Strategies and procedures in Literacy Cycle Children in problem situations involving information processing

Authors

Keywords:

Mathematical Literacy, Information Processing, Provinha Brasil de Matemática

Abstract

In this article, we report on a study of the axis of “Provinha Brasil de Matemática” content with respect to the math axis of information processing. The aim is to present key strategies and procedures based on the Theory of Conceptual Fields for use by children during the literacy cycle to resolve situation-problems related to this content block. Information processing relates to the reading and organization of data as well as the different presentations of reading in everyday life, especially with respect to graphs and tables. The methodological design is sustained in qualitative studies of researchaction in schools.The information processing axis is a block of content with great potential for the development of mathematical thinking, as the children must focus on the proposed situation-problem and use their skills to read and interpret data. We note that the ability to read information presented in tables, charts and other textual carriers is rarely addressed in the context of the classroom; thus, the student’s use of procedures and strategies is very rudimentary or is used for other mathematical content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BECKER, F. (2012). A epistemologia do professor de matemática. Petrópolis: Vozes.

BRASIL. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais. 1ª a 4ª série,Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental –Brasília: MEC/SEF.

CARR, W. ;KEMMIS, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martinez Roca.

FREIRE, P. (2002). Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra.

GARNICA, A. V. M. (2004). História Oral e Educação Matemática. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Editora Autêntica, Belo Horizonte.

KEMMIS, S. ;MACTAGGART, R. (1988). Cómo planificar la Investigación-Acción. Barcelona: Laertes.

MEIRIEU, P. (1998). Aprender... sim, mas como?Porto Alegre: Artmed.

PERRENOUD, P. (2000).Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed.

SILVA, J. A. (2010). Escola, Complexidade e Construção do Conhecimento. Pelotas: Editora e Gráfica Universitária.

SILVA, J. A. (2014). Alfabetização Matemática nos anos iniciais. Curitiba: Editora CRV.

SILVA, J. A.; MARINHO, J. C. B. ; FRANÇA, G. V. A. (2013).Consórcio entre pesquisas: possibilidades para aprofundamento dos estudos qualitativos em educação. ETD. Educação Temática Digital, v. 15, p. 443-454.

VERGNAUD, G. (1985). A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Tradução de Maria Lucia Faria Moro. 3ed. Editora da UFPR, Curitiba, 2009.

VERGNAUD, G. (1990). La théorie des champs conceptuels. Recherches em Didactiques de Mathématiques, v.10, n.2-3, p.133-170.

ZABALA, A. (2000). A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed.

Published

2015-01-01

How to Cite

SILVA, J. A. DA; JELINEK, K. R.; BECK, V. C. Strategies and procedures in Literacy Cycle Children in problem situations involving information processing. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 5, n. 1, p. 95-113, 1 Jan. 2015.