The research as a principle for the teaching and learning of Mathematics

Authors

Keywords:

Research, Teaching and Learning of Mathematics, Mathematical Knowledge Production, Mathematics Teachers Training, Mathematics Education

Abstract

In this article I present some notes that reflect on some changes in the educational process at school, taking them as support to argue about the possibility of including research as a principle of teaching and learning. To this end, I chose the training of teachers who teach mathematics as the focus of my discussion, because this training in teaching (Mathematics and Pedagogy) must be founded on epistemological bases which suppose the investigating spirit as a learning agent of the mathematics addressed in these academic courses. The article has been divided into six parts. In the first one I present the initial assumptions on the subject of research and knowledge production. The second one refers to the epistemological foundations of research in the production of knowledge as support so that in the third part, I might be able to address the problem solving, imagination, elaboration and representation of knowledge. Then I discuss the didactical aspects related to research as a teaching and learning mathematical principle. Finally I describe some experiences in the training of teachers who teach mathematics and point out possibilities of a teacher training for research in the teaching degrees focused on in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assmann, H. (1998). Reencantar a educação. Rumo à sociedade aprendente. Petrópolis: Vozes.

Bishop. A. J. (1999). Enculturación matemática. La educación matemática desde una perspectiva cultural. Barcelona: Paidós (Colección Temas de Educación).

Brousseau, G. (2000). Fundamentos e métodos da didáctica da matemática. In: Brun, J. (Org.). Didáctica das matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget (Coleção Horizontes Pedagógicos).

Bruter, J-P. (2000). Compreender as matemáticas. As dez lições fundamentais. Lisboa: Instituto Piaget (Colecção Ciência e Técnica).

Cambi, F. (1999). História da pedagogia. Translation Alvaro Lorencini. São Paulo: Editora UNESP.

Chalmers, A. F. (1993). O que é ciência afinal? Translation Raul Fiker. São Paulo: Brasiliense.

D’Ambrosio, U. (1996). Educação matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus (Coleção Perspectivas em Educação Matemática).

Davis, P. J.; Hersh, R. (1995). A experiência matemática. Translation Fernando Miguel Louro and Ruy Ribeiro. Lisbon: Gradiva (Colecção Ciência Aberta).

Fischbein, E. (1987). Intuition in science and mathematics. Educational An Approach. Netherlands: Kluwer Academics Publichers.

Gonçalves-Maia, R. (2011). Ciência, pós-ciencia, metaciência. Tradição, inovação e renovação. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011 (Coleção Contextos da Ciência).

Hadamard, J. (2009). Psicologia da invenção matemática. Rio de Janeiro: Contraponto.

Humboldt, W. v. (1997). Sobre a organização interna e externa das instituições científicas superiores em Berlim. In: Casper, G.; Humboldt, W. v. (Org.). Um mundo sem universidades? Rio de Janeiro: EDUERJ (Coleção Universidade, 02).

Lakatos, I. (1978). A lógica do descobrimento matemático: provas e refutações. Translation Nathanael C. Clerk. Edited by John Worrall and Elie Zahar. Rio de Janeiro: Editors Zahar (Library of Scientific Culture Collection).

Lakatos, I. (1981). Matemáticas, ciência y epistemologia. Madrid: Alianza Editorial.

Lakatos, I. (1998). História da ciência e suas reconstruções racionais. Lisboa: Edições 70 (Colecção Biblioteca de Filosofia Contemporânea 26).

Lakatos, I.; Musgrave, A. (1979). A crítica e o desenvolvimento do conhecimento. Translation Octavio Mendes Staff. São Paulo: Cultrix / EDUSP.

Lave, J. (1988). Cognition in Practice: Mind, Mathematics and Culture in Everyday Life (Learning in Doing). Cambridge: Cambridge University Press.

Lave, J.; Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press.

Lizcano, E. (2009). Imaginario colectivo y creación matemática. La construcción social del número, el espacio y lo imposible en China y en Grecia. Barcelona: Gedisa Editorial.

Mendes, I. A. (1995). Modelagem matemática como suporte metodológico em cursos de formação de professores. Monografia (Especialização em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Federal do Pará. Belém.

Mendes, I. A. (2001). Ensino da Matemática por atividades. Uma aliança entre o construtivismo e a história da matemática. Lisboa: Associação de Professores de Matemática - APM (Colecção Teses).

Mendes, I. A. (2006). A investigação histórica como agente da cognição matemática na sala de aula. In: Mendes, I. A.; Fossa, J. A.; Valdés, J. E. N.. A história como um agente de cognição na Educação Matemática. Porto Alegre: Ed. Sulina.

Mendes, I. A. (2009a). Matemática e investigação em sala de aula: tecendo redes cognitivas na aprendizagem. 2. ed. revista e ampliada. São Paulo: Ed. Livraria da Física (Coleção Contextos da Ciência).

Mendes, I. A. (2009b). Investigação histórica no ensino da Matemática. Rio de Janeiro: Ed. Ciência Moderna.

Miguel, A.; Mendes, I. A. (2010). Mobilizing histories in mathematics teacher education: memories, social practices, and discursive games. ZDM Mathematics Education (2010) 42: 381–392. Springer Berlin/Heidelberg.

Poincaré, H. (2010). Filosofia da Matemática. Breve antologia de textos de filosofia de Henri Poincaré. Organização Augusto J. Franco de Oliveira. Lisboa: Universidade de Lisboa (Cadernos de Filosofia das Ciências, 10).

Polya, G. (1962). Mathematical discovery: On understanding, learning, and teaching problem solving, Vol. 1. New York: John Wiley & Sons.

Ponte, J. P. da; Brocardo, J.; Oliveira, H. (2003). Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Ed. Autêntica (Coleção Tendências em Educação Matemática).

Siegel, M.; Borasi, R.; Fonzi, J. (1998). Supporting Students' Mathematical Inquiries Through Reading. In: Journal for Research in Mathematics Education. Vol. 29, n.. 4, p. 378-413.

Vergani, T. (2009). A criatividade como destino: transdisciplinaridade, cultura e educação. São Paulo: Ed. Livraria da Física (Coleção Contextos da Ciência).

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Editorial Paidós.

Published

2013-07-01

How to Cite

MENDES, I. A. The research as a principle for the teaching and learning of Mathematics. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 3, n. 2, p. 40-59, 1 Jul. 2013.