Acts of creative insubordination experienced in learning and teaching Statistics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v10i1.2183

Keywords:

Autobiographical Narrative, Experience, Teacher Training, Statistical Education, Creative Insubordination

Abstract

This paper aims to identify the acts of Creative Insubordination revealed in the learning and teaching experiences of Statistics narrated by the first author. We understand that teacher education is a continuous process that extends throughout life from the experiences lived as students in Basic and Higher Education, as well as subjects of their daily life outside the school and in the future teaching performance. Thus we perform a Narrative Analysis of the autobiographical narrative writing of the first author, in which she tells her experiences throughout the teacher education. To support the discussions, we base our explanations on the theory and epistemology of the Biology of Knowledge proposed by Maturana and Varela (2005). As a result, we identified five acts of Creative Insubordination, so named: 1) Letting something happen to you; 2) Put yourself in reflexivity; 3) Self-form and transform; 4) Take a risk in (re) signifying the experience; 5) Leave traces and cause effects. These acts refer to insubordinate attitudes, in which the first author acted creatively in the experience. We believe that this work can help other teachers to reflect on their teaching and learning experiences to perform remote creative insubordination attitudes in their contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. (2018). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB.

Brião, G. F. (2017). A pesquisa narrativa autobiográfica de uma professora de matemática: aproximações com a Insubordinação Criativa. REnCiMa, 8, 4, 31-49.

Clandinin, J., & Connelly, M. (2011). Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa. (2 ª ed.). Uberlândia: EDUFU.

Costa, A., & Nacarato, A. M. (2011). A Estocástica na Formação do Professor de Matemática: percepções de professores e de Formadores. Bolema. 24, 39, 367-386.

D'Ambrosio, B. S., Lopes, C. E. & Corrêa, S. A. (2016). A Insubordinação Criativa em Educação Matemática Promove a Ética e a Solidariedade. Zetetiké. 24, 3, 287-300.

D'Ambrosio, B. S., & Lopes, C. (2015). E. Insubordinação Criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema. 29, 51, 1-17.

Dewey, J. (1976). Experiência e educação. (A. Teixeira, Trad.). São Paulo: Ed. Nacional.

Estrada, A., Batanero, C., Bazán, J., & Aparicio, A. (2009). As atitudes em relação à Estatística em professores: um estudo comparativo de países. In: Actas do XIX EIEM. Vila Real. Colocar todos nomes

Larrosa, J. (2011). Experiências e Alteridade em Educação. Revista Reflexão e Ação. 19, 2, 04-27.

Lopes, C. E., & D'Ambrosio, B. S. (2016). Professional development shaping teacher agency and creative insubordination. Ciênc. Educ. 22, 4, 1085-1095.

Lopes, C. E., & D'Ambrosio, B. S. (2015). Subversão responsável de uma professora, propiciada por seu processo de desenvolvimento profissional. In: I. M. S. Farias. (Orgs.), Didática e a prática de ensino na relação com a formação de professores. (pp. 6350-6361). Fortaleza: EdUECE.

Maturana, H. R. (2001). Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Ed. UFMG.

Maturana, H. R. (2002). Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Ed. UFMG.

Maturana, H. R., & Zoller, G. V. (2004). Amar e brincar: fundamentos esquecidos do humano do patriarcado à democracia. São Paulo: Palas Athena.

Maturana; H. R., & Varela, F. (2005). A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. (5ª ed.). São Paulo: Palas Athena.

Souza, A. C. de., & Assunção, D. S. (2017). Histórias, trajetórias e Insubordinação Criativa. REnCiMa. 8, 4, 120-132.

Tardif, M. (2005). Saberes docentes e formação profissional. (5ª ed.). Petrópolis: Vozes.

Published

2020-01-01

How to Cite

SILVA, C. R.; SILVA, M. P. DA. Acts of creative insubordination experienced in learning and teaching Statistics. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 10, n. 1, p. 137-150, 1 Jan. 2020.