Digital video as a way of evaluating learning in Mathematics

Autores

DOI:

https://doi.org/10.37001/ripem.v13i3.3612

Palavras-chave:

Digital Videos, Art as Experience, Learning Assessment, Human-Beings-with-Media

Resumo

The aim of this article is to reflect on the potential of producing and using digital videos with mathematics content in the process of assessing school learning. To do so, we bring the analysis of three videos entered in a festival and the speeches of their producers in a questionnaire and a group interview. It deals with an excerpt from an Art-Based Educational Investigation, which adopted A/r/tography as a qualitative research methodology and, as a theoretical reference, the notions of Human-Beings-With-Media were used as a knowledge producing unit, Art as an aesthetic experience and the estrangement effect of the Didactic Theater Theory. As a result, similarities were observed, in the didactic functions, between theater, cinema and the analyzed videos, such as the interdisciplinarity of contents, the multimodality of languages and humor, culminating in the idea of using videos as a form of evaluation.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Rocha, L. V. & Aquino, R. F. (2020). Laboratório Artístico Pedagógico. Salvador, BA: UFBA.

Boal, A. (2019). Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. São Paulo, SP: Editora 34.

Borba, M. C. & Villarreal, M. E. (2005). Humans-with-Media and the Reorganization of Mathematical Thinking: Information and Communication Technologies, Modeling, Visualization and Experimentation. New York, USA: Springer.

Borba, M. C.; Scucuglia, R. R. S. & Gadanidis, G. (2014). Fases das Tecnologias Digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Borba, M. C.; Souto, D. L. P. & Canedo Junior, N. R. (2022). Vídeos na Educação Matemática: Paulo Freire e a Quinta Fase das Tecnologias Digitais. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Borba, M. C. (2021). The future of mathematics education since Covid-19: humans-with-media or humans-with-non-living-things. Educational Studies in Mathematics, 108, 385-400.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília, DF.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2018). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 20 dez. 1996.

Cândido, P. T. (2019). Olhares que sentem e pensam: a arte como potência na formação de professores que ensinam matemática. 165f. Tese (Doutorado em Artes). Universidade Estadual Paulista. São Paulo, SP.

Dewey, J. (2010). Arte como experiência. Tradução de V. Ribeiro. São Paulo, SP: Martins Fontes.

Dias, B. & Irwin, R. L. (Org.). (2013). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria, RS: Editora da UFSM.

Domingues, N. S. (2020). Festival de Vídeos Digitais e Educação Matemática: Uma complexa rede de Sistemas Seres-Humanos-Com-Mídias. 279f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro, SP.

Freitas, C. (2020). História do cinema: o cinema mudo. In: Coletivo Nerd. Disponível em: https://coletivonerd.com.br/historia-cinema-mudo/#:~:text=Expressividade%20no%20cinema%20mudo%3A%20a,um%20sin%C3%B4nimo%20de%20cinema%20mudo. Acesso em: 12 jan. 2023.

Gadanidis, G.; Borba, M. C.; Hughes, J. & Lacerda. (2016). Projetando experiências estéticas para jovens matemáticos: um modelo de reforma da Educação Matemática. Revista Internacional de Educação Matemática, 6(2), 225-244.

Koudela, I. D. (1991). Brecht: Um Jogo de Aprendizagem. São Paulo, SP: Perspectiva; EDUSP.

Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, Calif, USA: Sage Publications.

Luckesi, C. C. (1999). Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições (9a. ed). São Paulo, SP: Cortez.

Machado, A. (Org.). (2007). Made in Brasil: três décadas do vídeo brasileiro. São Paulo, SP: Iluminuras.

Montagnari, E. R. (2010). Brecht: estranhamento e aprendizagem. Revista JIOP, 1(1), 9-17.

Pierry, P. (2018). 20.000 réis: o dobrão brasileiro. In: Blog Collect Prime. Disponível em: https://collectprime.com/blog/20000-reis-o-dobrao-brasileiro/. Acesso em: 12 jan. 2023.

Santos, M. N. (2016). O pensamento educacional de Dermeval Saviani: trabalho, educação e os pressupostos da pedagogia histórico-crítica. In: Anais da 1ª Jornada Internacional de Estudos e Pesquisas em Antonio Gramsci e 7ª Jornada Regional de Estudos e Pesquisas em Antonio Gramsci. (pp. 1-15). Fortaleza, CE.

Scucuglia, R. R. S. & Gualberto, C. L. (2020). Bate-papo com o Prof. Ricardo Scucuglia e com a Prof.ª Clarice Gualberto. In: IV Festival de Vídeos Digitais e Educação Matemática. Natal, RN. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=nCKo7YwevHE. Acesso em: 12 jan. 2023.

Scucuglia, R. R. S. (2019). Sobre arts-based-research na pesquisa em Performance Matemática Digital. In: M. A. V. Bicudo & A. P. Costa. (Org.). Leituras em pesquisa qualitativa. São Paulo, SP: Livraria da Física.

Significado de Paródia: O que é, conceito e definição. (2022). In: Bolg Hexag, São Paulo, SP. Disponível em: https://cursinhoparamedicina.com.br/blog/literatura/significado-de-parodia-o-que-e-conceito-e-definicao/. Acesso em: 12 jan. 2023.

Silva, M. N. P. (2021). Polegadas. In: Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/matematica/polegadas.htm. Acesso em: 12 jan. 2023.

Souto, D. L. & Borba, M. C. Humanos com internet ou internet com humanos: uma inversão de papéis? (2018). Revista Internacional de Educação Matemática, 8(3), 2-23.

Westbrook, R. B. & Teixeira, A. (2010). (Org.). John Dewey. Tradução de J. E. Romão & V. L. Rodrigues. Recife, PE: Massangana.

Publicado

2023-09-10

Como Citar

GIMENEZ, H. Digital video as a way of evaluating learning in Mathematics. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 13, n. 3, p. 1-16, 10 set. 2023.

Edição

Seção

Artigos