Adaptation and validation for portuguese (BR) of the SATS-28 scale to measure attitudes toward Statistics

Autores

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v14i3.3770

Palavras-chave:

Attitude, Statistical Literacy, Scale Validation

Resumo

Statistical information is daily presence in any citizen’s life in most different contexts. However, due to bad experiences with Mathematics in basic education, many Health students present negative attitudes towards Statistics. Knowing students’ attitudes towards Statistics allows us to understand their propensity to learn it and then it is possible to think about strategies that enable a change, in case the attitude is negative, contributing to the development and formation of students’ critical view. Thus, this study aimed to validate the SATS-28 scale of attitudes towards Statistics in Brazilian Portuguese version for Health students. Data from 811 students from 15 undergraduate Heath courses of Brazilians Federal Universities were used. The results indicate that the scale is valid and its results are consistent.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Campos, C. R. (2007). A Educação Estatística: uma investigação acerca dos aspectos relevantes à didática da Estatística em cursos de graduação. 256f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro, SP.

Cazorla, I. M.; Silva, C.; Vendramini, C. & Brito, M. (1999). Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à estatística. In: Conferência Internacional Experiências e Perspectivas do Ensino da Estatística: Desafios para o século XXI (pp. 45-57). Florianópolis, SC.

Chen, L.; Bae, S. R.; Battista, C.; Qin, S.; Chen, T.; Evans, T. M. & Menon, V. (2018). Positive attitude toward math supports early academic success: behavioral evidence and neurocognitive mechanisms. Psychological Science, 29(3), 390-402.

Chiesi, F. & Primi, C. (2009). Assessing statistics attitudes among college students: Psychometric properties of the Italian version of the Survey of Attitudes toward Statistics (SATS). Learning and Individual Differences, 19(2), 309-313.

Coetzee, S. & Van der Merwe, P. (2010). Industrial psychology students’ attitudes towards statistics. SA Journal of Industrial Psychology, 36(1), 1-8.

Dauphinee, T. L.; Schau, C. & Stevens, J. J. (1997). Survey of attitudes toward statistics: Factor structure and factorial invariance for women and men. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 4(2), 129-141.

Frei, F.; Rosa, J. S. & Biazi, A. H. (2023). Professores de Matemática estão preparados para o ensino de Estatística e Probabilidade? Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 13(2), 1-17.

Gal, I. (2004). Statistical Literacy. In: D. Ben-Zvi & J. Garfield. (Ed.). The Challenge of Developing Statistical Literacy, Reasoning and Thinking. Springer, Dordrecht.

Giordani, L. G. (2015). Um modelo de equações estruturais aplicado a dados de satisfação de alunos do ensino superior privado. 59f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Estatística). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS.

Hair, Jr. J. F.; Black, W. C.; Babin, B. J.; Anderson. R. E. & Tatham, R. L. (2009). Análise multivariada de dados. (Tradução de A. S. Sant’Anna; 6 ed.). Porto Alegre, RS: Bookman.

Hourigan, M.; Leavy, A. M. & Carroll, C. (2016). Come in with an open mind’: Changing attitudes towards mathematics in primary teacher education. Educational Research, 58(3), 319-346.

International Test Commission. (2017). The ITC Guidelines for Translating and Adapting Tests. (2a ed.). Disponível em www.InTestCom.org.

Klausmeier, H. Y. & Goodwin, W. Tradução de Abreu, M. C. T. A. (1977). Manual de psicologia educacional: aprendizagem e capacidades humanas. São Paulo: Harper & Row do Brasil.

Latterell, C. & Wilson, J. (2018). Measuring Attitudes About Mathematics: Using a Semantical Differential. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 8(1), 2-22.

Ma, X. & Xu, J. (2004). Determining the causal ordering between attitude toward mathematics and achievement in mathematics. American Journal of Education, 110(3), 256-280.

Mallows, C. (1998). The Zeroth Problem. The American Statistician, 52(1), 1-9.

Moore, D. S. (1998). Statistics among the Liberal Arts. Journal of the American Statistical Association, 93, 1253-1259.

Nasser, F. M. (2004). Structural Model of the Effects of Cognitive and Affective Factors on the Achievement of Arabic-Speaking Pre-service Teachers in Introductory Statistics. Journal of Statistics Education, 12(1).

Oliveira Júnior, A. P. (2017). A Escala de Atitudes em relação ao Ensino de Estatística de professores do Ensino Superior no Brasil. Educação Matemática Pesquisa, 18(3).

Onwuegbuzie A. J. & Wilson, V. A. (2003). Statistics Anxiety: Nature, etiology, antecedents, effects, and treatments--a comprehensive review of the literature. Teaching in Higher Education, 8(2), 195-209.

Pereira, R. F.; Dufranc, I. M. G. & Villagra, J. A. M. (2019). Caminhos do ensino de estatística para a área da saúde. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 22(1), 67-96.

Pimenta, R.; Faria, B.; Pereira, I.; Costa, E. & Vieira, M. (2010). Comparison of attitudes towards Statistics in Graduate and Undergraduate Health Sciences’ Students. In: 8th International Association for Statistical Education. Ljubljana, Slovenia.

Porciúncula, M.; Schreiber, K. P. & Laurino, R. (2019). Statistical Literacy: A strategy to promote social justice. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 9(1), 25-44.

R Core Team (2021). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria.

Roberts, D. M. & Bilderback, E. W. (1980). Reliability and Validity of a Statistics Attitude Survey. Educational and Psychological Measurement, 40(1), 235-238.

Rodrigues, M.; Cézar, R. F. & Rosa, J. (2017). Attitudes towards Mathematics in pre-service teachers: A comparative study between Spain and Portugal focusing on anxiety. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 7(2), 71-87.

Saraiva, A. C. P. (2015). Actitudes de los estudiantes de atitudes de la salud frente a la estadística y la investigación. 136f. Tese (Doutorado em Psicologia e Antropologia). Univesidad de Extremadura. Badajoz, Espanha.

Schau, C.; Stevens, J.; Dauphinee, T. L. & Vecchio, A. D. (1995). The Development and Validation of the Survey of Attitudes toward Statistics. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 868-875.

Serpa, P. B. S. (2023). A formação Estatística nas licenciaturas em Matemática do Rio Grande do Sul e as atitudes frente à Estatística segundo a escala SATS-28 dos futuros professores de Matemática. 77f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS.

Silva, J. M. T.; Oliveira, A. L. & Miguel, J. P. (2015). Adaptação e Validação Transcultural de uma Medida de Atitudes acerca da Estatística. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación e Avaliação Psicológica, 39(1), 102-112.

Snee, R. D. (1993). What’s Missing in Statistical Education? The American Statistician, 47(2), 149-154.

Wise, S. L. (1985). The Development and Validation of a Scale Measuring Attitudes toward Statistics. Educational and Psychological Measurement, 45(2), 401-405.

Publicado

2024-08-02

Como Citar

GIORDANI, N. E.; NEVES, V. B. F.; NUNES, L. N. Adaptation and validation for portuguese (BR) of the SATS-28 scale to measure attitudes toward Statistics. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 14, n. 3, 2 ago. 2024.

Edição

Seção

Artigos