Beatriz Silva D'ambrosio Dialogues with the Creative Insubordination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v9i3.2222

Keywords:

Creative Insubordination, Responsible Subversion, Beatriz Silva D'Ambrosio, Mathematical Education

Abstract

This article is a clipping of a doctoral thesis still in execution, which proposes to biography the academic and scientific work of Beatriz Silva D'Ambrosio. Among the themes addressed by the teacher, creative insubordination gained relevance in the final years of her life. Presenting an overview of Beatriz's scientific publications on this topic, the research corpus brings together 16 scientific publications, including lectures and articles published in event annals, journals, books and book chapters. The concept she divulged and about which she wrote is in line with her premises, as it is also present in her practice as a teacher and researcher. In the publications studied, actions of creative insubordination - assumed as attitudes in opposition to the established rules, in order to reduce their harmful effects on students, research participants or teachers and researchers themselves - are part of the practice of teachers and researchers. Also in the school context they appear strongly motivated by the appreciation and respect for the student and the teacher, seeking to transform the classroom and the school into investigative, critical and liberating spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

References

D’AMBROSIO, B. S. Living contradictions: Negotiating practices as mathematics teacher educators. In: ANNUAL CONFERENCE OF THE ASSOCIATION OF MATHEMATICS TEACHER EDUCATORS (AMTE), 18., 6 a 8 de fevereiro de 2014, Irvine, CA.

D’AMBROSIO, B. S. A subversão responsável na constituição do educador matemático. In: ENCUENTRO COLOMBIANO DE MATEMÃTICA EDUCATIVA, 16., 5 a 7 de outubro de 2015, Bogotá. Conferência de Encerramento.

D’AMBROSIO, B. S. La subversión responsable en la constitución del educador matemático. In: LOPES, C. E.; JARAMILLO, D. Escenas de la insubordinación creativa en las investigaciones en Educación Matemática en contextos de habla española. Estados Unidos da América: Lulu Press, 2017. p. 17-24.

D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. (Orgs.) Trajetórias profissionais de educadoras matemáticas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2014.

D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Bold journeys of Brazilian Mathematics Education researchers. In: D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Creative insubordination in Brazilian Mathematics Education research. Estados Unidos da América: Lulu Press, 2015a. p. 31-39.

D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Ethics and solidarity in Mathematics education: Acts of creative insubordination. In: MUKHOPADHYAY, S; GREER, B. Anais: Proceedings of the Eighth International Mathematics Education and Society Conference. Oregon, US: Portland State University, Oligan Press, June, 2015b. p. 413-426.

D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Insubordinação criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema, Rio Claro, v. 29. n. 51, p. 1-17, 2015c.

D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. O movimento da insubordinação criativa em algumas pesquisas brasileiras em Educação Matemática. In: D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Vertentes da subversão na produção científica em Educação Matemática. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015d. p. 369-379.

D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Práticas pedagógicas insubordinadas criativamente. In: D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Ousadia criativa nas práticas de educadores matemáticos. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015e. p. 13-20. Conferir as páginas.

D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Práticas que redimensionam o sucesso em matemática. In: D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Ousadia criativa nas práticas de educadores matemáticos. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015f. p. 269-283. Conferir as páginas.

D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Sowing new and rare seeds in Mathematics education. In: D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Creative insubordination in Brazilian Mathematics education research. Estados Unidos da América: Lulu Press, 2015g. p. 251-260.

D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Trajetórias ousadas nas investigações da educação matemática brasileira. In: D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. (Orgs.). Vertentes da subversão na produção científica em Educação Matemática. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015h. p. 11-16.

D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Ousadia criativa nas práticas de educadores matemáticos. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015i.

D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Vertentes da subversão na produção científica em Educação Matemática. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015j.

D’AMBROSIO, B. S.; LOPES, C. E. Creative insubordination in Brazilian Mathematics education research. Estados Unidos da América: Lulu Press, 2015k.

LOPES, C. E.; D'AMBROSIO, B. S. Insubordinação criativa de educadoras matemáticas evidenciadas em suas narrativas. In: CONFERENCIA INTERAMERICANA DE EDUCACIÓN MATEMÃTICA (CIAEM-IACME), 14., 3 a 7 de maio de 2015, Chiapas, México. Anais... Chiapas, México. p. 1-12.

LOPES, C. E.; D'AMBROSIO, B. S. Professional development shaping teacher agency and creative insubordination. Ciência & Educação, Bauru/SP, v. 22, n. 4, p. 1085-1095, 2016.

LOPES, C. E.; D'AMBROSIO, B. S. A insubordinação criativa para o letramento matemático na infância. In: MAIA, M. G. B.; BRIÃO, G. F. Alfabetização matemática: perspectivas atuais. Curitiba, SC: CRV, 2017. p. 83-93.

LOPES, C. E.; D'AMBROSIO, B. S.; CORREA, S. A. A insubordinação criativa em Educação Matemática promove a ética e a solidariedade. Zetetiké, Campinas, v. 24, n. 3, p. 287-300, set./dez. 2016.

LOPES, C. E; PERES, G. J; GRANDO, R. C. Os percursos da insubordinação criativa nas pesquisas socializadas no ICOCIME 1. REnCiMa, São Paulo, v. 8, n. 4, p. 1-4, 2017.

Published

2019-09-01

How to Cite

BARBOSA, J. G.; LOPES, C. E. Beatriz Silva D’ambrosio Dialogues with the Creative Insubordination. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 9, n. 3, p. 10-24, 1 Sep. 2019.