental to the construction of the process of visualization of students since the early years of elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bastos, R. (1999). Geometria no currículo e pensamento matemático. In: Revista Educação e Matemática. n°55, (pp.1-2).

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2016.

Dias, M. Â. & Borba, A. (2021). GEGRADI conversa com Maria Angela Dias sobre a educação do olhar [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=vjxbdHQCZQU

Fassio, S. A. O. (2011). Da cartolina ao computador: uma proposta para o estudo de Geometria. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas.

Gatti, B. A. (2010). Formação de Professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, (pp. 1355-1379), out./dez.

Gouveia, C. A. A. & Miskulin, R. G. S. (2012). Dimensões dos Processos de visualização e de representação de uma Atividade Exploratório-Investigativa em Cálculo Diferencial e Integral: Uma Análise Semiótica por meio de Obras Artísticas. Revista Saber Digital, v. 5, n. 01, (pp. 91-107).

Gutierrez, A. (1991). Procesos y habilidades en visualización espacial. In: Memorias del 3er Congreso Internacional sobre Investigación Matemática: Geometría. (pp. 44-59).

Kaleff, A. M. M. R. (2008) Novas tecnologias no ensino da matemática: tópicos em ensino de geometria. Universidade Aberta do Brasil – UAB, Rio de Janeiro.

Kaleff, A. M. M. R. (2006). Do fazer concreto ao desenho em geometria. In S. Lorenzato (Org.), O Laboratório de ensino de matemática na formação de professores (pp. 113–134). Autores Associados.

Kaleff, A. M. M. R. (1998). Vendo e entendendo Poliedros: do desenho ao cálculo do volume através de quebra-cabeças geométricos e outros materiais concretos. Niterói: EdUFF.

Lemos, W. G. & Bairral, M. A. (2010). Poliedros estrelados no currículo do Ensino Médio. Série InovaComTic, vol. 2. Rio de Janeiro: Edur, 2010.

Lorenzato, S. (2015). Como aprendemos e ensinamos Geometria. In S. Lorenzato (Org.), Aprender e Ensinar Geometria (pp. 11–34). Mercado de Letras.

Lorenzato, S. (2006). Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In S. Lorenzato (Org.), O Laboratório de ensino de matemática na formação de professores (pp. 03–37). Autores Associados.

Lorenzato, S. (1995). Por que não ensinar Geometria? In: Educação Matemática em Revista, Florianópolis (SC), SBEM, vol. 4, 1995, (pp. 3-13).

Paulo, R. M. (2010). O significado dos diagramas na produção do conhecimento geométrico. In: Filosofia da Educação Matemática: fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas. São Paulo: Editora UNESP, 2010

Settimy, T. F. O. (2018). Visualização em sala de aula utilizando recursos didáticos variados. Dissertação (Mestrado em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares). Instituto de Educação / Instituto Multidisciplinar, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, RJ. 2018. 128 p.

Zimmermann, W.& Cunningham, S. (1991). Editor’s Introduction: What is mathematical visualization? In: Zimmermann, W.& Cunningham, S. (Orgs). Visualization in Teaching and Learning Mathematics (pp 1-7). Washington: MAA.

ª Bienal de São Paulo. (2021). Faz escuro mas eu canto: catálogo / Elvira Dyangani Ose (editora convidada, em associação com The Showroom, Londres); [curadoria Jacopo Crivelli Visconti, Paulo Miyada, Carla Zaccagnini, Francesco Stocchi, Ruth Estévez] -- São Paulo: Bienal de São Paulo, 2021.

Published

2022-05-01

How to Cite

OLIVEIRA, G. W. B. DE .; IZAR, S. B. .; SETTIMY, T. F. DE O. . Can you move or is it to decorate the room? Use of workable material for Geometry teaching in the Early Years of Elementary School. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 12, n. 3, p. 73-90, 1 May 2022.