Impacts of the Covid-19 pandemic on the professional routine of teachers who teach Mathematics: some aspects of precarization of the teaching work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v11i3.2565

Keywords:

COVID-19 Pandemic, Emergency Remote Teaching, Precarization of the Teaching Work, Teachers Who Teach Mathematics, Continuing Education

Abstract

From education in times of pandemic, a research agenda emerges to understand the impacts of social distance and the whole context of the COVID-19 Pandemic on educational processes. This text, in particular, is intended to investigate the routine of teachers who teach mathematics in the form of emergency remote teaching, in particular, aspects that reveal the precariousness of teaching work. For this, a brief review of the literature on remote teaching and the precarization of the teaching work is presented. The research, with a qualitative approach, involved about 300 teachers from different networks and different education levels from all over Brazil, participating in an extension course on teaching mathematics in virtual environments, offered during the pandemic. The data, generated in the context of the course, were treated with inspiration in the thematic content analysis, and were categorized into ten aspects of precarious teaching work in remote education, and grouped into three blocks, namely: working conditions, teacher-teacher relationship. student and relationship with digital tools and resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abonízio, G. (2012). Precarização do trabalho docente: apontamentos a partir de uma análise bibliográfica. Ensino De Sociologia Em Debate, 1(1), 1-28.

Alves-Mazzotti, A. J., & Gewandsznajder, F. (1998). O método nas ciências naturais e sociais: pesquisas quantitativas e qualitativas. São Paulo: Editora Pioneira.

Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Supremo Tribunal Federal, Secretaria de documentação.

Bosi, A. (2007). A precarização do trabalho docente nas instituições de ensino superior do Brasil nesses últimos 25 anos. Educação & Sociedade, 28(101), 1503-1523.

Engelbrecht, J., Llinares, S., & Borba, M. C. (2020). Transformation of the mathematics classroom with the internet. ZDM - Mathematics Education, 52(5), 825–841.

Esquincalha, A. C. (2015). Conhecimentos revelados por tutores em um curso de formação continuada para professores de matemática na modalidade a distância. Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações.

Esquincalha, A. C. (2018). Discussões e práticas de formação de professores de matemática com e para o uso de tecnologias digitais. Anais do III Fórum de Educação Matemática, Tecnologias Digitais e Educação a Distância.

Gasparini, S., Barreto, S., & Assunção, A. (2005). O professor, as condições de trabalho e os efeitos sobre sua saúde. Educação E Pesquisa, 31(2), 189-199.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020) The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2021). PNAD Contínua TIC 2019: internet chega a 82,7% dos domicílios do país.

Lapa, A., & Pretto, N. (2010). Educação a distância e precarização do trabalho docente. Em Aberto, 23(84), 79-97.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.

Marques, P. P. R. M., & Esquincalha, A. C. (2021). Avaliação no Ensino Remoto: o que estamos avaliando (e deixando de avaliar)? Anais do IV Fórum de Educação Matemática, Tecnologias Digitais e Educação a Distância.

Martins, R. X. (2020). A COVID- 19 e o fim da Educação a Distância: um ensaio. Revista de Educação a Distância, 7(1), 242-256.

Nova Escola. (2020). A situação dos professores no Brasil durante a pandemia. Nova escola. 2020.

Paludo, E. F. (2020). Os desafios da docência em tempos de pandemia. Em Tese, 17(2), 44-53.

Pimentel, M., & Carvalho, F. da S. P. de. (2020). Princípios da Educação Online: para sua aula não ficar massiva nem maçante!, SBC Horizontes.

Pretto, N., Bonilla, M. H., & Sena, I. (2020). Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre as implicações do isolamento físico imposto pela COVID-19. Salvador: Edição do Autor.

Rondini, C. A., Pedro, K. M., & Duarte, C. dos S. (2020). Pandemia do COVID-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas - Educação, 10(1), 41-57.

Sampaio, M., & Marin, A. (2004). Precarização do trabalho docente e seus efeitos sobre as práticas curriculares. Educação & Sociedade, 25(89), 1203-1225.

Santana, C. L. S., & Borges Sales, K. M. (2020). Aula em casa: educação, tecnologias digitais e pandemia covid-19. Interfaces Científicas - Educação, 10(1), 75-92.

Silva, S., Silva, S., Jimenez, S., & Segundo, M. (2012). Educação a Distância e Precarização do Trabalho Docente. Revista Eletrônica Arma Da Crítica, (4), 225-231.

Vio, N. L., Pascoal, I. O., Carmargo, M. L., & Feijó, M. R. (2020). COVID-19 e o trabalho docente: a potencialização de aspectos precários. Brazilian Journal of Development, 6 (10), 78717-78728.

Published

2021-09-01

How to Cite

MARQUES, P. P. M. DA R.; CARVALHO, T. R. S. DE; ESQUINCALHA, A. DA C. Impacts of the Covid-19 pandemic on the professional routine of teachers who teach Mathematics: some aspects of precarization of the teaching work. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 11, n. 3, p. 19-40, 1 Sep. 2021.