Chess Project and School Mathematics: this game does not have checkmate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v9i3.2184

Keywords:

Mathematics curriculum, Mathematical Education, Creative Insubordination, Chess Game

Abstract

This article aims to describe and analyze an action of creative insubordination through the insertion of chess practice during mathematics classes. The pedagogical insubordination inhabited in the implementation of chess can enable skills development, such as the elaboration of strategies and decision making in search of solutions in school learning situations and everyday life. Thus, the question emerging in this article is the following: how is the implementation of chess in mathematics classes characterized as an action of creative insubordination? The methodological path designed for this study has been based on a qualitative approach, of exploratory nature, in which it has proposed to seek what is characteristic and particular in the analyzed situation, based on the observations of students and teachers' narratives. This insertion is understood not as an isolated and extracurricular activity, but as an activity inserted in the planning of regular mathematics classes. As a result of the implementation of what was proposed, it was perceived a growth of interest and participation by students in content discussions in the classroom, developing autonomy in the way of thinking and doing mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brião, G. F. (2014). Algumas insubordinações criativas presentes na prática de uma professora de matemática. In: D’Ambrosio, B. S.; Lopes, C. E. Ousadia Criativa nas Práticas de Educadores Matemáticos. 1ª ed. (pp.87-102). Campinas: Mercado das Letras.

D’ambrosio, B. S. (2014). Trajetórias profissionais de educadoras matemáticas. 1ª ed. (112p). Campinas: Mercado das Letras.

D’ambrosio, B. S. & Lopes, C. E. (2015). Ousadia Criativa nas Práticas de Educadores Matemáticos. (Org.). Campinas: Mercado das Letras.

D’ambrosio, B. S. & Lopes, C. E. (2015a). Insubordinação Criativa: um convite a reinvenção do educador matemático. 29(51). (pp. 1-17), Rio Claro: Bolema.

D’ambrosio, B. S. & Lopes, C. E. (2015b). Insubordinação criativa de educadoras matemáticas evidenciadas em suas narrativas. In: XIV Conferência Interamericana de Educação matemática. (v. único. pp. 1-12). Mexico: Ciaem.

Duarte, R. S. & Freitas, M. T. M. (2007). Matemática e Xadrez: possibilidades no Ensino Fundamental. (v. 9). (pp. 415-430). Minas Gerais: FAMAT em revista.

Fávero. S; Santana, G. F. N & Junior, P. B. V. (2017). Xadrez e matemática: uma experiência em sala de aula. In Anais XIV EPREM-Encontro Nacional de Educação Matemática.

Francisco, E. K. & Godoy, M . B. (2009). O jogo de xadrez como estratégia de intervenção pedagógica para alunos com transtorno por déficit de atenção/hiperatividade. Ponta Grossa.

Haynes, E. & Licata, J. W. (1995). Creative insubordination of school principals and the legitimacy of the justifiable. Journal of Educational Administration. 33(4). (pp. 21-35). Bingley, England.

Hutchinson, S. A. (1990). Responsible subversion: A study of rule-bending among nurses. Scholarly Inquiry for Nursing Practice An International Journal. 4(1), (pp. 3-17). Nova York: Primavera.

Lorenzato, S. (2006). Para aprender matemática. 152p. Campinas: Autores Associados.

Lopes, C. E.; Peres, G. J. & Grando, R. C. (2017). Os percursos da insubordinação criativa nas perspectivas socializadas no ICOCIME 1. In: Insubordinação Criativa nas Pesquisas Qualitativas em Educação matemática. 8(4).

Mcpherson, R. B. & Crowson, R. L. (1993). The principal as mini-superintendent under Chicago School Reform.

Morris, V.C.; Crowson, R.L.; Hurwitz JR., E. & Porter-Gehrie, C. (1981). The urban principal. Discretionary decision-making in a large educational organization.

Sartori, A. S. T. & Faria, J. E. S. (2014). Xequeando os entrelaçamentos entre o ensino de matemática e o xadrez. 19(2). Canoas: Revista de Educação, Ciências e Cultura (ISSN 2236-6377).

Published

2019-09-01

How to Cite

SANTOS, A. H. DOS; SANTANA, G. DE F. N.; VIEIRA JUNIOR, P. DE B. Chess Project and School Mathematics: this game does not have checkmate. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 9, n. 3, p. 172-186, 1 Sep. 2019.