Creative Insubordination in the elaboration of a methodological way of qualitative research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v9i3.2224

Keywords:

Qualitative Research, Methodological, Responsible Subversion, Epistemological Cages, Creative

Abstract

In this article, I present a possibility of a methodological way adopted in a doctoral research that had as main objective to retrat a State of the Art on the theme "Proofs and Demonstrations in Mathematics" in the perspective of Mathematics Education. The methodological principles that supported the investigation occurred in a "network" of articulations that emerged as the measure that led me towards the objective of understanding the phenomenon "Proofs and Demonstration". This path was outlined assuming qualitative research as a possibility to be creative and “subversively responsible”, which often implies disobedience to certain rules, orders and regulations in the act of investigating. I present details of the investigative plan elaborated by the articulations between fundamentals of Phenomenological, State of the Art and Hermeneutics researchs, valuing the coherence in the use of theories and methods, but showing that sometimes it is necessary to “disobey” and get out of the “Epistemological Cages” to be creative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Borba, M. C. ; Araújo, J. L. (Eds.) (2004). Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica.

BOURDIEU, P. (1989). O poder simbólico. (F. Tomaz, trad.). Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Cardoso, V. C. (2011). A cigarra e a formiga: a hermenêutica de pronfundidade como proposta de método de pesquisa em educação matemática. Anais da 13a. CONFERÊNICA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÃTICA. Recife, Brasil: CIAEM.

D’Ambrosio, B. S. , & Lopes , C. E. (Eds.) (2014). Trajetórias profissionais de educadoras matemáticas. Campinas: Mercado das Letras.

D’Ambrosio, B. S. , & Lopes , C. E. (Eds.) (2015). Vertentes da subversão na produção científica em educação matemática. Campinas: Mercado das Letras.

D Ambrosio, U. (2004). Prefácio. In M. C. , Borba, & J. L. , Araújo (Eds.), Pesquisa qualitativa em educação matemática (pp. 11-23). Belo Horizonte: Autêntica.

D’ambrosio, U. (2010). Gaiolas epistemológicas: habitat da ciência moderna. Recuperado em 06 de novembro de 2010, em http://professorubiratandambrosio.blogspot.com.br/2010/10/gaiolas-epistemologicas-habitat-da.html.

D’ambrosio, U. (2015) Insubordinação criativa na educação e na pesquisa: das disciplinas à transdisciplinaridade. In: B. S. , D’Ambrosio, & C. E. , Lopes (Eds.), Vertentes da subversão na produção científica em educação matemática (pp 17- 42). Campinas: Mercado das Letras.

Denzin, N. K. , & Lincoln, Y. (Eds.) (2010). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. (S. R. Netz, trad.). Porto Alegre: Artmed.

Ferreira, F. A. F. (2016). Provas e Demonstrações: Compreensões de 10anos da produção em Educação Matemática expressa em eventos (2003 – 2013). Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL), São Paulo, São Paulo.

Gadamer, H. G. (1997). Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. (F. P. Meurer, trad.). Petrópolis: Vozes. (Trabalho original publicado em 1989).

Garnica, A. V. M. (1997). Algumas notas sobre pesquisa qualitativa e fenomenologia. Interface, 1(1), 109-122.

Garnica, A. V. M. (2014). Apresentação do livro. In: B. S. , D’Ambrosio, & C. E. , Lopes (Eds.), Trajetórias profissionais de educadoras matemáticas (pp. 17-22). Campinas: Mercado das Letras.

Kincheloe, J. L. (2007). Redefinindo e interpretando o objeto de estudo. In: K.S. Berry, Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem (pp. 101-121). Porto Alegre: Artmed.

Lincoln, Y. S. , & Guba, E. G. (1995). Naturalistic inquiry. London: Sage Publications.

Mendes, I. (2015). Insubordinações criativas nas pesquisas em história da educação matemática. In: B. S. , D’Ambrosio, & C. E. , Lopes. (Eds.), Vertentes da subversão na produção científica em educação matemática (pp.91-114). Campinas: Mercado de Letras.

Published

2019-09-01

How to Cite

FERREIRA, F. A. Creative Insubordination in the elaboration of a methodological way of qualitative research. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 9, n. 3, p. 25-39, 1 Sep. 2019.