Inclusive School: case study of a student with Spina Bifida and Arnold Chiari Syndrome

Authors

Keywords:

Mathematics Education, Special Needs in Education, Mathematics Inclusion, Spina Bifida

Abstract

This article presents the results of a case study of a 12-year old student who is currently in the 6th grade of Elementary School at a private school in the city of São Leopoldo, state of Rio Grande do Sul, Brazil. He has Spina Bifida and Arnold Chiari Syndrome. The purpose of this investigation was to identify this subject’s cognitive difficulties in Mathematics and how the school has dealt with these difficulties. To answer these questions, it was decided to take a case study type qualitative descriptive and exploratory approach and to use structured interviews, filming and transcripts of the study sessions for data collection. The article presents the results of the experiment performed from March to August 2010, lasting 20 hours, with weekly study sessions between the student investigated and the researcher, which indicate a lag between the mathematics concepts worked on at school and the concepts the student has, especially regarding the concept of numbers and the decimal numbering system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AEBH. (2010). Associação de Espinha Bífida e Hidrocefalia do Rio de Janeiro. Available at: http://www.aebh.org/p_s_i_u_u.htm. Access on: 18 dez 2010.

BARNES M., CHANT B. S., LANDRY, S. H. (2005). Number processing in neurodevelopmental disordes: spina bifida myelomeningocele. IN: Handbook of mathematical cognition. cap. 17, p. 299-313. New York: Camphell.

BRASIL (1996). Lei nº 9.394, 20 de dezembro de 1996. Esclarece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. 1996.

CARDOSO, M. S. (2007). Aspectos históricos da educação especial: da exclusão a inclusão uma longa caminhada. In: Abrindo caminhos para a inclusão. Ensino à distância. Material de apoio. 2007. Brasília. MEC – FNDE.

CARVALHO, R. E. (2008). Escola Inclusiva. Porto Alegre: Mediação.

CHETTY S. (2006). The case study method for research in small – and medium – sized firms. International small business journal, v. 5, oct./dec.

COLL, C. et. al. (2004). Desenvolvimento psicológico e educação: transtornos de desenvolvimento e necessidades educativas especiais. v. 3. Porto Alegre: Artmed.

DENNIS, M.; BARNES M. (2002). Math and numeracy in Young adults with Spina Bifida and Hydrocephalus. IN: Developmental neurophsychology. 21(2), p. 141-155. Lawrence Erilbaum Associates, Inc.

LANDÃVAR. J. G. (2001). Adaptaciones curriculares: guía para los profesores tutores de educación primaria y de educación especial. Madrid: CEPE.

LLORCA, C. S. (2003). Los alumnos con espina bífida en el contexto escolar: un programa de intervención psicopedagógica en el área de educación física. Alacante: Universidad d’Alacant, 2003. Tesis de Doctorado, Facultad de Educación, Universidad d’Alacant.

LOLLAR, D. J (2009) El aprendizaje en los niños con espina bífida. Available at: http://www.spinabifidaassociation.org/atf/cf/%7BEED435C8-F1A0-4A16-B4D8-A713BBCD9CE4%7D/sp_learning_among_children.pdf. Access on: 23 jan. 2009.

MAC DONNEL, J. J. C. (1979). Manual de provas de diagnóstico operatório. Buenos Aires: CEM.

MARCHESI, A. e MARTIN, L.(1995). Da terminologia do distúrbio à s necessidades educacionais especiais. IN: COLL, César; PALÃCIOS, Jesús e MARCHESI, Ãlvaro (Org.). Desenvolvimento Psicológico e educação: necessidades educativas especiais e aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995. v.3, p. 7 - 23.

MORO, E. R. P. et.al. (2007). Malformação de Chiari. Available at: http://www.scielo.php?pid=50004_282x1999000400021&script=sci_arttext. Access on: 05 set. 2007.

OLIVEIRA, M. A. D. (2005). Neuropsicologia básica. Canoas: Ed. ULBRA.

ORTIZ, R. M. R. (2009) Espina Bífida y Educación. Inmovación y Experiencias Educativas. Granada, n. 25, dez. 2009.

PIAGET, J.; INHELDER, B (1983). Gênese das estruturas lógicas elementares. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar.

PONTE, J. P. (1992). O estudo de caso na investigação em educação matemática. Lisboa: Projectos DIC.

REDE SARAH DE HOSPITAIS DE REABILITAÇÃO (2007). Espinha bífida. Available at: http://www.sarah.br/paginas/doenças/po/p_03_Espina_bifida.htm. Access on: 28 fev. 2007.

TABAQUIM, M. L. et al. (2007) Avaliação neuropsicológica e fonoaudiológica em crianças com mielomeningocele. Available at: http://www.fedap.es/IberPsicologia/iberpsi10/cobgreso_lisboa/merighi2.htm. Access on: 05 jul. 2007.

TRIVIÑOS, A. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

UNESCO (1994). Declaração de Salamanca: enquadramento da ação: necessidades educativas especiais. Salamanca. ES: UNESCO, 1994.

YIN, R. (1994). Case study research: design and methods. New Park: Sage.

Published

2013-01-01

How to Cite

SEIBERT, T. E.; GROENWALD, C. L. O. Inclusive School: case study of a student with Spina Bifida and Arnold Chiari Syndrome. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 3, n. 1, p. 3-22, 1 Jan. 2013.