An analysis of the functions of Geometry in other fields of Mathematics: a view at textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v12i1.2874

Keywords:

Geometry, Textbooks, Visual Culture, Visuality, Middle School, PNLD

Abstract

This paper presents the results of a graduate research whose objective was to investigate the functions that geometry plays in non-geometric fields (Algebra, Arithmetic, Probability and Statistics) in textbooks for the Middle School, approved by the National Textbook and Didactic Material Program (2017 edition). The theoretical contribution is

based on Flores' studies on visual culture, conceived as conceptions inherent to the culture of a society, revealed in their visual form. In the context of visual culture, we rely on the term visuality, defined as the discourses that inform about the way we see. Regarding the methodology, this is of a qualitative nature, having been analyzed three collections of textbooks, totaling 12 textbooks. All the Geometry content that permeated the Algebra, Arithmetic, Probability and Statistics chapters was classified according to the functions it performs, namely: illustrative, formative, explanatory, demonstrative, representative and mental image functions. Results show in some Algebra and Arithmetic contents, Geometry was constituted as a visual practice that composes the ways of looking at Basic Education students. In Probability and Statistics, however, the functions of Geometry are scarce. In this case, we note that Geometry and geometric figures are articulated with other fields of Mathematics for the purpose of teaching. Geometry is often integrated, mainly in the fields of Algebra and Arithmetic, with the expectation of facilitating the teaching of some abstract concepts, illustrating them through geometric figures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Appolinário, F. (2009). Dicionário de metodologia científica: um guia para a produção do conhecimento científico. São Paulo: Atlas.

Batista, A. A. G. (Ed.). (2002). Recomendações para uma política pública de livros didáticos. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Fundamental.

Bianchini, E. (2015a). Matemática Bianchini 6º ano (8ª ed.). São Paulo: Moderna.

Bianchini, E. (2015b). Matemática Bianchini 7º ano (8ª ed.). São Paulo: Moderna.

Bianchini, E. (2015c). Matemática Bianchini 8º ano (8ª ed.). São Paulo: Moderna.

Bianchini, E. (2015d). Matemática Bianchini 9º ano (8ª ed.). São Paulo: Moderna.

Brasil. (2018). Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas e literárias para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático 2020. Brasília: Ministério da Educação.

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação.

Brigo, J. (2010). As figuras geométricas no ensino de Matemática: uma análise histórica nos livros didáticos. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina em Florianópolis, Brasil.

Cassiano, C. C. F. (2007). O mercado do livro didático no Brasil: da criação do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) à entrada do capital internacional espanhol (1985-2007). Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo em São Paulo, Brasil.

Dante, L. R. (2015a). Projeto Teláris-Matemática 6º ano (2ª ed.). São Paulo: Ãtica.

Dante, L. R. (2015b). Projeto Teláris-Matemática 7º ano (2ª ed.). São Paulo: Ãtica.

Dante, L. R. (2015c). Projeto Teláris-Matemática 8º ano (2ª ed.). São Paulo: Ãtica.

Dante, L. R. (2015d). Projeto Teláris-Matemática 9º ano (2ª ed.). São Paulo: Ãtica.

Evangelista, O. (2008). Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional [Versão Eletrônica]. Políticas Públicas e Educação - 2019.

Flores-Bolda, C. R. (1997). Geometria e visualização: desenvolvendo a competência heurística através da reconfiguração. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina em Florianópolis, Brasil.

Flores, C. R. (2010). Cultura visual, visualidade, visualização matemática. Zetetiké, 18(número temático), 271-293.

Flores, C. R. (2013). Visualidade e visualização matemática: novas fronteiras para a Educação Matemática. In C. R. Flores & S. Cassiani (Eds.), Tendências contemporâneas nas pesquisas em Educação Matemática e Científica: sobre linguagens e práticas culturais (pp. 91-104). Campinas: Mercado de Letras.

Gentil, L. A. (2020). As funções da geometria em outros campos da matemática: uma análise de livros didáticos. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho†em Rio Claro, Brasil.

Guimarães, G. et al. (2007). Livros didáticos de Matemática nas séries iniciais: análise das atividades sobre gráficos e tabelas [Anais]. In Encontro Nacional de Educação Matemática, Anais, IX Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-17). Belo Horizonte, Brasil : UNI-BH.

Knauss, P. (2006). O desafio de fazer História com imagens: arte e cultura visual. ArtCultura, 8(12), 97-115.

Mazzi, L. C. (2018). As demonstrações matemáticas presentificadas nos livros didáticos do Ensino Médio: um foco nos capítulos de Geometria. Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas em Campinas, Brasil.

Pádua, E. M. M. (1997). Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática (2ª ed.). Campinas: Papiros.

Schollhammer, K. E. (2002). Regimes representativos da modernidade. Légua e meia: revista de literatura e diversidade cultural, 1(2), 20-34.

Sérvio, P. P. P. (2014). O que estudam os estudos de cultura visual? Revista Digital do LAV, 7(2), 196-215.

Silveira, E. (2015a). Matemática: Compreensão e Prática 6º ano (3ª ed.). São Paulo: Moderna.

Silveira, E. (2015b). Matemática: Compreensão e Prática 7º ano (3ª ed.). São Paulo: Moderna.

Silveira, E. (2015c). Matemática: Compreensão e Prática 8º ano (3ª ed.). São Paulo: Moderna.

Silveira, E. (2015d). Matemática: Compreensão e Prática 9º ano (3ª ed.). São Paulo: Moderna.

Silva, M. C. L., & Valente, W. R. (2014). A geometria nos primeiros anos escolares: história e perspectivas atuais. Campinas: Papirus.

Valente, W. R. (2008). Livro didático e educação matemática: uma história inseparável. Zetetiké, 16(30), 139-162.

Published

2022-01-01

How to Cite

GENTIL, L. A. .; AMARAL-SCHIO, R. B. An analysis of the functions of Geometry in other fields of Mathematics: a view at textbooks. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 12, n. 1, p. 87-104, 1 Jan. 2022.