The curriculum field references present in the production of thematic dossiers in Mathematics Education journals
DOI:
https://doi.org/10.37001/ripem.v12i1.2852Keywords:
Currículo, Educação Matemática, Revisão Sistemática da Literatura, Investigação curricular, Perspectiva curricularAbstract
This article’s main objective is to present the results of a systematic review of research literature that searched to answer the following question: What are the references of the Curriculum field present in the productions in thematic dossiers on curriculum and mathematics education in specialized periodicals? As contributions, among the references raised, It is notable the influence of José Gimeno Sacristán as theoretical referential in the curricular field. Moreover, the plurality of perspectives in the curriculum studies and investigations in the field of Mathematics Education is advocated.
Downloads
References
Apple, M. W. (1989). CurrÃculo e poder. Educação e Realidade, 14(2), 46-57.
Apple, M. W. (2006) Ideologia e currÃculo. Porto Alegre: Artmed.
Arroyo, M. G. (2011). CurrÃculo, territorio em disputa. Petrópolis: Vozes.
Bento, A. M. V. (2012). Como fazer uma revisão da literatura: Considerações teóricas e práticas. Revista JA (Associação Académica da Universidade da Madeira), [65], 42-44.
Casimiro, A. & Macedo, E. (2011). Teorias de currÃculo. São Paulo: Cortez Editora.
Delboni, T., Silva, S., & Santomé, J. (2012). O currìculo integrado como campo possÃvel de invenção de mundos plurais e emancipatórios: uma conversa com Jurjo Torres Santomé. Revista Teias, 13(27), 279-286.
Doll Jr, W. E. (1997). CurrÃculo: uma perspectiva pós-moderna. Porto Alegre: Artes Médicas.
Fraser, N. (2002) A justiça social na globalização: Redistribuição, reconhecimento e participação. Revista CrÃtica de Ciências Sociais, [63], 7-20.
Fraser, N. (2006). Da redistribuição ao reconhecimento? Dilemas da justiça numa era “pós-socialistaâ€. Cadernos de Campo, [14/15], 231-239.
Fraser, N. (2009). Reenquadrando a justiça em um mundo globalizado. Lua Nova, [77] 11-39, 2009.
Galian, C. V. A. & Louzano, P. B. J. (2014). Michael Young e o campo do currÃculo: da ênfase no "conhecimento dos poderosos" à defesa do "conhecimento poderoso". Educação e Pesquisa, 40(4), 1109-1124.
Grundy, S. (1987). Curriculum: product or práxis? Lewes: Falmer Press.
Khan, K. S. et al. (2003). Five steps to conducting a systematic review. Journal of the royal society of medicine, 96(3), 118-121.
Lopes, A. C. (2013). Teorias Pós-CrÃticas, PolÃtica e CurrÃculo. Educação, Sociedade e Culturas, [39], 7-23.
Lopes, A. C. & Macedo, E. (2011). Teorias de CurrÃculo. São Paulo: Cortez Editora.
Macedo, E. (2006). CurrÃculo: PolÃtica, Cultura e Poder. CurrÃculo sem Fronteiras, 6(2), 98-113.
Macedo, E.; Araújo, F. M. B. (2009). Notas para uma agenda de pesquisa sobre as arenas burocráticas nas polÃticas curriculares. CurrÃculo sem Fronteira, 9(2), 51-67.
Macedo, R. (2007). CurrÃculo: campo, conceito e pesquisa. Petrópolis: Vozes.
Mendes, L., & Pereira, A. (2020). Systematic review in the area of Mathematical Education and Teaching: analysis of the process and proposal of steps. Educação Matemática Pesquisa, 22(3), 196-228.
Moreira, A. F. B. (org.). (1997). CurrÃculo: questões atuais. Campinas: Papirus.
Moreira, A. F. B. & Candau, V. M. Indagações sobre CurrÃculo: CurrÃculo, Conhecimento e Cultura. BrasÃlia: Ministério da Educação, 2007.
Olgin, C., Groenwald, C., & Palanch, W. (2019). As pesquisas desenvolvidas pelo grupo de trabalho de currÃculo e educação matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, 8(17), 8-16.
