Statistical literacy and creative insubordination in Early Childhood Education: some reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v10i1.2197

Keywords:

Statistical Literacy, Early Childhood Education, Creative Insubordination, Official Documents, Teachers

Abstract

This article is part of a master's study that seeks to analyze the expansion of possibilities for the teaching of statistics in early childhood education from the perspective of statistical literacy. In this excerpt, we analyze aspects of preschool teachers' creative insubordination about how they insert statistical activities into their planning and experiences with children. For this, we conducted a semi-structured interview with three teachers who teach classes with 5-year-old children from a Municipal Center for Early Childhood Education, whose municipality recently purchased textbooks for 4- and 5-year-olds. Our categories of analysis were: prior knowledge of statistics by teachers; approach to statistical situations in the classroom; and analysis of statistical activities in the textbook. In their reports, teachers show that they can play a leading role in children through diverse activities, such as the construction and interpretation of graphics. We consider that teachers' pedagogical practices reveal actions of creative insubordination as they go beyond the book's proposals and the curricular recommendations of the official documents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barreto, M. N. S; Guimarães, G.L. (2016). Estratégias utilizadas por crianças na Educação Infantil para classificar. EMTEIA, Recife, v. 07, n. 01.

Brasil, Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2017.

CAPES, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Serviços: Portal de Periódicos. Disponível em: www.periodicos.capes.gov.br . Acesso em: 20 de janeiro de 2019.

D’Ambrosio, B. S.; Lopes, C. E. (2015). Insubordinação Criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema, Rio Claro (SP) v. 29, n. 51, p. 1-17.

Gal, I. (2002). Adults statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, The Hague, v. 70, n. 1, p. 1-25.

Gitirana, V. (2014). Classificação e categorização. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Educação Estatística. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Caderno 7.

Guimarães, G. L.; Gitirana, V.; Marques, M.; Cavalcanti, M. (2009). A Educação estatística na educação infantil e anos iniciais. ZETETIKÉ, v. 17, n. 32, p. 11-28.

Guimarães, G. L; (2014). Estatística nos anos iniciais. TV Escola/Salto para o futuro. Ano XXIV - Boletim 6.

Lira, F. L.; Carvalho, L. M. L. (2019). O ensino de estatística na Educação Infantil: como é abordado em documentos? In: GONÇALVES, F. A. M. F. (Org.). Educação Matemática e suas tecnologias 3. Ponta Grossa (PR): Atena Editora, 2019.

Lopes, C. E. (2012). A Educação Estocástica na Infância. Revista Eletrônica de Educação, v.6, n. 1, pp. 160-174.

Lorenzato, S. (2018). Educação Infantil e percepção matemática. Campinas, SP: Autores Associados.

Lükde, M.; André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo, SP: EPU.

Souza, A.C.; Souza, L. O.; Mendonça, L. O.; Lopes. C.E. (2013). O ensino de estatística e probabilidade na educação básica: atividades e projetos gerados a partir de pesquisas de mestrado profissional. VIDYA, Santa Maria, v. 33, n. 1, p.49-65.

Published

2020-01-01

How to Cite

LIRA, F. L. DE; CARVALHO, L. M. T. L. DE. Statistical literacy and creative insubordination in Early Childhood Education: some reflections. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 10, n. 1, p. 108-121, 1 Jan. 2020.