Math on Wikipedia: evaluating and improving the quality of available content

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v11i3.2717

Keywords:

Wikipedia, Mathematics, Open Educational Resources, Online Encyclopedia, Verifiability

Abstract

The article purpose is to report the procedures and results related to the development of the research project “Matemática na Wikipédia: avaliando e melhorando a qualidade do conteúdo disponível”, carried out from May 2018 to March 2020. The project was designed with the intention to carry out an analysis about the quality of different pages on Lusophone Wikipedia about mathematical topics, in order to edit some of them later. In total, 491 pages were demarcated and classified, of which 18 were edited. Throughout the project, it was also possible to prepare and publish two articles that did not exist on the Lusophone Wikipedia. The work on the project provided learnings for those involved, but despite the actions already taken, the continuity of the project is considered to be of great importance, since the platform’s pages have a high number of accesses and there is still a lot of content to improve.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azevedo, F. S. (2013) A Wikipédia como ferramenta de ensino. In: COBENGE 2013: XLI Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, Gramado.

Boas-vindas. (2020, October 29). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipédia:Boas-vindas.

Borba, M. C.; Da Silva, R. S. R. & Gadanidis, G. (2015). Fases das Tecnologias Digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. (1st ed. 1st. reimp.) Autêntica Editora.

Cardoso, T. & Pestana, F. (2017). A Wikipédia como Recurso Educacional Aberto: contributos para a compreensão do Programa Wikipédia na Universidade, um fenómeno digital glocal. In.: Investigar em Educação, 2(6), 157-174.

Cardoso, T. & Pestana F. (2020). A Wikipédia como prática e recurso educacional aberto na formação docente. In: Revista Tempos e Espaço em Educação.

Cinco pilares. (2020, July 12). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipédia:Cinco_pilares

Dalfovo, M. S., LANA, R. A. & Silveira, A. (2008). Métodos Quantitativos e Qualitativos: um resgate teórico. In.: Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, 2(4), 1-13.

Dutra, R. L. S. & Tarouco, L. M. R. (2007, July). Recursos Educacionais Abertos (Open Educational Resources). In.: Novas Tecnologias na Educação, 5(1).

Esboço. (2020, November 7). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikip%C3%A9dia:Esbo%C3%A7o

Fontes confiáveis (2020, October 6). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikip%C3%A9dia:Fontes_confi%C3%A1veis

Freire, R. Q. & Steagall, M. (2013, June). O Conhecimento nas Redes Digitais: um estudo da Wikipédia. In.: UNOPAR Científica Ciências Humanas e da Educação, 14(2), 163-166.

Gil, A. C. (2010). Como Elaborar Projetos de Pesquisa (5th ed). Atlas.

Godoy, A. S. (1995, May/June). Pesquisa Qualitativa: tipos fundamentais. In.: Revista de Administração de Empresas, 35(3), 20-29.

Heredia, J. M., Rodrigues, R. S. & Vieira, E. M. F. (2017, September/December). Produção científica sobre Recursos Educacionais Abertos. In.: TransInformação, 29(3), 101-115.

Kern, V.M. (2018). A Wikipédia como fonte de informação de referência: avaliação e perspectivas. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 23, n. 1. (p. 120-143).

List of wikipedias. (2021, February 8). In: Wikipedia, the free encyclopedia. Flórida: Wikimedia Foundation. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Wikipedias

Lists of mathematics topics (2021, January 16). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://en.wikipedia.org/wiki/Lists_of_mathematics_topics

Pait, H., Alvarenga, E. Z. & Nascimento, R. C. (2012). Wikimedia Brasil e recursos educacionais abertos. In B. Santana, C. Rossini & N. D. L. Pretto (Orgs.). Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas políticas públicas (1th ed., pp. 177-191). Edufba.

Marques, J. B., & Louvem, O.S. (2013). A Wikipédia como diálogo entre universidade e sociedade: uma experiência em extensão universitária. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. (p. 71-79).

Matemática/Tópicos. (2019, Juny 18). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Portal:Matem%C3%A1tica/T%C3%B3picos

Mósca, S. C. (2010). Ambiente Virtual de Aprendizagem de Matemática EaD: o modelo Wikipédia e novas perspectivas. [Monografia de Licenciatura, Universidade Federal do Rio Grande do Sul].

Neves, J. L. (1996). Pesquisa qualitativa, características, usos e possibilidades. In.: Caderno de Pesquisas em Administração, (3).

Oliveira, S. L. D. (1997). Tratado de metodologia científica. São Paulo: Pioneira, 2.

Pacheco, C., Yoshizawa, E. & Camas, N. P. V. (2017). Recursos Educacionais abertos (REA): Uma revisão sistemática sobre o contexto brasileiro. In.: Formação de professores: contextos, sentidos e práticas, 12 Congresso Nacional de Educação (pp. 17150-17163). Curitiba, Pontifícia Universidade Católica do Paraná.

Porto, É. (2018). Usando a Wikipédia para comunicar ciência: estatística. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Usando_a_Wikip%C3%A9dia_para_comunicar_Ci%C3%AAncia_-_Estat%C3%ADstica.pdf

Revisão. (2013, November 3). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipédia:Revisão

Santana, B. (2012). Materiais didáticos digitais e recursos educacionais abertos. In B. Santana, C. Rossini & N. D. L. Pretto (Orgs.) Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas políticas públicas (1th ed., pp. 133-142). Edufba.

Santos, A. I. (2013). Recursos Educacionais Abertos: o estado da arte, desafios e perspectivas para o desenvolvimento e inovação. Comitê Gestor da Internet no Brasil.

Sobre a Wikipédia. (2019, March 20). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipédia:Sobre_a_Wikipédia

Souza, K. R. & Kerbauy, M. T. M. (2017). Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. In: Educação e Filosofia, 31(61), p. 21-44.

Vieira, M. F. V. A. (2008) Wikipédia é confiável? Credibilidade, utilização e aceitação de uma enciclopédia online no ambiente escolar. [Dissertação de mestrado em Educação, Universidade do Vale do Itajaí]. UNIVALI.

Vieira, M. Fátima V.; Christofoletti, R. (2013). Confiabilidade no uso da Wikipédia como fonte de pesquisa escolar. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, (15), 198-215.

Usuários registrados. (2020, October 22). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipédia:Usuários_registrados

Verificabilidade. (2019, August 27) In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation. https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikip%C3%A9dia:Verificabilidade

Wikimedia Foundation: our work Flórida: Wikimedia Foundation. https://wikimediafoundation.org/our-work/?noredirect=en_US

Wikipédia. (2020. September 9). In: Wikipédia, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation, https://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipédia

Published

2021-09-01

How to Cite

GONÇALVES, G.; ANDREAZZA, N. S.; BUBLITZ, C. Math on Wikipedia: evaluating and improving the quality of available content. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 11, n. 3, p. 127-150, 1 Sep. 2021.