Journalistic texts and Statistics: creative insubordination with High School students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v10i1.2249

Keywords:

High School, Statistic, Reading and Writing, Mathematics Classes

Abstract

In this paper I present a statistics project developed with students from the 3rd year of a High School the state education network of São Paulo. The students are encouraged to carry out a statistical investigation and presenting as a final product a journalistic report. In the activity developed there is a break with the conception of statistics as training in the skills of calculations and the use of graphs for data communication. The text addresses creative insubordination, understood to reach reflective and critical students in the society, in order to promote effective learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica.

Brião, G. F. (2015). Algumas insubordinações criativas presentes na prática de uma professora de Matemática. In: D’Ambrosio, B. S. & Lopes, C. E. Ousadia criativa nas práticas de educadores matemáticos (pp. 87-102). Campinas, SP: Mercado de Letras.

Coutinho, C., Silva, M., & Almouloud, S. (2011). Desenvolvimento do pensamento estatístico e sua articulação com a mobilização de registros de representação semiótica. Bolema, Rio Claro, 24, (39), pp. 495-511.

D’Ambrosio, B. S., & Lopes, C. E. (2014). Trajetórias profissionais de educadoras matemáticas. Campinas, SP: Mercado de Letras.

D’Ambrosio, B. S., & Lopes, C. E. (2015). Insubordinação criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Boletim de Educação Matemática, 29 (51), pp.1-17.

Lopes, C. E., & Campos C. R. (2015). Aproximações de algumas pesquisas em educação estatística às ideias de insubordinação criativa. In: D’Ambrosio, B. S. & Lopes, C. E. Vertentes da subversão na produção científica em educação matemática (pp. 283-301). Campinas, SP: Mercado de Letras.

Kleine, M. R. E. (2018).75 anos de história do Ensino Médio no Brasil. HISTEMAT Revista de História da Educação Matemática. São Paulo, 4 (3), pp. 183-194.

Lima, J. P., Silva, W. R. & Pôrto F. G. R. (2017). Problematização da proposta “Escola sem Partido†na perspectiva do letramento ideológico. Horizontes, 35 (3), pp. 146-161.

Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. Boletim de Educação Matemática, 13 (14), pp.66-91.

Souza, J. R. (2019). O conhecimento profissional sobre educação estatística revelado em narrativas de professores de matemática. Dissertação de mestrado em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, Brasil.

Souza, L. de O. (2017). Possibilidades de insubordinação criativa no ensino de Estatística. REnCiMa, 8 (4), pp. 253-272.

Published

2020-01-01

How to Cite

KLEINE, M. R. E. Journalistic texts and Statistics: creative insubordination with High School students. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 10, n. 1, p. 151-161, 1 Jan. 2020.