History of Mathematics Education as a perspective of creative insubordination in teachers education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v10i1.2178

Keywords:

History of Mathematics Education, Creative Insubordination, Teachers Training

Abstract

A teachers training that aims to approach the history of mathematics teaching, in ways to reflect aspects of the profession, the school and the subject, would have a better chance of educating a teacher that is more inclined to creative insubordinations? Attempting to answer this question, we tried to present the field of History of mathematics education as a way to enable that posture in the formation of those who teach mathematics. Discussions were made about the creation of the field of History of mathematics education, it’s insertion in graduation courses and its relationship with teacher training. Based mainly on Valente (2003, 2010, 2013, 2014, 2017), to the discussion about the field, on Oliveira (2017), on the production of subjects in this field, and on D’Ambrosio and Lopes (2014, 2015), to discuss the creative insubordination of the mathematics teacher. Concluding that the formation of thinking teacher is profoundly beneficiated by studies about the history of of mathematics teaching, denaturalizing practices e models of school education, enabling the efectivation of actions of criative insubordinaton by the teacher.Then, the creation of the subject “History of mathematics education”, in the teachers training, is an incentive for creative insubordination in education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Borges, C. (2001). Saberes docentes: diferentes tipologias e classificações de um campo de pesquisa. Educação e Sociedade, 22(74), 59-76.

Bourdoncle, R. (2000). Professionnalisation, formes et dispositifs. Recherche & Formation, 35, 117-132.

Búrigo, E. Z., Dalcin, A., & Fischer, M. C. B. (2017) História da educação matemática: a institucionalização do campo em um curso de licenciatura. Cadernos de História da Educação, 16(3), 619-639.

Certeau, M. (2010) A Escrita da História. Tradução de Maria de Lourdes Menezes. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária. Costa, D. A. (2017). A emergência da disciplina História da educação matemática. Cadernos de História da Educação, 16(3), 653-665.

Chartier, R. (1990) A história cultural entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; Lisboa: Difel. D’Ambrosio, B. S. & Lopes, C. E. (2014) Trajetórias profissionais de educadoras matemáticas (1ª Ed.). Campinas, SP: Mercado de Letras.

D’Ambrosio, B. S. & Lopes, C. E. (2015) Insubordinação Criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 29(51). 1-17.

Garnica, A. V. M., Fernandes, D. N. & Silva, H. (2011). Entre a amnésia e a vontade de nada esquecer: notas sobre Regimes de Historicidade e História Oral. Bolema. Boletim de Educação Matemática (UNESP. Rio Claro. Impresso), 25, 213-250.

Gomes, M. L. M. & Brito, A. J. (2009) Vertentes da produção brasileira em História da Educação Matemática: as indicações do EBRAPEM. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática, 22(34). 105-130.

Hoffmann, Y. T. & Costa, D. A. (2018). História da educação matemática: um campo de lutas. Anais do IV Encontro Nacional de Pesquisa em História da educação matemática (IV ENAPHEM). Campo Grande. 1-13.

Machado, M. H. (1995). Sociologia das profissões: uma contribuição ao debate teórico. In M. H. Machado (Org.), Profissão de saúde: uma abordagem sociológica (Cap. 1, pp. 13-33). Rio de Janeiro: Fiocruz.

Mendes, I. A. & Farias, C. A. (2015). História Da Educação Matemática Brasileira: entre genealogias e coletivos de pensamento. HISTEMAT: Revista de História da educação Matemática, v. 01, p. 89-103.

Mizukami, M. da G. N. (2004) Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista do Centro de Educação, 29(2), 33-49.

National Education Association. (1895). Journal of proceedings and addresses: session of the year 1895 held at Denver, Colorado. Saint Paul: National Education Association.

National Education Association. (1894). Report of the committee of ten on secondary school studies. Nova York: American Book Company.

Nóvoa, A. (1991). Para o estudo sócio-histórico da gênese e desenvolvimento da profissão docente. Revista Teoria e Educação, (4), 109-139. Oliveira, M. C. A. de (2017) História da educação matemática como disciplina na formação de professores que ensinam Matemática. Cadernos de História da Educação, 16 (3), 653-665.

Saviani, D. (2009) Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, 14(40).

Schön, D. (2000) Educando o profissional reflexivo - um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul.

Valente, W. R. (2003) A Matemática Escolar: perspectivas históricas. Anais do 2º. Congresso Luso Brasileiro de História da Ciência e da Tecnologia, Rio de Janeiro.

Valente, W. R. (2010). História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática. Boletim de Educação Matemática. 23, 123-136.

Valente, W. R. (2011) A matemática na formação do professor do ensino primário: São Paulo, 1875-1930. São Paulo: Annablume. Valente, W. R. (2013) Oito temas sobre história da educação matemática. REMATEC -Revista de Matemática, Ensino e Cultura. 12.

Valente, W. R. (2014) História da educação matemática. Problemáticas de pesquisa, fontes, referências teórico-metodológicas e histórias elaboradas. São Paulo: Livraria Editora da Física, 2014.

Valente, W. R. (2017) Apresentação. Cadernos de História da Educação, 16(3), 608-609.

Published

2020-01-01

How to Cite

GODOI, A. J. DE; GREGORIO, J. M. DA C.; RODRIGUÊS, J. S. History of Mathematics Education as a perspective of creative insubordination in teachers education. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 10, n. 1, p. 29-43, 1 Jan. 2020.