History of scientific and academic production in Mathematics Education: pointing out elements for a research agenda

Autores

Palavras-chave:

Mathematics Education, History of Mathematics Education, Narrative, Power, Knowledge

Resumo

The aim of this paper is to list elements for the construction of an agenda for scientific and academic research in mathematics education in Brazil, under a historical perspective. In face of the urgency and the necessity for the construction of this investigative agenda, we choose to take a position that marks some initial routes, specific to the intentions of this text: the practice of history under a Foucauldian perspective, putting in evidence the production of knowledge, which is not disconnected from the dynamics of power relations; and the possible consequences resulting from the formation and action of individuals with master and doctorate degrees in mathematics education in Brazil. With this text, we expect to attract greater interest, within the field of History of Mathematics Education, for the formation and consolidation of mathematics education as a field of knowledge in the Brazilian scenario.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Albuquerque Jr., D. M. (2004). A história em jogo: a atuação de Michel Foucault no campo da historiografia. Anos 90, 11 (19/20), pp. 79-100.

Baldino, R. R. (1993). Educação Matemática: do discurso da ordem à ordem do discurso. Pro-posições, 4 (1), pp. 42-59.

Bicudo, M. A. V. & Paulo, R. M. (2011). Um exercício filosófico sobre a pesquisa em Educação Matemática no Brasil. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 25 (41), pp. 251-298.

Castro, E. (2004). El vocabulario de Michel Foucault: un recorrido alfabético por sus temas, conceptos y autores. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Fiorentini, D. & Lorenzato, S. (2007). Breve história da Educação Matemática enquanto campo profissional e científico. In D. Fiorentini & S. Lorenzato (Eds.), Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos (pp. 15-40). Campinas: Autores Associados.

Foucault, M. (1978). História da loucura na idade clássica. (J. T. C. Netto, Trans). São Paulo: Perspectiva.

Foucault, M. (1979). Microfísica do poder. (R. Machado, Trans). Rio de Janeiro: Edições Graal.

Foucault, M. (1999a). A ordem do discurso. (L. F. A. Sampaio, Trans). São Paulo: Edições Loyola.

Foucault, M. (1999b). História da sexualidade I: a vontade de saber. (Maria T. C. Albuquerque & J. A. G. Albuquerque, Trans). Rio de Janeiro: Edições Graal.

Foucault, M. (2002). A verdade e as formas jurídicas. (R. C. M. Machado & E. J. Morais, Trans). Rio de Janeiro: NAU Editora.

Foucault, M. (2008b). Ditos e escritos II: arqueologia das ciências humanas e história dos sistemas de pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2009a). A arqueologia do saber. (L. F. B. Neves, Trans). Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Luiz, F. O conceito de saber na epistemologia política de Michel Foucault. Revista de Iniciação Científica da FFC, 10 (2), pp. 1-14.

Miguel, A.; Garnica, A. V. M.; Igliori, S. B. C. & D’Ambrosio, U. (2004). A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre a sua disciplinarização. Revista Brasileira de Educação, 27, pp. 70-93.

Pereira, D. J. R. (2005). História do movimento democrático que criou a Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). Unpublished doctoral dissertation, Campinas State University at Campinas, Brazil.

Publicado

2015-01-01

Como Citar

FERNANDES, F. S.; GARNICA, A. V. M. History of scientific and academic production in Mathematics Education: pointing out elements for a research agenda. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 5, n. 1, p. 2-11, 1 jan. 2015.

Edição

Seção

Artigos