Loans & Financing: a systematic review on the teaching of Amortization Systems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v11i3.2793

Keywords:

Loans & Financing, Amortization Systems, CAS & Price Table, PROFMAT, High School

Abstract

The present article presents a bibliographic survey about the teaching of the Amortization Systems in High School. This work is an integral part of a research on Loans & Financing in Basic Education, developed in the Professional Master's program in Mathematics in the National Network - PROFMAT. The corpus of this mapping consists of 20 researchs collected in the dissertation repository of the referred program, published between 2013 and 2020. Under the methodological guidelines of Ferreira (2002) and Ferreira et al (2013), information obtained from interpretative of the researchs allowed us to identify focuses and perspectives in the teaching of the CAS and the Price Table. By categorizing research as to the mathematical content covered, the resources used in teaching and the materials/products developed, our analyzes highlighted the use of spreadsheets as an effective resource for classroom approaches and the application of didactic activities and sequences that guide financing decision-making. Such results show the guiding character of this bibliographic survey for the production of new research, especially those developed within the scope of Financial Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, P. R. S. (2015). Matemática financeira: trabalhando sistema de amortização no ensino médio (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, Brasil.

Araújo, M. M. (2013). Construção de calculadoras de financiamentos usando o Microsoft Excel: uma proposta de ensino para a matemática financeira (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Vale do São Francisco, Juazeiro, BA, Brasil.

Araújo Filho, A. S. (2019). Um estudo sobre o uso de planilhas eletrônicas no ensino de matemática financeira com ênfase nos sistemas de amortização Price e SAC (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Vale do São Francisco, Juazeiro, BA, Brasil.

Batista Jr., R. I. (2014). Matemática Financeira contextualizada em Sistemas de Amortização e Imposto de Renda (Dissertação de mestrado). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, Brasil.

Biaobock, B. Z. (2020). Financiamentos e empréstimos: uma abordagem para o ensino médio (Dissertação de mestrado). Universidade do Estado de Santa Catarina, Joinville, SC, Brasil.

Brasil. (2007). Lei nº 11502, de 11 de julho de 2007. Modifica as competências e a estrutura organizacional da fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES.

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular – Ensino Médio. Brasília: MEC.

Capes. (2019). Programa de Mestrado Profissional para Professores da Educação Básica – ProEB.

Couto, E. V. (2013). Sistemas de Amortização: uma abordagem para o ensino médio regular (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Fernandes, N. C. C. (2014). Matemática financeira: uma abordagem sobre financiamentos. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, Brasil.

Ferreira, N. S. A. (2002). As pesquisas denominadas “estado da arteâ€. Educação & Sociedade, 23(79), 257-272.

Ferreira, F. A., Santos, C. A. B., & Curi, E. (2013). Um cenário sobre pesquisas brasileiras que apresentam como abordagem teórica os registros de representação semiótica. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 4(2), 1-14.

Ferreira, F. A., & Santos, C. A. B. (2015). Uma análise hermenêutica de pesquisas apresentadas no ICME no período de 2003 a 2013 sobre práticas e saberes docentes em atividades de provas e demonstrações matemáticas. RenCima, 6(1), 12-21.

Freitas, B. G., & Moreira, V. G. (2020, julho). Empréstimos & Financiamentos: uma discussão no âmbito da Educação Financeira no Ensino Médio. Anais do I ENOPEM - Encontro Nacional Online de Professores que Ensinam Matemática, Barra do Bugres, MT, Brasil, 1.

Filgueiras, I. (2019). SAC x tabela PRICE: qual é o melhor pra você? Valor Investe Imóveis.

Gomes, C. R. B. (2018). Matemática Financeira: imposto de renda, sistemas de amortização e outras aplicações - análise quantitativa e qualitativa (Dissertação de mestrado). Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, Brasil.

Lima, R. A. S. V. (2019). Financiamentos imobiliários e modelagem matemática: uma proposta para o ensino-aprendizagem de sistemas de amortização (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Semi Ãrido, Mossoró, RN, Brasil.

Lima, R. A. (2017). A educação financeira no ensino médio através de proposta aplicada a financiamentos imobiliários pelos sistemas SAC e Price (Dissertação de mestrado). Universidade Do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Marques, E. (2016). Matemática financeira no ensino médio: capitalização e amortização com o uso de planilha eletrônica (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Maranhão, São Luís, MA, Brasil.

Oliveira, M. V. S. (2013) Matemática financeira e Cidadania: uma proposta de trabalho sobre Capitalização e Amortização no Ensino Médio com o uso do Excel (Dissertação de mestrado). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, RJ, Brasil.

Paula Neto, A. S. (2014). Matemática financeira: o estudo de empréstimos consignados e consórcios voltados para o ensino médio (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, Brasil.

Pereira, C. B. C., & Couto, E. V. (2017). Sistemas de Amortização: Uma Abordagem para o Ensino Médio Regular. Revista Científica Fundação Osório, 2(1), 1 – 27.

Pereira, C. B. C. (2013). Sistemas de Amortização: uma abordagem para o ensino médio regular (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Pitzer, L. C. (2018). Financiamentos e investimentos: uma proposta para o ensino médio (Dissertação de mestrado). Universidade do Estado de Santa Catarina, Joinvile, SC, Brasil.

Profmat. (2020). Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional.

Romanowski, J. P., & Ens, R. T. (2006). As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte†em educação. Revista Diálogo Educacional, 6(19), 37-50.

Santos, A. R. (2014). A Matemática Financeira nos financiamentos habitacionais (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, MG, Brasil.

Santos, E. S. (2013). Um estudo dos sistemas de amortizações SAC e Francês no Ensino Médio apoiado na construção de planilhas eletrônicas (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, Brasil.

Santos, M. J. F. (2015). Sistemas de amortização na Educação Básica (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL, Brasil,

Silva, A. M., & Powel, A. B. (2013). Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. Anais XI Encontro Nacional de Educação Matemática, Curitiba, PR, Brasil, 11.

Silva, O. I. (2020). Anatocismo: uma prova da sua inexistência no Sistema de Amortização Francês (Dissertação de mestrado). Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil.

Silvestre, R. F. (2015). A importância do ensino da matemática financeira no ensino médio (Trabalho de conclusão de curso). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Souza, A. B. (2015). Juros compostos, financiamentos e sistemas de amortização utilizando o Excel (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, RO, Brasil.

Takai, A. M. (2017). Perspectivas do PROFMAT: política pública em construção (Tese de doutorado). Universidade Federal de Rio grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.

Published

2021-09-01

How to Cite

FREITAS, B.; FERREIRA, F. A.; MOREIRA, V. G. Loans & Financing: a systematic review on the teaching of Amortization Systems. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 11, n. 3, p. 151-172, 1 Sep. 2021.