Utopia and Mathematics teaching: a history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v10i2.2168

Keywords:

History, Mathematics Education, Utopia

Abstract

Discussions about potentials of Literature for History are not recent. Historians inquiry if exist "true" texts, "without ideological intentions" that supposedly would indicate, in a transparent way, what would have happened in the past. It has enabled the perceptionabout the fecundity of literary texts for writing historical interpretations. According to Ginzburg (2007), such literary texts have traces and they supply indications of the past as any other text. Several research in History of the Mathematical Education also have used the Literature (BRITO, 2011; BRITO, RIBEIRO, 2013; MONTOITO,2013; OLIVEIRA 2015). Like this, in the paperwe use, among other historical documents, utopias elaborated between 16th and 17th. Our intention is analyze the proposals of mathematicalteaching that emerged at the beginning of the Modern Age. We have for presupposition that such proposed collaborated to configure speeches about mathematics and about its teaching that we meet nowadays. This paper uses some literary elements in its composition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bacon, F. (2006) O progresso do conhecimento. Tradução Raul Fiker. S Paulo: Ed. UNESP.

Brito, A. J.(2011). A matemática e seu ensino no século XVII: dois ensaios. 100p. Tese (Livre Docência). UNESP. Rio Claro.

Brito, A. J., Ribeiro, M. A. W. (2013). História da Educação e Literatura: possibilidade de relações. BOLEMA. V 27 (45). Rio Claro. p. 97-116, abril

ChauÃ, M. (2008). Notas sobre Utopias. Ciência e Cultura. vol.60. São Paulo, p. 7-12. July.

Ginzburg, C. (1995) O queijo e os vermes. São Paulo: Cia das Letras.

Iser, W.(2013) O fictício e o imaginário: perspectivas de uma antropologia literária/ Wolgang Iser. Tradução de Johannes Kretschmer. 2 ed. – Rio de Janeiro: edUERJ.

Lemaire, J. (1616). Histoire du grand et admirable royaume d'Antangilin cogneu jusques a present à tous historiens et cosmographes : compose de six vingts provinces tres belles et tres fertiles, avec la description d'i celui et de sa police nom pareille, tant civile que militaire. Paris: Tom Maire.

Lopes, M. A. (2005) Uma História da ideia de utopia: o real e o imaginário no pensamento político de Thomas Morus In História: Questões & Debates, Curitiba, n. 40, p. 137-153. Editora UFPR

Lowy, M., Sayre, R. (1995) Revolta e Melancolia: o romantismo na contramão da modernidade. Tradução de Guilherme João de Freitas Teixeira. Petrópolis-RJ: Vozes.

Löwy, M. (1990). Romantismo e Messianismo: ensaios sobre Lukács e Walter Benjamin. Tradução de Miriam Veras Baptista e Magdalena Pizante Baptista. São Paulo. Perspectiva. Editora da Universidade de São Paulo, 1990. Coleção Debates.

Montoito, R. (2013) Euclid and His Modern Rivals (1879) , de Lewis Carroll:Tradução e Crítica. Tese (Doutorado)– Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru.

Montoito, R (2007). Uma visita ao universo matemático de Lewis Carroll e um (re)encontro com a sua lógica do nonsense. Dissertação (mestrado)- Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Centro de Ciências Sociais Aplicadas. Programa de Pós-Graduação em Educação. Natal-RN.

Oliveira, A. G. (2015). Memórias das Aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940. Tese (Doutorado). Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Unesp. Rio Claro-SP.

Silva, M. R. (2018). A BNCC da Reforma do Ensino Médio: o resgate de um empoeirado discurso. EDUR. Educação em Revista. Belo Horizonte. V. 34. e214130.

Sontag, S. (1987). Contra a interpretação. Tradução de Ana Maria Capovilla. Porto Alegre: L&PM.

Stieltjes, C. (2005). A ironia em A Utopia de Thomas More: Ideologia e História. Tese (doutorado). Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas. Programa de Literatura Brasileira. São Paulo.

Sutherland. J. (2017). Uma breve história da literatura. Tradução Rodrigo Breunig. 1 ed. Porto Alegre-RS: L&PM.

Published

2020-05-01

How to Cite

BRITO, A. J.; OLIVEIRA, A. G. Utopia and Mathematics teaching: a history. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 10, n. 2, p. 107-119, 1 May 2020.