Pacheco, J. A. (2005b). Escritos Curriculares. São Paulo: Cortez Editora.
Pacheco, J. A. (2005a). Estudos Curriculares: para a compreensão crÃtica da educação. Porto: Porto Editora.
Pacheco, J. A. (2016). Para a noção de transformação curricular. Cadernos de Pesquisa, [46], 64-77.
Pacheco, J. A. & Pereira, N. (2007). Estudos Curriculares: das teorias aos projectos de escola. Educação em Revista, 45(1), 197-221.
Pires, C. M. C. (2012). Pela criação de um grupo de trabalho sobre currÃculos de Matemática, no SIPEM. In: Anais do V Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (pp. 1-11).
Sacristán, J. G. (1998). O currÃculo: os conteúdos do ensino ou uma análise prática? In: Pérez Gomez, A. I.; Sacristán, J. G. Compreender e transformar o ensino. (pp. 119-148). Porto Alegre: Artmed.
Sacristán, J. G. (1998). O currÃculo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artes Médicas.
Sacristán, J. G. (1999). O currÃculo: os conteúdos do ensino ou uma análise prática? In: Pérez Gomez, A. I.; Sacristán, J. G. Compreender e transformar o ensino. (pp. 119-148). Porto Alegre: Artmed.
Sacristán, J. G. (2000). O currÃculo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artes Médicas.
Sacristán, J. G. (2013a). O que significa o currÃculo? In: Sacristán, J. G. (org.). Saberes e incertezas sobre o currÃculo. Porto Alegre: Penso.
Sacristán, J. G. (2013b). Saberes e incertezas sobre o currÃculo. Porto Alegre: Penso.
Sampaio R. F. & Mancini M. C. (2007). Estudos de Revisão Sistemática: um guia para sÃntese criteriosa da evidência cientÃfica. Revista Brasileira de Fisioterapia, 11(1), 83-89, jan./fev.
Santomé, J. T. (1995). O curriculum oculto. Porto: Porto Editora.
Silva, T. T. (2000). Teorias do currÃculo: uma introdução crÃtica. Porto: Porto Editora.
Silva, T. T. (2012). CurrÃculo e identidade social: territórios contestados. In: Silva, T. T. (Org,). AlienÃgenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes.
Silva, T. T. (2017). Documento de Identidade: Uma introdução à s teorÃas do currÃculo. Belo Horizonte: Autêntica.
Sociedade Brasileira de Educação Matemática – SBEM. (2013). Resolução nº 02, de 28 de abril de 2013. Regulamenta a criação, extinção, reativação, renomeação, suspensão temporária ou fusão de Grupos de Trabalho da Sociedade Brasileira de Educação Matemática e dá outras providências.
Sociedade Brasileira de Educação Matemática – SBEM. (2016c). Ato de renomeação. Renomeação dos GTs 2 e 3. Website.
Sociedade Brasileira de Educação Matemática – SBEM. (2021). Grupo de Trabalho 03 – CurrÃculo e Educação Matemática. Website.
Sociedade Brasileira de Educação Matemática – SBEM. (2016b). Parecer do Conselho Nacional Deliberativo. Renomeação dos GTs 2 e 3. Website.
Sociedade Brasileira de Educação Matemática – SBEM. (2016a). Proposta de renomeação de grupos - Solicitação para renomeação dos GT2 e GT3 junto à SBEM. Renomeação dos GTs 2 e 3. Website.
Neto, A. V. (2002). CurrÃculo e cultura. Contrapontos, 2(4), 43-51.
Neto, A. V. (2004a). Cultura e currÃculo: um passo adiante. In; Moreira, A. F. B.; Pacheco, J. A. & Garcia, R. L. (org.). CurrÃculo: pensar, sentir e diferir. (pp. 51-56). Rio de Janeiro: DP&A.
Neto, A. V. (2004b). CurrÃculo, cultura e sociedade. Educação Unisinos, 8(15), 157-171.
Young, M. F. D. (2011). O futuro da Educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currÃculo centrado em disciplinas. Revista Brasileira de Educação, 16(48), 609-623.
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.